Folkeskolens leder:

Glædelige meldinger

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ministeren mener det. Først på Aktuelts forside og to uger efter på Jyllands-Postens ditto. 'Samfundet må besinde sig, skolen kan ikke tage sig af alt. Det er simpelthen ikke rimeligt i forhold til den kæmpestore faglige og pædagogiske opgave, skolen skal udføre', siger Margrethe Vestager. Derfor vil hun have Folketingets Uddannelsesudvalg til at diskutere, hvem der - ud over skolen - kan tage ansvar for opgaver som for eksempel oplysning om rygning og aids.

Og Venstre er med. Radioavisen kunne fortælle, at partiets uddannelsesordfører, Anders Mølgaard, er imod, at lærere bruger tid på fedme og sort arbejde.

Så det lysnede for skolen i sidste uge. I flere minutter. Men to indslag senere fortalte radioen, at Venstres medieordfører, Jens Rohde, vil indføre medieforståelse som et nyt fag i skolen - eller i hvert fald som et obligatorisk emne og i læreruddannelsen. Mølgaard vil lette skolen for ekstraopgaver, mens Rohde vil fylde på.

Men faktisk har de ret begge to - ja alle tre. Det er det, der gør det indviklet. Og tungt. Skolen er ved at segne under forventningsåget, og som sociologen Henrik Dahl, har sagt det: 'Kritik af skolen er kritik af samfundet. De løsninger, der anses for at være rigtige i skolen, er de løsninger, der anses for at være rigtige, når det gælder samfundets indretning. Spørgsmålet er derfor, hvilke sider af samfundet vore dages skole afspejler. Og om det er de rigtige'.

Når man forventer, at skolen kan klare de problemer, som forældrene og samfundet i øvrigt ikke kan klare, så bliver man skuffet. Og lærerne bliver stressede.

Samfundets komplekse problemer klares ikke med kampagner i skolen om anoreksi, bulimi og pædofili. Skolen klarer hverken problemer med trafik, vold, Ecstasy eller Fantasy. Og den kan ikke tage ansvaret for sort arbejde, miljø, medier med mere. Men samtidig er det oplagt, at der også skal undervises om sådanne problemer og udfordringer! Undervisning er jo netop undervisning om noget. Og noget er også andet end det stumme d, snerlens støvdragere, 'Den Grimme Ælling' og Bornholms undergrund.

Og skole er mere end undervisning. Skole er også dannelse, opdragelse og levende samvær. Og skolen er voksne, der tager ansvar for undervisningens indhold og for en ægte samtalekultur.

Skole handler om øvelse i at kunne leve i og med kompleksiteten. Derfor findes der ingen nemme løsninger på problemerne med stofmængden. Hverken i forenklede, modulopdelte læseplaner eller i lister over forbudte undervisningsemner.

Men det er glædeligt, at ministeren nu vil tage problemerne med de urealistiske forventninger til skolen op til diskussion. Og det er glædeligt, at det store oppositionsparti er med. Det bliver spændende at se de konkrete udspil.-th

Læs side 4 og 28

delt op i to med to rubrikkerTrompet

Powered by Labrador CMS