Udvikling kræver mod

DLF mangler en tydelig fælles vision. Den skal findes ved at reflektere over nutid og fremtid

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hårpragten er større, og antallet af hårfarver flere end normalt, når man ser ud over mødesalen på DLF's kursusejendom Skarrildhus. 'Yngre tillidsrepræsentanter og kredsstyrelsesmedlemmer' stod der på invitationen til denne konference om visioner for DLF i forrige uge, og aldersgennemsnittet er med garanti også væsentligt lavere end normalt. Men yngre er alligevel et meget vidt begreb her.

Lærerforeningens udviklingsprojekt er på programmet. Deltagerne er delt ind i faste grupper, der skal diskutere DLF's fremtid og finde visioner.

Knap to døgn senere fremlægger grupperne hver fem handlingsforslag til, hvordan foreningen kan udvikle en lærende kultur, samle erfaringer og viden til at præstere bedre resultater og øge DLF's beredskab over for fremtiden.

Som optakt til denne sidste opgave ridsede forskningsleder Börje Lindblom fra Dafolo nogle problemstillinger op.

'Det er ikke for at være uhøflig, men jeg tror ikke, at DLF kan udvikles kun med interne erfaringer'.

'Det er ikke let at frigøre sig fra de sandheder, der er i dag. Hverdagen fylder meget hos jer. Det kan vi høre, når vi går rundt i grupperne. I bruger slet ikke brainstorm i grupperne', sagde Börje Lindblom.

'Hvis man ønsker udvikling, kræver det mod. Det kræver, at man er udholdende, og at man har respekt for sin intuition. Man skal også have en tydelig fælles vision, og den har vi ikke nu, fordi man ikke reflekterer nok over nutid og fremtid'.

Börje Lindblom anbefalede en lille pjece, DLF har udgivet om ledelse i folkeskolen.

'Dér står, at skoleledere skal kunne evaluere sig selv. I, der er her, er alle en slags ledere. I skal se på, hvad det er for en slags lederskab, I vil praktisere'.

'Her er mange progressive unge, der er klar til at tage over - om ét år, om nogle år, men de skal rekrutteres. Og tør DLF dét? Det er jeg ikke sikker på, for det vil give forandringer'.

En af hans afsluttende bemærkninger var, at han håbede, at deltagerne i den kommende tid vil tænke på udviklingsprojektet som det vigtigste i verden.

Gør noget

Forretningsudvalgsmedlem Astrid SchjødtPedersen, der står for udviklingsprojektet, kom med en regulær opsang som afslutning på konferencen.

'I byder jer til. Det er dejligt, at I ikke slår øjnene ned. Der bliver brug for jer. Men jeg ville gerne have autoritet til at give jer lektier for. Så ville jeg bede jer om at skrive til Dafolo med jeres ideer. Men jeg kunne også spørge, hvorfor I ikke allerede er gået i gang. Opret nogle netværk, diskutér DLF's fremtid, kom med nogle udspil, skriv debatindlæg. Man skal ikke sidde og vente på at blive spurgt. Hvis I skal være troværdige, så kom i gang! Giv modspil, gør noget!'.

De fem handlingsforslag fra hver gruppe indeholdt ideer som at udnævne konferencedeltagerne til en visionsgruppe, at denne gruppe forpligtede sig til at stille med fem kandidater til næste hovedstyrelsesvalg, at alle projekter i DLF systematisk bliver analyseret, og erfaringerne bruges, at de faglige klubber på skolerne opkvalificeres, at de enkelte medlemmers ressourcer kortlægges og bruges.

Der var ideer om et debatforum på DLF's hjemmeside, om temperaturmålinger med spørgsmål til medlemmerne på Nettet, om en vidensbank, om nedsættelse af et krystalkugleudvalg og om at lave DLF's egen tv-kanal og forlag. Netværk blev der talt meget om - regionale, for unge, for tillidsrepræsentanter, for alle. Og mere uddannelse til de tillidsvalgte.

Ideudvekslinger var der mange af, de ophidsede diskussioner var færre.

Fælles folkeskole og fælles værdigrundlag var flittigt brugte begreber.

Og alle gik ind i fællesskabet, da de indbudte lærerstuderende om aftenen lagde ud med sang.

Postkort til alle

I slutningen af denne uge får alle kredse en stak postkort i forbindelse med udviklingsprojektet. Hvert medlem skal have et postkort og opfordres dermed til at sende sit besyv om DLF's fremtid til Dafolo. Postkortet skal være hos Dafolo inden jul.

Når jeg hører jer tale om fælles værdigrundlag, hører jeg aldrig mere end dét. Er I enige om værdierne?Der mangler nogle klare holdninger fra DLF. Det gør det svært for medlemmerne. Hvordan stiller foreningen sig for eksempel til skolestart?