De enkelte film viser først en hverdagssituation, hvor autisten reagerer, som han eller hun normalt ville gøre, men reaktionen fra omgivelserne viser tydeligt, at det ikke er den bedste måde.

Fiktionsfilm kan hjælpe elever med autisme til større forståelse af både sig selv og andre

Hvordan takler man at få et nej? Hvordan laver man en legeaftale? Og hvad gør man, hvis man ikke kan spise sin madpakke, fordi sidemanden smasker. Svarene på den slags hverdagssituationer kan børn og unge med autisme få på et nyt website med en række korte film.

Publiceret

Bag om filmene

Kompasfilm.dk er skabt af produktionsselskabet Retrospect Film isamarbejde med Langagerskolen i Aarhus, Specialområde Autisme iRegion Midtjylland, Ungdomspsykiatrisk Center ved AarhusUniversitet og Landsforeningen Autisme, der står som udgiver afkompasfilm.dk.

Der bliver løbende skabt flere film til websitet, og til foråretlanceres film målrettet teenagere, der er på vej ind i pubertetenmed udfordringer, det giver. Her kommer film om samtykke ved sex,sex uden at krænke og deling af henholdsvis egne og andresnøgenbilleder.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kompasfilm.dk er et website med korte film, som kan hjælpe børn og unge med autisme til øget selvtillid og større forståelse både for sig selv og for andre, så de kan finde vej ind i sociale fællesskaber og navigere i dem.

Fiktionsfilmene er bygget op som en tv-serie, der viser hverdagssituationer, som kan være svære eller angstprovokerende for mennesker med autisme. Det kan for eksempel være, hvordan man takler at få et nej eller laver en legeaftale.

Målet med filmene er at gøre børn og unge med autisme bevidste om, hvad deres udfordringer kan være, og give dem mulighed for at se, hvordan de kan handle i forskellige situationer.

Filmene gør det lettere for lærere at forstå børn med autisme

De enkelte film viser først en hverdagssituation, hvor autisten reagerer, som han eller hun normalt ville gøre, men reaktionen fra omgivelserne viser tydeligt, at det ikke er den bedste måde.

Herefter viser filmen, hvordan autisten i stedet kan reagere, og hvordan denne reaktion både påvirker omgivelserne positivt og giver autisten en succesoplevelse.

Ideen er, at den gode oplevelse giver bedre selvtillid og selvværd, hvilket gør, at barnet eller den unge får mere mod til at klare sig på egen hånd i sociale sammenhænge.

Børn og unges udvikling afhænger i høj grad af kommunikationen med forældre, pædagoger og lærere. Derfor er filmene skabt som et kommunikationsredskab, der er målrettet både autisterne og deres nærmeste omgivelser.

Filmene hjælper autisten til at sætte ord på svære situationer, og dermed bliver det lettere for lærere, pædagoger og forældre at forstå autisten.

Filmene kan bruges til at skabe gensidig respekt i klassen

Det kræver ingen tilrettelæggelse at benytte kompasfilm.dk, idet filmene kan tages i brug med det samme i undervisningen. Filmene kan vises i både specialklasser og almenklasser, i grupper eller til elever enkeltvist.

Almenklasser: Da flere scenarier udspiller sig i skolen og mellem klassekammerater, giver det god mening at bruge filmene i undervisningssammenhæng for hele klassen.

"Udfordringerne mellem børn med autisme opstår mange gange, fordi de neurotypiske ikke forstår den anden part, og det er vores erfaring fra eksperter, at der er stor forskel på, hvor meget man gør ud af samspillet i den enkelte klasse. Det er vores håb, at disse film vil kunne skabe en gensidig respekt og forståelse for hele klassen, og man via dialog i grupper eller plenum kan lære noget af dem", hedder det på websitet.

Filmene kan bruges som opfølgning på en bestemt situation

Specialklasser: Her er det også oplagt at se filmene sammen, men for nogle kan det være nemmere at koncentrere sig om at se filmene selv på egen tablet og så tage snakken i plenum, fremfor at det hele foregår i plenum.

Gruppevist: Måske har en gruppe børn med og uden autisme jævnligt kommunikationsmæssige udfordringer. De kan derfor få gavn af at se filmene sammen for at forstå hinandens perspektiver på situationen.

Enkeltvist: Filmene kan bruges som et afbræk i løbet af dagen eller som opfølgning på en bestemt situation. En elev kan se en film, så mange gange han eller hun vil, mens andre måske fanger pointen i første omgang.

Du kan se filmene via dette link:

Læs mere