Virtuelle skolebøger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På www.emu.dk er informationerne velstrukturerede og opdelt omkring følgende hovedpunkter: nyhedsformidling, faglige ressourcer, opslagsværk, statslige informationer, et børne-'pusterum' og direkte adgang videre ud på Internettet. Som noget spændene og helt utraditionelt prøver Emu-portalen også at tage penge for informationer. Hos Emu finder man en Internet-butik, der med tiden vil give adgang til bogtitler, multimediepræsentationer og software. Alt sammen produkter, der kan downloades og betales for på stedet. Dette butikskoncept bliver interessant at følge, da man i dag ser en tydelig tendens til øget omsætning på dette område. Omvendt er vi bange for, at surfing på Emu kunne blive som at se 'Taxa', fyldt af en masse skjulte reklamer - for hvordan skal dette storslåede projekt ellers finansieres? Et problem lige nu er, at der ikke findes et særligt stort udbud af materialer, og her skal man hos Emu være opmærksom på, at portaler er som en tøjbutik; hvis du har været der et par gange forgæves, vender du sjældent tilbage!

Vi må konstatere, at Emu er et virkeligt godt sted at begynde for lærere og elever. Umiddelbart er lærerne i øjeblikket forfordelt. Adskillige links og henvisninger bærer præg af fagkonsulenters klare overblik og intentioner om at understøtte den almindelige lærers undervisning. Det gør beskrivelserne lidt svære at forstå. Med andre ord savner vi et univers, der også henvender sig informativt (og visuelt/ interaktivt) til børn. Et andet problem kan være, at eleverne vil finde den meget nøjsomme udvælgelse af links for 'overpædagogisk' og derfor vil drive ud mod mere åbne portaler. Hvis udvælgelsen af links bliver for stram, så lærer børnene jo heller ikke selv at sortere mellem skidt og kanel. De skal med andre ord selv kunne deltage i den søge/læreproces, det er at vælge de rigtige informationer. Man har i øvrigt mange gode links, som henvender sig til børnenes fritidsinteresser. Men det forekommer besynderligt, at man godkender alle undervisningsrelaterede links nøjsomt, mens man to museklik derfra under fritid har et link til online-spil hos Jubii. Det viser, hvor svært det er at lave en stringent sorteringspolitik hos en portaludbyder.

Imidlertid er der ingen tvivl om, at Emu bør være lærerens foretrukne Internet-side. Men der mangler stadig en masse, som efter vores mening skal være på plads hurtigst muligt. Det går nemlig rigtig stærkt inden for Internet-udviklingen.