Skalaen er dannet på baggrund af seks spørgsmål, der tilsammen udgør målet for indre motivation.

Ny rapport: 10. klasse løfter eleverne fagligt og modner - men...

Mens endnu et udvalg overvejer, hvordan det 10. klassetrin skal bruges, viser en ny rapport, at 10. klasse løfter særligt de fagligt svageste, at eleverne bliver mere modne - men også at 23 procent set i bakspejlet ikke ville have taget 10. med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu skal 10. klasse erhvervsrettes: Riisager nedsætter ekspertudvalg

10. klasse har været til debat i mindst 15 år, og senest nedsatte tidligere undervisningsminister Merete Riisager et udvalg, der skulle se på, om 10. klasse bør erhvervsrettes mere. Danmarks Evalueringsinstitut har udsendt en række rapporter om 10. klasse, og i en ny rapport, som netop er udkommet, har knap 1200 elever besvaret et spørgeskema i april-maj sidste år, mens de gik i 10. klasse.

Flere end halvdelen af eleverne angiver selv, at de har forbedret sig fagligt i løbet af 10. klasse. Andelen er større blandt elever i ordinær 10. klasse - dvs. i folkeskolen, på et 10.-klassecenter eller i en friskole (63 procent) end blandt elever, der går i 10. klasse på en efterskole (53 procent). Det faglige løft kan også ses af en stigning i prøvekarakterer fra 9. til 10. klasse i både skriftlig dansk og skriftlig matematik. Det gælder både for karakterer og faglig selvtillid, at det eleverne med de største faglige udfordringer, der rykker sig mest i løbet af 10. klasse. 

"Det ser ud til, at 10. klasse gør en positiv forskel for elevernes oplevelse af deres faglige niveau. De føler både, at de er blevet bedre i fagene, og at de har fået større faglig selvtillid. Det kan give dem mod på at starte på en ungdomsuddannelse og øge deres chancer for at gennemføre", siger Mia Uth Madsen, der er chefkonsulent hos Eva og projektleder på undersøgelsen, i en pressemeddelelse.

85 procent af eleverne svarer, at 10. klasse har ført til, at de er blevet mere modne. Næsten halvdelen af de unge, der starter i 10. klasse, ved ikke, hvad de vil efter skolen. Og i mange tilfælde oplever eleverne, at 10. klasse bidrager til at afklare og forberede dem til videre uddannelse. I alt 63 procent af eleverne oplever, at 10. klasse gjort dem mere afklarede med hensyn til, hvad de skal efter 10. klasse. Men det er altså ikke alle, der oplever, at 10. klasse lever op til deres håb om at give mere afklaring, og det gælder både for efterskoleelever og elever i de ordinære 10.-klasser.

19 organisationer: 10. klasse skal ikke erhvervsrettes 

Godt forhold til lærerne

89 procent af eleverne svarer, at de kommer godt ud af det med deres lærere, og 87 procent føler sig respekteret. Det gælder både elever i ordinær 10. klasse og elever i 10. klasse på efterskoler.

Flertallet vurderer, at det faglige niveau i 10. klasse er passende. I de ordinære 10.-klasser synes 12 procent, niveauet er for højt, mens 21 procent synes, det er for lavt. Og når eleverne bliver spurgt, om de ville have valgt 10. klasse, hvis de vidste det, de ved nu, er der 23 procent, der ville have droppet 10. klasse.

Forsøg: Lærere glade for karakterer allerede i 7. klasse 

Læs mere

Rapport: Elevernes syn på 10. klasse