Debat

Arbejdstidsforhandlinger

et ønske om en bedre folkeskole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforening er lige nu midt i en spændende og ikke helt nem forhandlingsproces om en ny arbejdstidsaftale for lærere, børnehaveklasseledere og skoleledere. Der er meget stor interesse om forhandlingerne også langt uden for vores egne rækker. Det er der flere grunde til.

Folkeskolen interesserer en meget stor del af befolkningen. Alle er klar over, at børnehaveklasselederne, lærerne og skolelederne er den væsentligste faktor for, at vi har en god folkeskole. Derfor har en aftale om arbejdstid ikke kun betydning for vores arbejdsforhold, men også betydning for kvaliteten af folkeskolen.

Andre undervisere følger forhandlingerne med ekstra spænding, da de ved, at et forhandlingsresultat på folkeskoleområdet uundgåeligt vil blive inddraget i forhandlingerne om arbejdstidsregler på deres område.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Endelig kan en aftale få mere generel betydning, da et centralt element i forhandlingerne drejer sig om, hvordan vi understøtter den optimale ledelse i en vidensinstitution som folkeskolen.

Lykkes det os at indgå »den rigtige aftale«, kan det derfor få betydning for ledelsesudviklingen i andre dele af den offentlige sektor.

»Lederen leder og fordeler arbejdet«, er den helt traditionelle opfattelse af ledelse, der stammer fra de første aftaler i industriens tidsalder. På den konference, som Dansk Industri, KL og DLF afholdt for 14 dage siden, var det imidlertid helt andre ord, der blev brugt om ledelse, som det også fremgik af Astrid Schjødt Pedersens kommentar på denne plads i Folkeskolen i sidste uge.

Konferencen gav spændende inspiration til de fortsatte drøftelser om, hvordan vi kan sikre, at god ledelse i folkeskolen kan understøtte det engagement, der er altafgørende for kvaliteten i undervisningen. Herfra er der imidlertid et stykke vej til en konkret arbejdstidsaftale, som begge parter er enige om vil medføre det ønskede resultat. Og det er det, der er målet intet mindre.

Vi er med andre ord i en situation, hvor det ikke er interessant at indgå en aftale, fordi det nu engang var det, vi kunne blive enige om. Ambitionerne er større: Vi ønsker en bedre folkeskole.

Vi har sat os selv på en vanskelig opgave, der kræver en række mere principielle diskussioner. Det har vi indtil nu brugt tiden og kræfterne på. Informationer om forhandlingerne har derfor også været overordentligt sparsomme der har ganske enkelt ikke været meget at informere om.

Til de mange, der med interesse venter på nyt, kan jeg imidlertid meddele, at forhandlingerne kører videre, og målet er fortsat en god ramme for arbejdet i folkeskolen og dermed en bedre folkeskole.

Anders Bondo Christensen er formand for DLF