Emu - en struds med vokseværk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I undervisningssammenhæng har der også været en del forsøg på at skabe portaler, og nu synes en sværvægter at være født. Det drejer sig om Emu (Elektronisk Mødested for Undervisning - www.emu.dk), et samarbejde mellem Undervisningsministeriet og Uni-c. Det er Emu's hensigt at forene alle skoleaktiviteter på en website.

Emu er umiddelbart en flot Internet-portal, og den guider surferen ubesværet rundt i undervisningsverdenen. Men et første gennemsyn efterlader dog en del spørgsmål, som hænger sammen med ovenstående. Ideen med at skabe en portal for undervisningsverdenen er rigtig god, men det første spørgsmål er - hvem er målgruppen? Hos Emu satses bredt, det vil sige på både undervisere og elever fra børnehaveklasse til det gymnasiale niveau. Det siger sig selv, at man ikke kan ramme plet hos det store spektre af brugere, alene sproget og tiltaleformen er vidt forskellig, afhængig af hvem man skal i kontakt med. Og det er efter vores mening ikke børnenes sprog, der er prioriteret. Det giver fra første færd et problem, både i søgemetode, når man søger fag, og i forhold til udbudet på siden. Martin Bech, der er netchef på projektet, sagde til præsentationen af Emu, at man blot er i startfasen. Snart vil der komme separate portaler, der henvender sig til henholdsvis folkeskolen, gymnasiet og erhvervsskolerne. Hvilket på sigt vil give den enkelte bedre mulighed for at orientere sig på sin færd ud i cyberspace og er nødvendigt, hvis Emu skal fungere som en portal for alle elevtrin.