Debat

Unge kan lære at træffe gode valg

Før under og efter man kan kalde det vejledningens didaktik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Unge kan lære at træffe gode valg

Kender du det som lærer eller vejleder, at du sender dine elever på lærings- og vejledningsaktiviteter  med intentioner om, at de får en god oplevelse og efterfølgende vil være mere klar til at træffe et godt uddannelsesvalg. Kender du også det, at de stadig er rådvilde, når de skal vælge uddannelse, og i øvrigt synes de ikke at kunne kæde deres uddannelsesvalg sammen med den oplevelse de havde på brobygning eller virksomhedsbesøg Kender du det, at elever, der allerede godt ved, hvad de skal efter folkeskolen slet ikke finder det interessant at deltage i sådan noget som DM i Skills eller andre vejledningsaktiviteter for den sags skyld, når de nu godt ved hvad de skal.  

Udfordringen ved ovenstående er, at alt for mange lærere og vejledere tager for givet at eleverne er født med evnen til at kunne træffe gode valg, og at de automatisk bliver bedre til det med alderen.  Forskningen peger på at kompetente og reflekterede valg kræver at eleverne har de nødvendige færdigheder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Så når I sender elever afsted på lærings- og vejledningsaktiviteter som fx karrieredage, erhvervspraktik og  brobygningsforløb mv. bør det ikke være med selve uddannelsesvalget, men med læring for øje.

Sæt eleverne på sporet ”Eleverne skal ikke i første omgang deltage i lærings- og vejledningsaktiviteter med henblik på at træffe uddannelsesvalg. Eleverne skal deltage med samme begrundelse som de deltager i dansk- eller matematiktimen – for at lære. De skal  sættes på sporet: Hvad er det, de skal lære, hvordan skal de lære det, og hvorfor. Hvis vi lykkedes med at sætte eleverne på spordet kan vi nemlig understøtte at eleverne opfatter vejlednings- og læringsaktiviteterne som interessaante og meningsfulde unaset om de allerede har tryffet deres uddannekss valg

Vejledning før, under og efter  

Rået  til lærere og vejledere er derfor at bruge DM i Skills som en læringsarena, hvor de unge kan lære om uddannelser, om jobs og om sig selv, og hvor der sættes en klar ramme for de unges deltagelse med vejledningsaktiviteter både før, under og efter.

Vend perspektivet fra valg til læring ”Vejledningsaktiviteter før, under og efter kan umiddelbart lyde banalt og lige til. Ikke desto mindre opleves det ofte som en udfordring at få systemer og strukturer, fx skole og vejledning, til prioritere systematisk arbejde med  før og efter aktiviteter forud for lærings- og vejledningsaktiviteter.

Læs Rita Buhls artikel ”Brug DM i Skills smartere” her https://copenhagenskills.dk/forberedelsesmateriale-dm-2020/