Lærer til lærer
Idræt -Hvad skal jeg lære?
Læringsmålstyret undervisning i idræt. HUSK -Det er ikke det vi laver men det vi lære der er det vigtige. Og som lærer er du rollemodel for at italesætte målet frem for aktiviteten.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Idræt -Hvad skal jeg lære?:
Har du lyst til at undervise målstyret i din idrætsundervisning, kommer her nogle tips til hvordan.
Under et kursus hos DLF har vi fået følgende ideer:
· Lav målene for undervisningen synlige for eleverne
· Italesæt målene
· Nye Forenklede Fælles Mål er slutmål for klassetrinnet, nedbryd dem til mål der passer lige nøjagtig til din undervisning og til din klasse
· Samarbejde mellem idrætslærerne således at overleveringer sikrer progression
· At gøre lidt - er bedre end at gøre ingenting
· Differentiering. Lav mål i flere grader, så eleverne bliver bevidste om i hvilken rækkefølge deres udvikling skal ske. Eksempelvis:
o 1. niveau: drible med en hånd
o 2. niveau: drible skiftevis med højre og venstre hånd
o 3. niveau: drible uden at kigge på bolden
· Synlige mål gør eleverne bevidste om og i stand til selv at evaluere egen læring:
o Lad eleverne filme hinanden feks. med app’en Ubersense eller programmet Screeencastomatic
o Selvevaluering ved feks. Af tre baser: kan, kan næste, kan ikke.
HUSK -Det er ikke det vi laver men det vi lære der er det vigtige. Og som lærer er du rollemodel for at italesætte målet frem for aktiviteten.