Portalernes kamp

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Internet-verdenen er der en ting, som tæller, nemlig antal besøgende på ens hjemmeside. Derfor er portaler interessante. Deres funktion kan sammenlignes med en hovedbanegård, et samlingspunkt for den videre færd ud på Internettet. De største portaler er søgesteder som eksempelvis Altavista www.altavista.com og danske jubii www.jubii.dk Men også eksempelvis tv-stationerne og de store mediehuse satser på at udvikle deres websteder til foretrukne portaler for brugerne. Sætter man imidlertid 'for' foran 'brugere', så er det indlysende, hvorfor portaler er interessante. De store steder, som har over 150.000 besøgende om dagen, er oplagte mål for reklamer, de såkaldte bannere. Problemet med de store portaler er, at de har for mange links og informationer, og at søgningen derfor ofte bliver for bred.