Agenter på computeren

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er masser af andre plug-ins. For tiden er RealJukebox blandt de hotte hos eleverne, fordi det kan afspille Mp3-lydfiler. RealJukebox hentes på http://www.real.com, og Mp3-filer kan du læse mere om i NETopNU i Folkeskolen nummer 43/1999 på http://www.folkeskolen.dlf.org

Det interessante er, at det netop er afsløret, at download og installation af dette gratis plug-in samtidig installerede en 'agent', som blandt andet indsamlede oplysninger om, hvilke Mp3-filer der lå på harddisken - og sendte dem tilbage til firmaet.

Nu er RealJukebox ikke ligefrem allieret med musikkens rettighedshavere, så det var næppe for at afsløre ulovligheder, men snarere for at indsamle 'markedsinformation'. Problemet er imidlertid, at firmaet indsamlede oplysningerne uden brugernes viden. Detaljer http://www.tiac.net/users/smiths

Efter afsløringen har firmaet lagt en ny version af RealJukebox uden 'agent' til download - hævder de! Men kan man nu stole på det? Har vi reelt anden mulighed end at ophøre med at bruge det pågældende firmas produkter - for at vise, at den slags samtykkeløs overvågning vil vi ikke finde os i - og er her ikke en vældig god indfaldsvinkel til sammen med eleverne at overveje nogle af Nettets mere tvivlsomme aspekter.

Eksemplet kan også få en til at spekulere på, hvor udbredt den trafik egentlig er. Hvor mange af vores programmer samler mon data, som returneres til en server i et eller andet firma - og hvad bruges de data til?

I nogle tilfælde får man besked på, at der samles oplysninger. Det gælder for eksempel, når man er i forbindelse med Windows Update, Microsofts automatiske opdateringstjeneste. Men man får samtidig at vide, at oplysningerne hverken sendes til eller gemmes hos Microsoft - så det står vel til troende?

Tro er ikke nok - der må mere håndfaste, tillidsskabende initiativer til, og der er da også flere, som 'mærker' web-sites i kategorier afhængigt af, hvad de for eksempel gør med indsamlede data. TRUSTe er en sådan organisation http://www.truste.org

Med større elever kan man se nærmere på web-sites, som afkræver oplysninger, før man får adgang til 'et eller andet', og web-sites, som tilkendegiver, at de automatisk samler oplysninger - og man kan undersøge, om de er 'mærkede' af TRUSTe eller andre tilsvarende organisationer - og så må man jo grave i, hvad mærkningen egentlig betyder.

Electronic Frontier Foundation er et godt sted at søge flere oplysninger http://www.eff.org