Børnehavebørn i skolen

Tættere samarbejde mellem daginstitutioner og skoler landet over

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En større sammenhæng mellem småbørnsinstitutioner og skole er et af målene i F2000. Og et tættere samarbejde mellem skole og børnehave er da også en markant tendens i kommuner landet over. Mange steder handler det først og fremmest om, at børnehavebørnene kommer på besøg i børnehaveklassen, inden de skal i skole, men flere steder er man gået langt videre. Det gælder for eksempel på to skoler i Rødding Kommune i Sønderjylland.

I landsbyen Sdr. Hygum var der for nogle år siden pladsmangel i den integrerede daginstitution med skolefritidsordning og børnehave, mens skolen og hallen havde ledige lokaler. Resultatet blev Lunahjørnet. Om formiddagen er det de femårige, der regerer i lokalerne, og hen over middag myldrer de seks-, syv- og otteårige børn ind i hjørnet, som altså både er fritidsordning for Sdr. Hygum Skole og de femåriges del af børnehaven Luna. Fysisk er Lunahjørnet placeret i tilknytning til skole og hal og med en lille sti hen til børnehaven. Børnehavens fireårige kommer tit på besøg i hjørnet, og alle børn fra Lunahjørnet flytter over i børnehaven, når skolen er ferielukket. Og mindst fire gange om året er hjørnets femårige sammen med de andre børnehavebørn om et bestemt emne, og samtidig kobler de sig også på skolens idrætsdag og emneuger.

'Jeg kan se, at det giver de femårige en bedre overgang til skolen - de er dus med det hele, inden de starter, men det er klart, at det er vigtigt, vi ikke bare skubber problemerne nedad', siger lederen af Luna, Edith Nissen.

I Sdr. Hygum er der nu nedsat en gruppe med personale fra både skolen og den selvejende integrerede institution. Gruppen arbejder med målene for det børnehus, som der er gode udsigter til, at politikerne vil bevilge. Meningen er, at der skal bygges et hus med både børnehave, fritidsordning, børnehaveklasse og 1. klasse, og - på længere sigt - at skole og daginstitution skal have fælles ledelse.

'Men vi tager nogle meget små skridt ad gangen', understreger Edith Nissen.

Børnekulturhus

Også i Vissenbjerg Kommune på Fyn er der til hver skole knyttet en selvstændig daginstitution med børn fra 3 til 10 år. I landsbyen Skalbjerg er samarbejdet mellem skole og daginstitution på vej til at blive Børnekulturhuset i Skalbjerg, fortæller skoleleder Jørn Christensen. Planerne lyder på 30 timer ugentligt også i de mindste klasser, pædagoger ind i undervisningen og - som i Rødding - på længere sigt én ledelse og én bestyrelse for skole og daginstitution.

I Nysted Kommune på Lolland har Brydebjergskolen, skolens fritidsordning og de to nærliggende daginstitutioner taget fat på at give børnene en blidere overgang fra børnehave til skole. Ud over det 'sædvanlige' besøg i skolen før skolestart, har en pædagog fra børnehaven fulgt børnene de første dage i børnehaveklassen. Den netop afsluttede evaluering siger, at børnene klarede skiftet lettere end normalt, og at det for børnehavepædagogerne var en dejlig afslutning på arbejdet med at gøre børnene skoleparate.

Institutioner og skole vil udbygge samarbejdet fremover - for eksempel vil børnehaveklasselederne gerne have, at børnehaven lærer børnene at sidde stille i en rundkreds og lytte, og at de nye skolebørn bliver bedre til at hjælpe sig selv og hinanden, før de beder en voksen om hjælp til at snøre sko, lukke saftdunke op og alt det andet, de skal til selv at klare.

kara + hela