Idealer bygger bro

Studerende har et stort behov for at diskutere, hvad det vil sige at være en god lærer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstuderende savner et billede af, hvad der skal til for at blive en god lærer. Det billede kan de idealer om faget, som Danmarks Lærerforening udsendte i efteråret, være med til at skabe.

'Idealerne giver et godt bud på, hvad det indebærer at være lærer. Derfor bør arbejdet med dem allerede begynde på seminariet, for den holdningsdannelse, der sker under uddannelsen, har stor indflydelse på, om en studerende bliver en god lærer eller ej', siger lektor Per Munch fra Aalborg Seminarium.

Han har sat idealer og lærerrolle på skemaet på anden årgang, som han har i pædagogik, og de studerende har et stort behov for at diskutere, hvad det vil sige at være en god lærer.

For eksempel synes Rikke Sørensen, at læreruddannelsen ruster hende fagligt og teoretisk, men at der er for langt mellem teori og praksis.

'Vi lærer om barnets udvikling og om, hvordan vi kan undervise, men ikke om den profession, vi er på vej ind i', siger hun.

Sarah Holm vil også gerne finde ud af, hvor hun står.

'Måske kunne vi få besøg af lærere, der kan diskutere deres idealer, værdier og holdninger med os. Det vil hjælpe os til at blive mere afklarede om, hvad der venter os som lærere', mener Sarah Holm og bliver bakket op af Bodil Hansen.

'Vi har brug for rollemodeller. Ikke til at kopiere, men til at få praktiske ideer fra. Det er for sjældent, vi får tid til at diskutere, hvordan man løser konkrete problemer med eleverne', siger hun.

Susanne Holt godtager ikke forslaget med rollemodeller.

'Hvis vi kommer i konflikt med et barn, er det ikke sikkert, at vi reagerer på samme måde som vores rollemodeller. Vi lærer mere af at få respons på det, vi selv gør', siger hun.

Da Jens Nielsen var i praktik, oplevede han en lærer bruge ti minutter på at give en klasse en røffel uden at blive højrystet eller bruge grimme og voldsomme ord.

'Jeg tænkte: 'Wauw, hvor gør hun det godt. Hun 'skælder ud' uden at skælde rigtigt ud, og det virker'. Det var jeg meget imponeret af', fortæller han.

Netop muligheden for at betragte noget og forholde sig til det bagefter kan være et ideal i sig selv, mener Rikke Sørensen.

'Vi er nødt til at opleve og høre om konkrete eksempler for at vide, hvad vi kan lide'.

Ud med dårlige lærere

Nogle studerende besidder ikke de menneskelige egenskaber, der skal til for at blive en god lærer, mener Anita Steffensen.

'Vi bliver ikke målt på vores menneskelige egenskaber, så de uegnede bliver ikke skilt fra i løbet af uddannelsen. De slipper igennem og ender med at blive dårlige lærere. Den eneste måde at påvirke dem på er ved, at vi bruger mere tid på at diskutere holdninger til lærerfaget på seminariet'.

Thomas Houmann Rasmussen er imod, at Danmarks Lærerforening forsøger at sætte idealer på skrift og på den måde gør dem lovformelige.

'Som lærere skal vi ikke gå ud med én samlet holdning, men derfor kan vi godt diskutere vores personlige idealer, så vi hver især kan finde frem til, hvad vi står for', siger han.

Jens Nielsen stiller spørgsmål ved, om idealerne kan skabe respekt om lærerne.

'I stedet for at formulere idealer må vi hellere gå ud og udføre dem. Det betyder blandt andet, at vi skal lade være med at holde hånden over dårlige lærere'.

Lene Bagge mener også godt, at man kan smide nogle lærere ud af folkeskolen.

'Selv om man har fået et blåstempel fra seminariet, er det ikke sikkert, at man er en god lærer 20 år senere'.

Flyt fokus

Mange studerende er så målrettede i deres studier, at de forspilder chancen for at arbejde sammen med nogen, der er lidt anderledes end dem selv. Det er et problem i forhold til at få afklaret sine holdninger til, hvad det vil sige at være lærer, påpeger lektor Per Munch.

'Disse studerende vurderer nøje, hvem de skal arbejde sammen med for at få en god karakter. Men som ny lærer skal man kunne arbejde i team med ældre lærere, med dovne lærere og med lærere, der har andre pædagogiske holdninger end én selv. Derfor er det smart at prøve det på seminariet', siger han.

Umiddelbart giver Rikke Sørensen ham ret. Men hun har et forbehold.

'Så længe vi skal aflevere så mange opgaver, er det fornuftigt at vælge at arbejde sammen med nogen, man fungerer godt sammen med. Så hvis vi skal skabe os idealer for vores lærergerning, mens vi går på seminariet, bliver vi nødt til at flytte fokus fra slutresultatet af opgaverne til vores samarbejde undervejs'.

I folkeskolen skal man også levere et produkt, nemlig undervisning, fremhæver Anita Steffensen.

'Alligevel skal vi arbejde sammen med lærere, som ikke nødvendigvis ligner os selv. Det tænker vi bare ikke over, mens vi går på seminariet. Vi opdager det først, når vi står ude i folkeskolen'.-Henrik Stanek er freelancejournalist