Forsøgene bør fortsætte

Undervisningsministeren ønsker forsøg med ændret skolestart fortsat, men med en grundigere indholdsbeskrivelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Margrethe Vestagerhavde forventet den positive tilbagemelding på skolestartsforsøgene, men alligevel synes hun ikke, at evalueringen giver nok til at lovgive om en ændret skolestart. Derfor foreslår hun, at man fortsætter med forsøg efter sommerferien og tre til fire år frem.

'Mange forsøg har været ufokuserede, man har ikke været grundig nok i sine forberedelser til at få det fulde udbytte af forsøgene. For eksempel er det uklart, hvilke læringsbegreber man har arbejdet efter', siger Margrethe Vestager.

'Jeg synes ikke, vi kan lovgive på dette grundlag. Hvis vi skal lovgive i fuld skala for 1.700 skoler, må vi kunne give en grundigere vejledning. Min forventning er, at vi på et tidspunkt vil lovgive på området, men jeg tror heller ikke, at forligspartierne er klar til det nu. Det vil ikke være fagligt velbegrundet'.

Undervisningsministeren mødtes torsdag i sidste uge med forligspartierne, hvor hun fik en positiv modtagelse af sit forslag, så hun tror, at arbejdet med at planlægge rammerne for nye forsøg vil gå hurtigt.

Indholdet skal beskrives

'Jeg er meget optaget af, at den længere skoletid skal bruges til anderledes pædagogisk tilrettelæggelse af skoledagen ud fra dét, vi ved er godt - større opbrud i dagen, mere tematiseret undervisning med udgangspunkt i dét, børnene selv interesserer sig for, og at få det praktisk-musiske og det grønne islæt med'.

For at få en evaluering at lovgive på efter de eventuelle kommende forsøg på skolestartsområdet vil politikerne kræve, at skolerne i deres ansøgning tættere beskriver det indholdsmæssige i forsøget.

'Denne evaluering siger, hvordan de voksne mener, at forsøgene har været, men den siger ikke noget om, hvordan fakta har været. Ingen har løftet taget af og set på, hvad der egentlig foregår. Og når jeg er noget bekymret, skyldes det også, at jeg har fået henvendelser fra forældre, der egentlig var positive over for forsøget, men som ikke kunne se, hvordan det blev indløst i praksis'.

Margrethe Vestager er glædeligt overrasket over, hvor positive børnehaveklasselederne er i evalueringen.

Hun nævner også, at politikerne bliver nødt til at blive klogere på skolefritidsordningens rolle i de eventuelle kommende forsøg.

'I evalueringen nævnes, at fritidsordningerne på grund af den længere skoledag får problemer med den mindre tid til strukturerede aktiviteter for børnene, men det kan jo anskues fra to sider. Man kunne jo også sige, at det er godt, hvis børnene har fri tid dér. Der behøver jo ikke nødvendigvis at være strukturerede aktiviteter i fritidsordningerne'.

Fortsat to fagligheder

Om samarbejdet mellem lærere og pædagoger siger ministeren, at man kan se, at potentialet er der, men at det endnu ikke er indløst alle steder.

'Pædagogerne nævner, at lærernes faglighed er gavnlig for dem, og lærerne siger, at pædagogernes legende, kreative og praktisk orienterede arbejde understøtter deres arbejde. Jeg synes, det er godt, fordi det er min grundholdning, at vi skal holde fast i, at der er tale om to forskellige fagligheder, når vi skal skabe en anden skolehverdag for børnene. Vi skal ikke skabe en hybrid-ting, som nogle har overvejet med en fælles ny grunduddannelse'.

'Jeg tror, man når langt, når voksne med forskellige fagligheder mødes. Men jeg tror da, at vi til gengæld har brug for noget fælles efter- og videreuddannelse for lærere og pædagoger', siger Margrethe Vestager.

I Undervisningsministeriet er man gået i gang med arbejdet til, hvordan en vejledning for kommende forsøg kan se ud. Den skal sikre, at man fremover får en grundig målsætningsdiskussion, inden et forsøg begynder, og at alle involverede faggrupper samt forældrene inddrages. Dette skal så senere fremlægges for forligspartierne. Ministeren mener ikke, at kommuner, der ikke allerede har forsøg i gang, vil kunne nå at komme med efter sommerferien, men de, der allerede er i gang, vil måske kunne nå det.

hela