Anmeldelse
Tosprogede
Kvinder i Danmark gennem 100 år
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Elisabeth Andersen
42 sider, 50 kroner
Arbejdshæfte til Kvinder i Danmark gennem 100 år
48 sider, 38 kroner
Serie Let at Læse
Lærerforeningens Materialeudvalg
Telefon 3138 1970
Bogen vandt med rette forlagets konkurrence om faglige bøger for tosprogede elever. Gennem et kvalificeret udvalg af begivenheder og beskrivelser får vi et billede af dansk kvindehistorie i de sidste halvandet hundrede år.
Bogen henvender sig med sit letlæselige sprog til teenagepiger, tosprogede og danske, der her får chancen for at få et kort og præcist vue over dansk kvindehistorie. Drenge vil have godt af at læse med.
Indholdsmæssigt går forfatteren historisk til værks, og bortset fra Nathalie Zahle er grevinde Danner den eneste kvinde, der nævnes ved navn. De valgte udsnit belyser kvindehistorie såvel socialt og økonomisk som kulturelt. Gennem faktuelle oplysninger får vi et fint indblik i kvindeliv og kvindearbejde blandt rig og fattig i byen og på landet. Fokus ligger på politiske beslutninger, som for eksempel hvornår kvinder får stemmeret, hvornår de bliver erkendt myndige, får ret til uddannelse, får ligeløn - på papiret, og lignende. Det giver rig lejlighed til samtale om synet på kvinder her til lands og til sammenligninger mellem kvindesyn i forskellige samfund. I slutkapitlerne om rødstrømper, retten til abort, vold mod kvinder og dobbelt arbejde lægges der op til mere nutidige diskussioner om forskelle og ligheder landene imellem.
Det letlæselige og let forståelige indhold understøttes af mange gode og illustrative fotografier, både gamle og nye, af tegninger og af autentisk dokumentation. Til slut er medtaget en oversigt over, hvorfra fotografierne stammer, samt en litteraturliste.
Til grundbogen findes et arbejdshæfte, der består af øvelser til hvert afsnit. Disse er udformet således, at de skal sikre forståelsen af grundbogens tekster og styrke sproglig kompetence. Nogle øvelser lægger op til pararbejde, andre til arbejde i grupper. - Alt i alt et godt materiale.
Ellen Widding