Storebror klarer pasningen

Antallet af børn i fritidsordningen rasler ned, når der er skolegang fra klokken 8 til 14

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når vi har fri, tager jeg med en bus sammen med min storebror, og så er vi derhjemme, til mor har fri klokken kvart i tre, fortæller Line, der går i 2. klasse på Stenderup Skole ved Grindsted. Foruden storebror har hun også andre legekammerater derhjemme, så hun savner ikke skolefritidsordningen. Tvillingerne Søren og Morten tager også hjem efter skole, for de har lige fået en lillebror, som mor er hjemme for at passe, og Regitha cykler hjem sammen med sin storebror, der går i 4. klasse.

Selvom fritidsordningen på Stenderup Skole er normeret til 48 børn, er der kun 25 tilmeldt, og de fleste kun til morgenmodulet, for ved at betale for det kan forældrene sikre sig, at børnene har et sted at være i skoleferierne. Børnene er blevet meldt ud af skolefritidsordningen, efter at skolen i 1998 indførte skoledag fra klokken 8 til 14 for alle elever. Dermed mistede kommunen en forældrebetaling på over 250.000 kroner om året, og skolens 'Leg og Læring'-projekt blev alligevel ikke ressourceneutralt som først aftalt.

Lukker ikke skolefritidsordningen

'Vi skal have kigget på fritidsordningens normering, når vi evaluerer forsøget', siger formanden for børne- og kulturudvalget Sonja Lund, Socialdemokratiet.

'Men vi har ikke tanker om at lukke skolefritidsordningen (SFO)', understreger hun.

Rundt om i landet anes tendensen - skolefritidsordningerne, der i løbet af få år er vokset til at rumme mellem 90 og 100 procent af børnene på de første klassetrin, skrumper ind igen, og politikere lytter ivrigt til tonerne fra 'Leg og Læring's foregangskommune Skive - hvor politikere har fremhævet, at nu kom der igen liv på villavejene, og børnene kom tidligt hjem til mor og far.

'Der er nogle familiepolitiske aspekter ved det her', siger formanden for kulturudvalget i Hals Kommune, Sørn Nordhald, Socialdemokratiet.

'Vi vil fortsat have skolefritidsordning ved alle seks skoler, men hvis nogle forældre vælger fritidsordningen fra, fordi det måske kun er en time, børnene skal være alene, så er det fint. Nu er der jo muligheden for, at storebror fra 8. klasse kan tage lillesøster fra 3. klasse med hjem. Vi er jo oppe på en SFO-tilslutning på over 90 procent, så vi forventer en tilbagegang, som bliver selvforstærkende. Vi har jo nogle børn, der er i skolefritidsordning, fordi kammeraterne er der, og så har vi også nogle virkelig gode SFO'er, og varer på hylderne giver jo kunder i butikken. Men det er ikke på tale at spare penge', understreger Sørn Nordhald fra Hals, hvor byrådet har vedtaget en hensigtserklæring om en ny og ændret skolestart med 'Leg og læring'-ideer og skoledag fra klokken 8 til 14. Planerne skal konkretiseres på de enkelte skoler og gennemføres fra næste skoleår.

I Grindsted er skoledirektør Leif Sørensen overbevist om, at behovet for eftermiddagspasning vil være større i Grindsted by, end det er i landsbysamfundet Stenderup-Krogager. Der kom de få protester mod 'Leg og læring'-projektet faktisk fra forældre, der var kede af, at deres børn ville komme så sent hjem fra skole. En af dem var Susanne Brinch, der er mor til en elev i 1. klasse, en i 6. og en dreng, som er hjemme.

Positivt overrasket

'Jeg er faktisk blevet positivt overrasket. Jeg har aftenarbejde og havde glædet mig til at få min søn tidligt hjem. Men det er jo på den anden side rart, at de har fri sammen, og nu har han faktisk 'leget af', inden han kommer hjem. Jeg var bange for, at han ville være træt efter sådan en lang dag, når han aldrig havde prøvet at være i institution før, men det er ikke noget problem. Og jeg synes jo, det er godt for undervisningen, at de har den time ekstra - de har mere tid til alting, de skal ikke være tilbage til klokken 12, når de har 'udedag''.

Og selvom hendes børn ikke har gået i skolens daginstitution, før de kom i skole, har overgangen efter Susanne Brinchs vurdering ikke været svær, fordi de har gået i en legestue i skolens lokaler en eftermiddag om ugen.

De fleste forældre i Stenderup var begejstrede fra begyndelsen.

'Jeg har indtryk af, at 'Leg og Læring' er godt for børnene. Men så er det også vigtigt, at de kommer hjem klokken 14, så de ikke oplever alt det jag mellem klokken 17 og 19', siger Helle Bramming, der er mor til et barn i 6. klasse og et i 3. klasse. Desuden er hun medlem af skolebestyrelsen.

'Det er et stort plus, at jeg kan hente dem efter skole, men det er også noget, vi har vægtet højt. Jeg har den holdning, at hvis man har børn, skal man også selv være sammen med dem, de skal ikke bare passes'.

'Jeg synes, det ser ud, som om samarbejdet mellem pædagoger og lærere fungerer godt. Selvfølgelig kan alle team ikke fungere lige godt sammen, men generelt tror jeg, at det kører godt. Begge parter var også tændte på ideen fra starten'.

kara + hela