Forventningsforvirring

Kvalitet i undervisningen skabes i Danmark i et komplekst samspil

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi danske lærere er noget særligt. Det er vores fagblad selvfølgelig derfor også. Vi værner med rette om vores metodefrihed og har årelang tradition for, at vores chefredaktør ligervis frit ugentligt på lederplads kan problematisere præcis det, han synes er vigtigst - ikke bare regeringens og kommunernes politik, men også foreningens. Det kan selvfølgelig godt give forvirring, hvis læseren alene forventer at finde blåstemplede synspunkter på første side i Folkeskolen. Systemet virker dog for det meste forfriskende og godt. Sund kritik og oplæg til god debat giver liv og kan føre til forbedrede strategier og resultater.

Men når redaktøren - som i sin 'Forventningsskandale'-leder i nummer 34 - i stedet for kritisk at problematisere falder for fristelsen til at dømme og nedgøre, virker det mildt sagt ikke befordrende. Og medlemmerne og foreningens aftaleparter må da med rette blive forvirrede, når Thorkild Thejsen pludselig nærmest undsiger foreningens medansvar for punkt tre i 'Folkeskolen år 2000' og unuanceret sætter lighedstegn mellem evaluering og test og råber 'staten kommer, staten kommer' og postulerer, at en samlet hovedstyrelse går ind for testning af bløde kvaliteter som 'modtræk'.

Hovedstyrelsen ser nemlig frem til, at både stat og kommuner mere præcist tager deres del af ansvaret for folkeskolens udvikling på sig. Og jeg troede faktisk, at vi alle på Vandkunsten var enige om, at god kvalitet i undervisningen i Danmark skal bygge på ægte dialog om den rette balance mellem det nationale fællespræg og det lokale særpræg. Hvis forskellighed pludselig skulle være det eneste, vi skulle være enige om, så var både fanden og markedet da for alvor løs.

Opgaven i fokuspunktet om de grundlæggende færdigheder går da netop også ud på at præcisere mål, der kan udledes af hele den alsidige formålsparagraf i folkeskoleloven og give hjælp til at få præciseret de fælles forventninger til progressionen på alle områder. Det er vigtigt, men vanskeligt, og det vil altid kunne diskuteres, hvilken balance der præcis er den rette mellem det statslige, det kommunale og det lokale demokrati. Sådan er den danske model - for eksempel til forskel fra den newzealandske, statslige udliciteringsmodel.

Det er faktisk bydende vigtigt at få præciseret skolens forventninger til eleverne. For er kravene for diffuse, vil kun de stærkeste elever kunne gætte sig til dem og skolen fortsætte med at give sit bidrag til øget ulighed.

Og uden øget klarhed gør vi lærere os også selv unødigt sårbare.

Hvis vi i misforstået rædsel for at miste metodefrihed kun vil have alt malet med bredeste pensel, risikerer vi, at både mål og evalueringskriterier med accelererende hast vil blive valgt og udskiftet ad hoc af et stigende antal politikere og forældre, der efterhånden mere betragter sig som serviceudbydere og kunder end som borgere med ansvar - parate til gensidigt forpligtende dialog.

Omvendt er det lige så vigtigt at få nuanceret og få slået fast, at mere klare mål netop ikke må indskrænke rummeligheden og metodefriheden. God dansk undervisning skal naturligvis fortsat tage udgangspunkt i elevernes og omgivelsernes forskellighed, lærernes didaktiske ansvar og professionelle autonomi. Derfor vedtog hovedstyrelsen, at vi skal arbejde for, at der kommer bedre beskrivelser af centrale indholds- og færdighedsområder, og for, at der samtidig kommer inspirationsmateriale til det lokale læse- og årsplansarbejde.

Kvalitet i skolen skabes i Danmark i et komplekst samspil og i respekt for, at kvalitetsudviklingen i skolen kan støttes af periodiske evalueringer - også af test. Men den egentlige bedømmelse af skolens varige virkning vil altid først vise sig år senere. I livet efter skolen.

Det er faktisk bydende vigtigt at få præciseret skolens forventninger til eleverne

Powered by Labrador CMS