Debat

Det forventer vi

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis Folkeskolens leder i nummer 34, 'Forventningsskandalen', er det frie, uafhængige ugeblads startskud på en seriøs medlemsdebat i DLF om kulturteknikker, er jeg lodret uenig både i indhold og form. Debatten om kulturteknikker handler netop om indhold, dannelse og evaluering. Hvad skal eleverne lære, hvornår og hvordan kan vi hjælpe og støtte de elever, der ikke nåede det, som vi forventede af dem.

Jeg mener netop, at vi som undervisere skal forholde os til, om eleverne ved juletid i 1. klasse skal kunne alle bogstavers lyde og udseende og gengive dem. Og om de efter 2. klasse kan læse små korte historier og mundtligt gengive indholdet heraf. At de efter 1. klasse er fortrolige med og kan anvende addition og subtraktion i talområdet 0-100. Og så videre, og så videre.

Faggrupperne på den enkelte skole skal præcis debattere og sætte mål på alle klassetrin og i alle fag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'De faglige forventninger' skal desuden omfatte det tværfaglige, det musiske og de sociale færdigheder, så vi netop ikke falder i dén grøft at vende tilbage til tidligere tiders snævre fagtænkning.

Hvis man ved en intern evaluering - og slet ikke ved en test, som lederen hævder - i fællesskab kan afklare, hvad eleverne har lært eller endnu ikke har tilegnet sig, har man da et langt bedre grundlag for at sikre, at alle børn gennem skoleforløbet får den alsidige udvikling, som loven sætter som mål. Derved bliver de 'faglige forventninger' ikke til en spændetrøje, men både en sikkerhed for børnene og en hjælp til lærerne i deres selvstændige planlægning med fastholdelse af metodefriheden blot under lidt mere præcise rammer.

Hvis vi ikke går konstruktivt ind i disse forhandlinger under F2000, ender vi, som lederskribenten frygter, med detaljerede, centralt fastsatte mål, som det kendes i mange andre lande. Der er således ikke tale om at gå i spidsen for en skandale, som lederen maler på væggen, men om at gå ind i en konstruktiv dialog med respekt for de danske traditioner.

Helen Hauberg

medlem af Københavns Lærerforenings bestyrelse

Svar

F2000-udvalget skriver: 'Testninger og målinger udgør også dele af både vurderinger og evaluering'.

Redegørelsen kan læses på www.f2000.dk

-th