Eksempler på undervisning trækker tilhørere på konference om ADHD

Forelæsninger med praktiske eksempler på, hvordan lærere underviser og arbejder med børn, unge og voksne med ADHD, hører blandt de mest eftertragtede på ADHD-foreningens nationale konference i næste måned. Konferencen har dog stadige ledige pladser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der kommer traditionelt mange lærere og pædagoger til vores konference. Mange bruger den som et netværkssted, og selv om forelæsningerne med praktiske eksempler tiltrækker mange, er de tværfaglige oplægsholdere også populære", siger kommunikationsmedarbejder Lone Rask fra ADHD-foreningen.

Speciallærer Gitte Isager-Sally fra Center for Specialundervisning for Voksne, CSV København, er én af dem, der fortæller om sine praktiske erfaringer fra undervisningen. Hendes oplæg handler om centrets undervisning af unge og voksne med ADHD på både hold og alene.

Psykolog Jette Gelbæk fra Gyldenstenskolen, der er en specialskole i Frederikssund, giver eksempler på, hvordan man kan tackle forskellige vanskeligheder for elever med ADHD. Hun viser konkrete pædagogiske støttesystemer og strategier og fortæller små cases fra hverdagen.

Børn med ADHD er spændende

Det er en særlig og spændende opgave at få et barn med ADHD i sin klasse, mener Dorthe Holm. Hun er pædagogisk vejleder på Højvangskolen, som er en tre-sporet folkeskole i Horsens med 630 elever fra 0. til 9. klase og en centerklaserække med 87 elever med blandt andet ADHD.

"Det er både spændende for de lærere og pædagoger, som skal påtage sig den anderledes opgave, og for de elever, som skal have en klassekammerat, der ikke altid reagerer, som det forventes, lyder det fra Dorthe Holm, der kommer med bud på, hvordan de voksne, der er sammen med barnet, kan hjælpe og støtte det bedst muligt i dagligdagen.

Psykolog Jan Soelberg fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Hjørring præsenterer et udviklingsprogram, der hjælper børn med ADHD, som har en negativ social adfærd i skolen. Det kan for eksempel være børn, som ikke kan koncentrere sig om skolearbejdet, ikke kan sidde stille i timerne, ikke kan lade være med at pille ved de andre børns ting, eller som ikke kan lade være med at slå.

Matematik for børn med ADHD

Hvilke problemer kan børn med ADHD have i forhold til faget matematik, spørger lærerne Helle Gårdbo Jensen og Inger Wingfeld fra Kasperskolen i Ballerup. Skolen er et helhedstilbud for normalt begavede elever med autisme, Aspergers syndrom eller ADHD.

Svaret giver de selv:

"I vores hverdag møder vi elever, hvor deres handicap gør det vanskeligt for dem at tilegne sig matematikundervisning på vanlig vis. Det er derfor nødvendigt at tilrettelægge en undervisning, som tilgodeser deres forskellige vanskeligheder og behov. Vi vil fortælle om vores erfaringer og vise konkrete eksempler fra vores undervisning af elever med ADHD", skriver de i oplægget til deres forelæsning.

Det er 11. gang, ADHD-foreningen afholder national konference. Den foregår i Nyborg en 6. og 7. september.

Stadig ledige pladser

Normalt kommer der knap 700 deltagere, men i år har der foreløbig kun meldt sig 450. Og det selv om tilmeldingsfristen udløber på tirsdag.

"Vi glemte at tage højde for, at skolernes sommerferie er rykket, da vi fastsatte tilmeldingsfristen, så man skal ikke tage datoen så højtideligt. Vi bliver ved med at tage imod tilmeldinger", siger Lone Rask fra ADHD-foreningen.

Se det fulde program til højre for denne artikel.

Læs mere

ADHD-konferencens program