Studerende i indskoling

Der blev prøvet fordomme af, da studerende fra pædagog- og lærerseminariet overtog indskolingen i to dage

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kælderrummet er fuldstændig sortmalet, og overalt hænger selvlysende stjerner og måner. En hel flok børn står klar. Alle har en snor med en kokosnød i hånden, undtagen en enkelt, der mener, at hans må være forbyttet. En voksen klarer problemet, og de 15 børn synger en sang, de har lært, mens de slår på kokosnødderne.

På Vallekilde-Hørve Skole denne dag er den voksne ikke en lærer, men en studerende. I to dage har pædagogstuderende og lærerstuderende nemlig overtaget indskolingen.

'Det er helt tydeligt, at vi kommer fra to forskellige systemer. Når man taler studerende til studerende, så er vi ikke så forskellige. Men de lærerstuderende er utroligt effektive og hurtige, for de tænker i årsplaner og har kun 45 minutter. Der har vi pædagoger nok mere tid', siger pædagogstuderende Jan Kristensen.

Initiativet til skoleovertagelsen kom fra Vallekilde-Hørve Skoles skoleleder, Anders Bo Hansen. Han vil søge om dispensation til at lave indskolingen om per 1. august 2001, så eleverne fra børnehaveklasse til 3. klasse får 50 procent flere timer, og pædagoger fra skolefritidsordningen kommer ind i undervisningen. En del af tiden skal pædagogen være sammen med læreren, men fire til seks timer om ugen skal pædagogen undervise alene. Baggrunden for projektet er, at Anders Bo Hansen vil opprioritere den sociale dimension, og han mener, at pædagogerne kan bidrage til at give et bedre læringsmiljø for børnene.

'Da skolens lærere og pædagoger skulle på kursus i den forbindelse, ville jeg give de pædagog- og lærerstuderende en mulighed for at prøve at arbejde sammen, for det gør de jo ikke i deres uddannelse', siger Anders Bo Hansen.

På Slagelse Seminariets afdeling i Odsherred og Holbæk Seminarium tog man imod tilbuddet med glæde. De studerende holdt tre planlægningsmøder og oprettede værksteder, som børnene kunne melde sig på.

'Vi besluttede at smide alle fordomme væk, men på det allerførste møde skulle vi sidde i rundkreds og flette tæer. Der er helt klart forskel, for pædagogerne synes mere, at børnene skal gøre, hvad de har lyst til', fortæller lærerstuderende Alexandra Bro.

Netop fordomme er noget af det, de studerende taler meget om. Både lærer- og pædagogstuderende har haft fordomme om hinanden, som de har skullet arbejde med.

Men den generelle holdning er, at det er gået godt.

I værkstedet 'Den store Mission' sidder pædagogstuderende Thomas Ullerup, som har stået for en stor del af den praktiske planlægning, og hjælper børnene med at kigge på blade i mikroskop. Der ligger vissent løv over hele bordet, og der er uenighed om, hvis tur det er til at studere løvet. Thomas Ullerup har tydeligvis svært ved at løsrive sig fra børnene, og de fra ham, men han siger:

'Det er spændende at komme ind i lærernes miljø. Vi har en grundlæggende forskellig tilgang. Lærerne tænker mere i læring og struktur, hvor vi fokuserer på det enkelte barn og den sociale udvikling'.

Langt de fleste har fået positive oplevelser, men en enkelt har fået styrket fordommene. Lærerstuderende Sus Drachmann ville gerne have nedbrudt fordomme, men hun har oplevet de pædagogstuderende som ansvarsløse.

'Pædagogerne vil gerne lege det hele ind. Det tror jeg ikke, at man kan. De er sluppet uden om planlægningen og har bare deltaget i det, de har haft lyst til. Det er det samme, man hører ude i folkeskolen, pædagogerne vil gerne blande sig, men de vil ikke tage ansvar'.

Så Sus Drachmann er ikke interesseret i at skulle arbejde sammen med pædagoger, når hun bliver færdig på seminariet. Den holdning deler hendes medstuderende dog ikke. Pædagogstuderende Jan Kristensen mener bestemt ikke, at pædagoger er ansvarsløse, de gør bare tingene på en anden måde. Han tror, at det grundlæggende er, at man slår til med læringen, når børnene er motiverede, og så er det lige meget, om det er pædagoger eller lærere, der lærer fra sig. Og lærerstuderende Jarl Sabroe mener, at eftersom lærere i dag ikke bare skal undervise, men også opdrage, så er det en fordel med pædagoger i klasserne helt op til 6. klasse.

Der er i hvert fald blevet bearbejdet fordomme, for som Alexandra Bro siger: 'De går jo ikke rundt med lilla ble om hovedet . . .'.