Det er sodavand, det er dejligt

Sundhedsstyrelsen er bekymret over, at hver tiende skole sælger sodavand til eleverne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske skoleelever kan lettere få fat i en sodavand end i et glas mælk eller koldt vand.

Hver tiende skole sælger således sodavand til eleverne fra skoleboden eller via en automat, mens kun én ud af 100 skoler har automater med isvand.

Det viser de første resultater af den undersøgelse, Sundhedsstyrelsen og Dansk Institut for Klinisk Epidemiologi foretog på 1.500 skoler i foråret.

I skoleboden kan eleverne selvsagt kun handle i åbningstiden, mens en automat giver eleverne adgang til sodavand i alle frikvarterer og mellemtimer. På halvdelen af skolerne med sodavand på menukortet kan eleverne trække drikkevarer i en automat.

'Jo lettere det er at få fat i en sodavand, desto større er risikoen for, at børn får et stort forbrug. I forvejen får mange børn og unge alt for meget energi fra sukkerholdige produkter. Høje indtag af sukker fortynder kostens indhold af de mineraler og vitaminer, børn har behov for', siger Ida Husby, leder af Sundhedsstyrelsens flerårige projekt 'Børn, Mad & Måltider'.

Et stort forbrug af søde drikke går også ud over tænderne. Det bliver ikke bedre af, at mange sodavand er forsynet med skruelåg, så eleverne ikke behøver drikke sodavanden på én gang, men kan fordele den ud over dagen. Det giver færre syrefri pauser til mundhulen og øger dermed risikoen for at få huller i tænderne.

Der findes ikke tal for, hvor mange skoler der solgte sodavand for år tilbage, så Ida Husby kan ikke sige, om antallet er steget eller faldet. Men generelt drikkes der i dag mere sodavand end mælk.

'Vi vil ikke forbyde skolerne at sælge sodavand til eleverne. Men vi opfordrer dem til at tage en snak om, hvorvidt det nu er en god idé eller ej', siger Ida Husby.

I tråd med husgerning

Revisor Ole Christian Olsen mener ikke, at en skole skal sælge sodavand. Han har to børn på Humble Centralskole på Sydlangeland, hvor der dukkede en sodavandsautomat op i foråret.

'Det kan ikke være rigtigt, at min datter i 2. klasse skal kunne sidde og labbe sukkervand i sig hele dagen. Skolens politik bør være i tråd med det, eleverne lærer i husgerning, nemlig at de skal leve sundt', siger Ole Christian Olsen.

Hans børn må imidlertid gerne drikke sodavand derhjemme, men i begrænset omfang.

'Når vi voksne drikker rødvin, får børnene sodavand, ligesom de må købe sodavand for deres lommepenge. Det er deres valg. Men skolen er ikke stedet, hvor de skal drikke sodavand. Skolen skal gå foran som et godt eksempel', siger Ole Christian Olsen.

Så enkelt ser skoleleder Hans Mikkelsen ikke på det.

'Når vi overhovedet fik automaten, skyldes det et stort ønske fra de mennesker, der bruger skolen om aftenen. De ville gerne kunne trække en sodavand. Men måske skal vi lukke for automaten om dagen. Det skal vi diskutere i skolebestyrelsen', siger Hans Mikkelsen.

'Men vi har solgt sodavand til eleverne fra vores kantine i fem år, så det overrasker mig, at nogle synes, det er så forfærdeligt med den automat. Ikke mindst fordi vi sælger langt mere iste, juice og cacaomælk end sodavand', siger Hans Mikkelsen.

Automaten er stillet op af Coca-Cola, der også har forsynet cirka 80 andre skoler med automater. Men Coca-Cola driver ikke aktiv markedsføring over for folkeskoler.

'Vi har ingen intentioner om at konkurrere med for eksempel børnenes skolemælk. Vi stiller kun automater op, hvis en skole selv henvender sig og beder om det. Vores konsulenter må kun gå i dialog med en skole, såfremt henvendelsen er skriftligt godkendt af skolens ledelse', siger informationschef Christian Rahbek fra Coca-Cola Danmark.

Ofte vil skolerne have en automat, fordi eleverne så ikke fristes til at forlade skolen for at handle i kiosker og hos købmanden i frikvartererne.-Henrik Stanek er freelancejournalist

Powered by Labrador CMS