ti. 22. sep. 2015 kl. 08:37

Kan alle få en hjerne som Ole Henriksen?

Af: Heidi Friborg Christophersen

Det er ikke opskriften på det lykkelige liv, at vi lærer at tænke på en bestemt måde. Men et nyt undervisningsmateriale kan få os til at tænke os om en ekstra gang, ændre vores tankemønstre, så vi ser alternative handlemuligheder.

Jeg indrømmer det gerne: Jeg bliver skeptisk, når jeg ser ord som "positiv psykologi", "lykkefremmende faktorer" og "mindfulness". Men på den anden side ved jeg også godt, at jeg skal passe på med ikke at falde i egne tankefælder.

Der er mange børn, der mistrives, og det er som lærer vigtigt at kunne forebygge og dermed også forbedre, hvis det er muligt. Materialet ”Du bli’r hvad du tænker" består af en grundig lærervejledning med kopiark, en lærerhenvendt guide i brug af kognitive metoder til individuelle samtaler, en elevbog til både mellemtrin og udskoling samt to forskellige elevarbejdsbøger til enten mellemtrin eller udskoling. Det hele er meget enkelt og overskueligt og egner sig godt til brug i klassens tid.

Der er en masse små øvelser, som man også kender fra kognitiv psykologi – og selv om det ikke er terapi, men undervisning, vil jeg gerne anbefale materialet for dets anvendelighed og overskuelighed.

Det er så op til den enkelte lærer at sætte sig særdeles grundigt ind i metoderne og i lærervejledningen, så der ikke begås overgreb mod børnene. I værste fald kan den slags undervisning kamme over i en form for konkurrence eller mobning - for hvad nu hvis man ikke er lige så positiv eller har det lige så godt som de toneangivende i klassen?

Alligevel kan jeg rigtig godt lide bøgerne og materialet, hvis det blot bruges nænsomt og med omtanke. Der er nok ikke nogen, der får en hjerne som Ole Henriksens ved at udføre materialets opgaver. Mindre kan bestemt også gøre det. Hvis eleverne lærer, at vi ikke er vore tanker, og at vore tanker ikke altid er virkeligheden, og at vi ved at ændre vore tanker kan ændre på vores livsopfattelse, så er vi nået rigtig langt.

I de rigtige lærerhænder kan materialet give eleverne et øget selvværd og øget trivsel, og de kan få en bevidsthed om, at de tanker, der går igennem deres hoveder, har betydning for, hvordan de har det. Lære eleverne, at de selv kan vælge de tanker og gøre de ting, der er godt for dem. Det ville være en oplagt mulighed at give lærerne på din skole et fælles kursus i materialet, før de afprøver det på børnene.

folkeskolen@folkeskolen.dk

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
ti. 22. sep. 2015 kl. 22:52 Anette Lind

Lærer, stud. pæd. i pædagogisk psykologi og næstformand i foreningen Folkeskoleforældre

Problematisk
Det er problematisk, at lærere skal arbejde med terapeutiske metoder og tilgange, når de ikke er uddannet til det.

Det er særdeles problematisk, at man vil forme eleverne efter "positiv psykologi" idet eleverne ikke er klædt på til at forholde sig kritisk til hvad ...

Vis hele teksten

Klag
ti. 22. sep. 2015 kl. 23:14 Christian Wadskov

Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Det er bekymrende
Når man har haft et barn i 2 år på børnepsykiatrisk i terapi, så har man en anelse hvor stor påvirkning der er tlae om.
Så er det sådan set ligemeget hvor nænsomt uuddannet personale går til det.
Lærere bør holde sig langt væk fra den s...

Vis hele teksten

Klag

Fakta

Titel Du bli'r hvad du tænker
Forfatter Iben Dam
Pris 375
Sider 44
Forlag Glæde og Børn
Pris 468.75
Sider 74
Type Guide til kognitive metoder
Pris 22
Sider 38
Type Elevens arbejdsbog mellemtrin
Pris 22
Sider 43
Type Elevens arbejdsbog udskoling
Pris 125
Sider 34
Type Grundbog mellemtrin/udskoling

Følg emner

Få nyheder om andre emner direkte i din indbakke. Opret Profil