Debat

Benzin på bålet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har slet ingen grund til at være kritisk over for det arbejde og samarbejde, der udføres på Holluf Pile Bibliotek.

Men som artiklen om biblioteker i Folkeskolen nummer 37 er skrevet og dermed hverdagen beskrevet, udstilles med al tydelighed det helt store problem i den debat, der i øjeblikket foregår omkring skolebibliotekarers og folkebibliotekarers arbejde.

Hvis jeg var politiker, så ville jeg efter at have læst artiklen tro, at det er hip som hap, hvilken faggruppe der arbejder her eller der. Der er tilsyneladende ingen forskel på skolebibliotekarers og folkebibliotekarers arbejde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skolebibliotekar Jørgen Petersens definition på forskellen mellem skole- og folkebibliotekarer, som den er gengivet på side 25, bærer kun ved til det bål.

Bibliotekarforbundets formand Jacob Windings udtalelser på side 25 om, at skolebiblioteket mangler biblioteksfaglig ekspertise, og at skoleeleverne så tidligt som muligt bør vejledes af fagfolk, er ren benzin på bålet.

Hvad er det nu lige, skolebibliotekarerne mangler af faglig ekspertise for at kunne fungere i det pædagogiske servicecenter?

Det ville være rart at få at vide!

C.C. Rasmussen

formand for Danmarks Skolebibliotekarforening