Debat

Som Fanden tolker bibelen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med desperationenes krampagtighed forsøger man nu at aflede bare en lille smule af opmærksomheden fra den udelte folkeskoles ulyksalige tilsidesættelse af den faglige vidensformidling til fordel for, hvad man har kaldt for bløde kompetencer. Ifølge Folkeskolen nummer 37 har man tolket mere end lempeligt på 300 danske virksomheders spørgeskemaspørgsmål om, hvad de værdsætter mest hos elever og lærlinge. Og minsandten om de ikke alle til hobe opremser en befriende liste af blødheder. Der kan I se, alle I, der lægger vægt på de kedelige faglige kvalifikationer. Det er altså blødheden, der er i vælten. Og det skulle komme lige nu, hvor socialdemokraternes uddannelsespolitiske ordfører Frank Jensen så småt er ved at lægge afstand til sit hidtidige kritikløse forsvar for uvidenhedens skønne kontrafej. Men man har altså også tolket undersøgelsen, som Fanden tolker bibelen. For det første overser man bekvemt beskeden om, at man i ansættelsesfasen kikker nøje på de faglige karakterer. At man herudover vægter de personlige kompetencer, tror da pokker. Hvem kunne dog få sig til at vrage samarbejdsevner, selvtillid, kommunikationsevner. Det har erhvervsfolk dog aldrig nogensinde gjort. Hvad denne erkendelse angår, har undersøgelsen nærmest været spild af penge og papir. Og at bruge undersøgelsen til fortsat deklassering af den faglige paratviden er grov misfortolkning. Læs blot i Folkeskolen nummer 35, hvor der refereres fra konferencen i Industriens Hus, hvor såvel sproglige som naturvidenskabelige kvalifikationer efterspurgtes. En Radiometer-direktør udtalte, at 'den voldsomme fokusering i folkeskolen af de bløde kompetencer har ført til en uheldig drejning væk fra fagligheden. De unge har ikke tilstrækkelig ballast med fra folkesko-len. Efter år med særlige indsatser for svage elever, læsning og it må turen nu være kommet til natur/teknik'. Og det er jo en ganske anden snak end de nævnte misfortolkninger af spørgeskemaerne. Det er og bliver fortsat en katastrofe, at blødhedernes kompetenceskov fortsat får lov til at overgro den vidensformidlende faglige indlæring i udelthedens rodsammen, hvor fagligheden ikke levnes en chance

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler