Pisa kom forbi Toftevangskolen i Birkerød forrige uge, hvor elever fra 8. og 9. klasse deltog i Pisa 2009-prøven. I alt 250 danske skoler får i løbet af marts og april besøg af Pisa.

»Nu skal vi vise, hvad vi kan«

Fokus på tosprogede elever er et af formålene med Pisa 2009. Derudover er der internationalt fokus på de bløde værdier, og det mener den danske leder af Pisa er til dansk fordel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hallo, hvornår var det nu, vi begyndte i 1. klasse?« spørger en dreng lidt fortvivlet.

Eleverne bryder ud i en diskuterende småsummen, og efter et par minutter har de sammen fundet frem til, at de nok var syv år.

Atmosfæren i Lille Festsal på Toftevangskolen i Birkerød er ikke præget af en typisk eksamensstemning. En gruppe elever fra 8. og 9. klasse er i gang med Pisa 2009-prøven. I alt 250 danske skoler skal i løbet af marts og april deltage i undersøgelsen. De er tilfældigt udvalgt af surveyafdelingen i Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), der også gennemfører prøven på hver enkelt skole.

Eleverne har netop færdiggjort første del, en totimerstest i naturvidenskab, læsning og matematik. Anden del er et spørgeskema, hvor eleverne blandt andet skal svare på, hvor mange bøger de har derhjemme, og hvilket arbejde deres far og mor har.

Der er i Pisa 2009 et særligt internationalt fokus på de »bløde kvalifikationer«, hvor eleverne skal fortælle om deres egen holdning til forskellige emner. Det er ifølge den danske leder af Pisa-konsortiet Niels Egelund til dansk fordel.

»Da de bløde værdier var i fokus i første omgang af Pisa-undersøgelsen i år 2000, så vi, at danske børn er glade for samarbejde og synergien ved samarbejde. Jeg føler mig overbevist om, at de danske elever kommer til at score højt i den del af prøven igen«, siger han.

De tosprogede skal testes

Viceskoleleder Bjarne Bremholm fik for flere måneder siden et brev om, at Toftevangskolen var udtrukket til at deltage i Pisa 2009. Han skulle herefter udfylde en oversigt over samtlige af skolens elever født i årgang 1993, og 27 af dem blev siden tilfældigt udvalgt til at deltage i undersøgelsen. Men Bjarne Bremholm skulle markere de elever, der er efterkommere af indvandrere eller tosprogede. De markerede tre deltog alle i Pisa 2009.

Der er blevet bestilt en særlig dansk prøve med fokus på de tosprogede elever, og ifølge Niels Egelund vil man med undersøgelsen blandt andet kunne klarlægge betydningen af en høj kvotient af tosprogede elever i en klasse.

»Ved sidste Pisa-undersøgelse viste det sig, at Danmark var det næstdårligste land til at opnå gode resultater med andengenerationsindvandrere. Men nu har Undervisningsministeriet meget fornuftigt besluttet at foretage en større dataindsamling af den gruppe, og det kan give nogle mere nøjagtige resultater«, siger han.

På Toftevangskolen har Bjarne Bremholm oplevet et stort engagement fra alle 27 elever, og der har været en følelse af, at »nu skal de danske elever vise, hvad de kan«.

»Eleverne har været meget interesserede i at vide, om deres lærer kommer til at få deres svar fra prøven.Da jeg gjorde det klart, at det ville være fuldstændig anonymt, ville de alle sammen gerne være med«, siger han, men han er dog ærgerlig over, at skolen ikke kommer til at kunne bruge elevernes resultater til at fastlægge skolens niveau.

Hvordan var Pisa 2009?

Mohamad Ayoub, 15 år, 9.b:

»Det var slet ikke så slemt, som jeg havde regnet med. Jeg synes, det er fedt, at man på den her måde får lov til at repræsentere sit land. De fleste spørgsmål var okay, dem kunne jeg godt svare på, men de naturvidenskabelige var lidt svære«.

Sofie Lohmann, 15 år, 9.b:

»Det var fint nok at prøve. Vi havde rigtig god tid til at løse opgaverne, og det var rart. De naturvidenskabelige spørgsmål var ret svære, men det var slet ikke så slemt. Nu er jeg bare lidt sulten«.

Frederikke Gudmand, 15 år, 9.a:

»Det var okay at være med, men vi havde altså ikke meldt os frivilligt. Jeg synes, det er lidt snyd, at de andre fra klassen først skulle møde klokken 10, når vi skulle til prøve. Jeg håber, vi gør det godt. Når man har siddet og brugt over tre timer på en test, vil man gerne have et godt resultat«.

Keld Fernstrøm, 15 år, 9.b:

»Det var rigtig interessant at være med i. Vi sad og talte lidt om, at nu skulle vi gøre det godt, så Danmark kan 'vinde' Pisa-testen. Der var nogle enkelte ord, jeg ikke kendte, men ellers synes jeg, prøven var rimelig let. Vi havde bare alt for meget tid«.

Pisa 2009

- Der er i Pisa 2009 fokus på læsning og »de bløde kvalifikationer«. Desuden er der bestilt en særlig dansk prøve, der omhandler tosprogede elever.

- 250 danske skoler er blevet udvalgt til at deltage i undersøgelsen. Det er kun elever født i 1993, der må deltage, og maksimum 28 per skole.

- Surveyafdelingen i SFI (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) udtrækker eleverne tilfældigt og gennemfører prøven ude på skolen.

- Prøverne bliver afholdt fra 2. marts - 3. april 2009, og resultaterne bliver offentliggjort i december 2010.

- I alt deltager 300.000 elever fra 66 lande i Pisa 2009.