Skolerådet/Rådet for Børns Læring
2   0

Formandskab vil screene alle elever i 3. klasse for afkodningsvanskeligheder

For at spotte ordblinde elever så tidligt som muligt vil formandskabet i Rådet for Børns Læring screene alle elever for afkodningsvanskeligheder i 3. klasse. Rådet vil også se nærmere på, hvordan de specialpædagogiske kompetencer i almenundervisningen kan styrkes.

Formandskabet udgav sin beretning for 2019 i går og anbefaler her, at undervisningsministeren udarbejder en national ordblindestrategi, som blandt andet skal sikre, at alle elever i 3. klasse screenes for afkodningsvanskeligheder. De elever, som har betragtelige afkodningsvanskeligheder, skal efterfølgende testes for ordblindhed.

"Undervisningsministeren har selv meldt ud, at vi har et kæmpe problem med ordblinde elever. Mange bliver opdaget alt for sent, og nogle er på vej ud af skolen, inden det sker. Det er forfærdeligt for de elever, at de går glip af læring og ofte oplever store nederlag", siger tidligere direktør i Dansk Industri Charlotte Rønhof, som står i spidsen for formandsskabet i Rådet for Børns Læring.

Artiklen fortsætter under banneret

Screening vil sikre en ensartet praksis på tværs af kommunerne

En screening af samtlige alle elever i 3. klasse kan være en vej til at få øje på de ordblinde elever tidligt i skoleforløbet.

Anbefalinger fra formandskabet

I sin beretning for 2019 præsenterer formandskabet for Rådet for Børns Læring 13 anbefalinger. To af dem handler om det specialpædagogiske felt:
  • Specialpædagogiske kompetencer i almenundervisningen styrkes. Hvis folkeskolen skal lykkes med at skabe inkluderende og stærke læringsfællesskaber for alle børn, så kræver det, at der er specialpædagogisk viden til stede i folkeskolen. Der skal samtidig ske et løft af de kommunale forvaltningers specialpædagogiske kompetencer og viden på feltet, så de kan understøtte skolerne i at løfte opgaven. Dette arbejde skal ske i sammenhæng med den kommunale ungeindsats.
  • Børne- og undervisningsministeren udarbejder en national ordblindestrategi, som blandt andet omhandler, at alle elever i 3. klasse screenes for afkodningsvanskeligheder. De elever, som ved screeningen har betragtelige afkodningsvanskeligheder, skal efterfølgende testes for ordblindhed.

"Vi overvejede at anbefale, at alle elever skal testes for ordblindhed, men det er meget resursekrævende, og der er heller ingen grund til at teste elever, hvor man er sikker på, at de ikke er ordblinde. Vi er blevet rådgivet til, at 3. klasse er et godt tidspunkt at screene for afkodningsvanskeligheder på, men kan vi gøre det allerede i 2. klasse, er det bedre. Det allervigtigste er, at vi får fundet de ordblinde børn så tidligt som muligt", siger Charlotte Rønhof.

I 3. klasse læser mange elever flydende. Alligevel mener formandskabet ikke, det er en overdrivelse at screene samtlige elever for afkodningsvanskeligheder. Tværtimod vil det give en mere ensartet praksis på tværs af kommuner og en mere systematisk tilgang.

"En del elever skjuler måske deres afkodningsvanskeligheder for lærerne, når de kan se, at klassekammeraterne har lært at læse, og de ikke selv kan. Derfor skal vi rykke eksperter på banen og få udviklet et screeningsmateriale, så det hverken bliver resursekrævende eller svært for lærerne at screene eleverne", siger Charlotte Rønhof og tilføjer, at gode screeningsresultater kan bruges til at udvikle de gode læsere yderligere.

Det er anslået, at otte procent af eleverne i grundskolen har brug særlig støtte på grund af store læse- og stavevanskeligheder. Det dækker over cirka 50.000 elever med ordblinde som langt den største gruppe.

Specialpædagogiske kompetencer i almenskolen skal styrkes

En af nøglerne til i højere grad at nå alle elever i folkeskolens undervisning er, at lærere, pædagoger, ledere og de kommunale forvaltninger har viden og kompetencer i forhold til at skabe inkluderende læringsmiljøer.

Formandskabet i Rådet for Børns Læring anbefaler derfor, at man styrke de specialpædagogiske kompetencer i den almene undervisning og i de kommunale forvaltninger.

Rådet for Børns Læring

Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, hvis opgaver og sammensætning er fastsat i folkeskoleloven. Rådet ledes af et formandskab, hvis medlemmer er:

  • Charlotte Rønhof (formand)
  • professor Per Fibæk Laursen
  • lærer Mette Frederiksen
  • rektor Stefan Hermann
  • lektor Pernille Hviid
  • sognepræst Henrik Gade Jensen
  • forsknings- og udviklingschef Andreas Rasch-Christensen

Rådet for Børns Læring skal blandt andet følge, vurdere og rådgive børne- og undervisningsministeren om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring i dagtilbud.

"Vi skal være sikre på, at man har de specialpædagogiske kompetencer, den enkelte skole har brug for. Det kom der mange gode kommentarer til på vores seneste møde i rådet, og det bestyrker os i, at vi kommer til at beskæftige os mere med det tema i 2020", siger Charlotte Rønhof.

Det bliver med nogen ærefrygt, tilføjer hun.

"Det har vist sig gennem mange år, at det er vanskeligt at skabe inkluderende læringsmiljøer, så de bliver tilfredsstillende for alle elever i klassen. Jeg har selv i min tid i Dansk Industri prøvet at følge, om pengene fra specialundervisning følger med de inkluderede elever, og jeg blev ikke betrygget i, at det er sket. Vi skal ikke tilbage til, at elever skal ud af skolen ved de mindste udfordringer, men vi hører frygtelige historier fra forældre om svigt af inkluderede elever, så vi skal finde en balance ved inklusion, hvor undervisningen fungerer for alle elever. Derfor vil vi se både på økonomi, regler og praksis", fortæller Charlotte Rønhof.

Du kan læse formandskabets beretning via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.277 andre er allerede tilmeldt