Pædagogik
2   378

Kan alle få en hjerne som Ole Henriksen?

Det er ikke opskriften på det lykkelige liv, at vi lærer at tænke på en bestemt måde. Men et nyt undervisningsmateriale kan få os til at tænke os om en ekstra gang, ændre vores tankemønstre, så vi ser alternative handlemuligheder.

Du bli'r hvad du tænker

Fakta


Titel
Du bli'r hvad du tænker

Forfatter
Iben Dam

Pris
375

Sider
44

Forlag
Glæde og Børn


Pris
468.75

Sider
74

Type
Guide til kognitive metoder


Pris
22

Sider
38

Type
Elevens arbejdsbog mellemtrin


Pris
22

Sider
43

Type
Elevens arbejdsbog udskoling


Pris
125

Sider
34

Type
Grundbog mellemtrin/udskoling

Jeg indrømmer det gerne: Jeg bliver skeptisk, når jeg ser ord som "positiv psykologi", "lykkefremmende faktorer" og "mindfulness". Men på den anden side ved jeg også godt, at jeg skal passe på med ikke at falde i egne tankefælder.

Der er mange børn, der mistrives, og det er som lærer vigtigt at kunne forebygge og dermed også forbedre, hvis det er muligt. Materialet ”Du bli’r hvad du tænker" består af en grundig lærervejledning med kopiark, en lærerhenvendt guide i brug af kognitive metoder til individuelle samtaler, en elevbog til både mellemtrin og udskoling samt to forskellige elevarbejdsbøger til enten mellemtrin eller udskoling. Det hele er meget enkelt og overskueligt og egner sig godt til brug i klassens tid.

Artiklen fortsætter under banneret

Der er en masse små øvelser, som man også kender fra kognitiv psykologi – og selv om det ikke er terapi, men undervisning, vil jeg gerne anbefale materialet for dets anvendelighed og overskuelighed.

Det er så op til den enkelte lærer at sætte sig særdeles grundigt ind i metoderne og i lærervejledningen, så der ikke begås overgreb mod børnene. I værste fald kan den slags undervisning kamme over i en form for konkurrence eller mobning - for hvad nu hvis man ikke er lige så positiv eller har det lige så godt som de toneangivende i klassen?

Alligevel kan jeg rigtig godt lide bøgerne og materialet, hvis det blot bruges nænsomt og med omtanke. Der er nok ikke nogen, der får en hjerne som Ole Henriksens ved at udføre materialets opgaver. Mindre kan bestemt også gøre det. Hvis eleverne lærer, at vi ikke er vore tanker, og at vore tanker ikke altid er virkeligheden, og at vi ved at ændre vore tanker kan ændre på vores livsopfattelse, så er vi nået rigtig langt.

I de rigtige lærerhænder kan materialet give eleverne et øget selvværd og øget trivsel, og de kan få en bevidsthed om, at de tanker, der går igennem deres hoveder, har betydning for, hvordan de har det. Lære eleverne, at de selv kan vælge de tanker og gøre de ting, der er godt for dem. Det ville være en oplagt mulighed at give lærerne på din skole et fælles kursus i materialet, før de afprøver det på børnene.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ