Debat

Husk lærerne i IT-snakken

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endnu en gang synes det som om vores 'bløde forskningsminister', de hårde ministre skulle være Lykketoft med flere på de såkaldte tungere poster, fremlægger et godt og bestemt meget nødvendigt forslag om ressourcer til den teknologiske udviklingsplan for ikke mindst folkeskoleområdet. Dejligt at erfare at forskningsministeren og KL (Kommunernes Landsforening) efter sigende skulle være enige om at folkeskolen skal i den teknologiske førertrøje inden år 2000, den pædagogiske førertrøje har folkeskolen jo haft længe!

Midlet til at opnå denne førertrøje skulle være planen 'Info-samfundet for alle - den danske model', en model som tildeler folkeskolen adskillige hundrede millioner kroner fremover til dette 'isenkram'. Tildelingen er absolut en nødvendighed, hvilket blandt andet bliver understreget af en uvildig konsulentanalyse, som opregner et behov på at øge de årlige driftsudgifter på cirka fire procent, vel at mærke efter den første milliardinvestering. Næppe mange steder er der taget højde herfor.

Den nye målsætning hedder cirka ti elever per pc frem for den tidligere plan som mere ambitiøst talte om fem-syv elever per pc, men det vigtigste må nu være at parterne får forhandlet færdigt og planen sættes i værk. Faktisk er der steder i dagens Danmark, hvor hundrede elever skal dele en pc.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Først når planen er iværksat, kan selv vi beskedne skolefolk tage del i jubelkoret, et jubelkor som allerede var godt på vej for et år siden, men det skulle vise sig, at 'den bløde minister' vist ikke havde hele regeringen med sig . . .

Sluttelig håber jeg meget, at man i al denne snak om informationsteknologiplan ikke glemmer efteruddannelsen af lærerne, da 'isenkram' uden uddannelsesmuligheder for lærerne ikke er meget værd. Lærerne skal have gode muligheder for efteruddannelse og helt optimalt ville naturligvis være at den enkelte lærer kunne få mulighed for at forberede sig hjemme på arbejdsværelset med sin pc, en pc som naturligvis er bekostet af arbejdsgiveren. Derfor husk lærerne i prioriteringen.

Bjarne Danielsen

skoleinspektør, Brande

Powered by Labrador CMS