Undersøgelse: 6 ud af 10 tysklærere vurderer, at de ikke taler flydende tysk

60 procent af tysklærerne svarer i en stor undersøgelse, at deres tyske er dårligere end flydende. Mange efterspørger også efteruddannelse til at forbedre deres sprogkundskaber i tysk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen har med sin sprogstrategi et ønske om blandt andet at styrke tysk. Center for Mindretalspædagogisk ved UC Syd har i den forbindelse fået til at opgave at undersøge, hvordan det står til med tysk i Danmark. 

Undersøgelsens resultater bygger på svar fra 748 tysklærere i folkeskoler, frie grundskoler og på landets gymnasier. Folkeskolen.dk har dog fået tilsendt et særudtræk med svarerne fra de 389 tysklærerne i undersøgelsen, der underviser i folkeskolen. 

Censorer: Kommende tysklærere taler for dårligt tysk 

Og den viser, at rigtigt mange af de 389 tysklærere vurderer deres tyske sprogkundskaber til at være dårligere end flydende. 40 procent svarer, at deres tysk er enten "flydende", på et niveau svarende til "modersmål" eller er på decideret "ekspertniveau" (læs hele undersøgelsen i linket nederst). 

Resten af lærerne angiver, at deres niveau kan betragtes som "rutineret", "godt kendskab" eller endda blot til "kendskab".

 

 

Det er lektor og ph.d. ved Center for Mindretalspædagogik Camilla Franziska Hansen, der står bag undersøgelsen. Hun er dog på barsel, hvorfor hun ikke har mulighed for at kommentere på undersøgelsen. 

58 procent af lærerne svarer, at de "i høj grad" eller "i nogen grad" mener, at de lige nu har behov for efteruddannelse i faget. 

Foreninger: Ekstra lektion i tysk og fransk er vigtigt løft af tidlig sprogstart 

Flest lærere så gerne denne efteruddannelse i nyt og aktuelt undervisningsmateriale, mens 3 ud af 10 svarer, at de har mest brug for at få styrket deres evner til at mestre det tyske. 

 

Samtidig svarer tæt på en femtedel af tysklærerne, at de faktisk ikke er uddannet til at undervise i tysk.

Delte meninger om elevernes evner og motivation

Camilla Franziska Hansen har også spurgt tysklærerne til, om de oplever, at eleverne generelt er blevet dygtigere til faget i de år, lærerne har undervist i tysk. 

Her er lærerne er splittede. Flest - 49 procent - svarer, at de er helt eller delvist uenige i et udsagn om, at eleverne skulle være blevet væsentligt bedre. 38 procent af lærerne er helt eller delvist enige i udsagnet.

 

Læreruddannelse opretter linje med mere tid til sprog

Samme splittelse er at finde, når lærerne bliver spurgt til, om de oplever, at elevernes motivation for at lære tysk er blevet stærkere i de år, de har undervist i tysk. Faktisk er gruppen af lærere, der er enig og uenig i udsagnet lige stor.

 

 

Til gengæld vurderer næsten tre ud af fire af tysklærerne, at deres elever synes, at tyskundervisningen er sjov.

 

 

Med skolereformen blev elevernes første møde med tysk-faget rykket fra 7. klasse ned i 5. klasse. Aftalen om en justering af reformen fra januar i år tilføjer desuden en enkelt ugentlig tysktime i 5. klasse sammenlignet med i dag.