LGBTQIA* Hvordan underviser man i sex?

Hvad stiller man op med et fag, der er timeløst, og hvor indholdet har ændret sig til, at intet er normalt, og alt er muligt – næsten? Underviser Annette Hildebrand Jensen forsøger at klæde fremtidens lærere på til at undervise i seksualitet og køn.

Publiceret

ANNETTE HILDEBRAND JENSEN

er selvstændig konsulent og underviser.

Hun har en master fra Danmarks Institut for Pædagogik ogUddannelse og er tidligere lektor på professionshøjskolerneMetropol og UCC med undervisning i didaktik, pædagogik, psykologisamt sundhed og seksualitet.

SEKS TIPS TIL DIN UNDERVISNING

1. Slap af. Gør seksualitet til noget naturligt at tale om iklassen i forskellige relevante sammenhænge. På den måde vænner Ijer til at være i dette emneområde sammen.

2. Vær normkritisk. Husk at tænke og handle normkritisk. Tænkmed fordel to gange, før du deler eleverne op i piger ogdrenge.

3. Få hjælp. Brug dit team og jeres sundhedsplejerske til atsparre med, i forhold til hvilke fag og emner der kan kobles tilsundheds- og seksualundervisningen.

4. Inddrag forældrene. Fortæl forældrene om jeres tanker foråret: Hvilke emner der rører sig, og hvordan I tager dem op iskolen. Vejled dem om relevante foreninger, film og fag- ogskønlitteratur.

5. Lyt til eleverne. Nyd at tage fat i emner, som eleverne oftebrænder efter at tale om og få erfaringer med. Det er tilladt atfnise undervejs.

6. Sørg for forankring. Elever skal lære at handle på de ting,de lærer. Det er for eksempel ikke nok, at de ved, at et kondombeskytter mod kønssygdomme og graviditet. Tal med dem om, hvordande rent faktisk finder det frem og tager det på.

Kilde: Annette Hildebrand Jensen


Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det plejer der altså ikke at være tilslutning til«. Sådan lød svaret fra ledelsen på læreruddannelsen på Campus Carlsberg i København, da ekstern lektor Annette Hildebrand Jensen spurgte om lov til at oprette et valghold i seksualundervisning.

I de syv semestre, Campus Carlsberg indtil da havde eksisteret, havde interessen for det eksisterende valghold da også været begrænset. Det satte Annette Hildebrand Jensen, der i otte år har haft tilsvarende hold på læreruddannelsen på Frederiksberg, sig for at ændre. Hun spurgte derfor ledelsen, hvor meget der blev gjort for at sælge modulet til de studerende. En pjece, lød svaret.

»Det viste sig at være en støvet, gammel sag uden nogen form for sexappeal. Den lavede jeg om, og i løbet af et par dage var der venteliste på at komme med på holdet«, griner hun.

En stor del af Annette Hildebrand Jensens undervisning består i at lave øvelser, de studerende kan tage med sig ud til eleverne. I løbet af dagen prøver de studerende eksempelvis en øvelse i at lære at være opmærksom på ikke at overtræde hinandens intimsfære. De studerende placeres over for hinanden i to rækker. Den ene række står stille, mens den anden række skridt for skridt nærmer sig. Hver fra den stillestående række skal så sige stop, når vedkommende føler, at modparten er kommet for tæt på.

»Det var faktisk rigtigt ubehageligt«, lyder det fra en. En anden siger, at man tydeligt kunne se på den andens kropssprog, hvornår man var ved at komme for tæt på.

»I kan bruge denne øvelse med eleverne til at tale om, hvilke signaler man skal se og lytte efter for ikke at overskride hinandens grænser«, siger Annette Hildebrand Jensen.

»I kan få jeres egen plastikklitoris«

»Er der nogen, der kan se, hvad det her er?«

I hånden står Annette Hildebrand Jensen med, hvad der umiddelbart kunne ligne en lyserød klo til at klø steder på ryggen, man ikke kan nå uden hjælp. Flere af de studerende har allerede taget et grundigt kig på den lyserøde klo i løbet af dagens pauser. Og flere ved også, hvad den forestiller.

»Ja, det er en klitoris, som jeg fik 3-d-printet nede ved PMC (pædagogisk mediecenter, redaktionen), og jeg fik også lov til, at I må få lavet jeres egen. Men på én betingelse: I skal selv gå ned og spørge efter den«, fortæller hun med et kækt smil.

»Må vi så selv bestemme farven?« spørger en af de studerende begejstret. Naturligvis, lyder svaret fra Annette Hildebrand Jensen, inden hun lægger den lyserøde klitoris tilbage til det, hun kalder dagens buffet: relevante bøger, hæfter, reklamer, blade, artikler og en kasse med alt fra en klamydiatest til hjerteformede menstruationssvampe.

Undervejs skal der også quizzes. Her skal de studerende blandt andet svare på, om drenge i gennemsnit får rejsning nul, fem eller ni gange i løbet af en nat.

»Mange af de lærerstuderende har aldrig selv haft seksualundervisning. Så jeg laver altid en buffet, så de kan se, hvordan tingene ser ud, og få inspiration til, hvor de kan læse mere«, forklarer underviseren bagefter.

Noget sex er ulovligt

»Hvad gør man, hvis en elev spørger, hvorfor der findes pædofile? Skal man bare sige, at det er forkert, eller skal man give dem en biologisk forklaring om, at det vist er nogle med en brist i hjernen?« spørger en lærerstuderende fra rundkredsen i løbet af dagen.

For at svare på spørgsmålet viser Annette Hildebrand Jensen en af sine powerpointslides om, at seksualitet kan beskrives biologisk, sexologisk, historisk, psykologisk og sociologisk. Et sted på sliden er der et spørgsmålstegn. Det udskifter Annette Hildebrand Jensen med ordet 'jura'.

»I sådan et tilfælde kan det være en god ide at tale jura med eleverne. De skal vide, at der er noget, der er ulovligt, og det er juraen, der definerer, om noget er rigtigt eller forkert«, siger hun og uddyber:

»De fleste af os har seksuelle fantasier, og i den kan og må vi alt. Men i skolen handler det også om, at børnene ved, hvad deres rettigheder er, og hvad der er ulovligt, og hvor grænserne skal trækkes«.

Rundkredsen får også at vide, at mange elever får en sexfortrolig i skolen, fordi det er et svært emne hjemme ved spisebordet. »Og så husk, at sundhedsplejersken er jeres bedste ven. Husk altid at henvise til, hvor man kan få hjælp«, lyder det fra Annette Hildebrand Jensen.

Powered by Labrador CMS