Computerkraft testes

Skoler med til at undersøge, hvad elever får ud af ekstra computerfaciliteter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad sker der, når en skoleklasse har 1,3 computere til rådighed per elev? Det forsøger tre sjællandske skoler og en række IT-leverandører at finde ud af i denne tid.

Alle elever har fået udleveret enten en bærbar computer eller en Personal Digital Assistant, og de er blevet koblet på Nettet hjemmefra. De har desuden adgang til computere på skolen, så de ud over at have deres egen computer også har adgang til at arbejde sammen på fælles pc'er.

De tre skoler er Birkerød Privatskole, der deltager med en 3. klasse, Hedelyskolen i Greve, der deltager med en 6. klasse, og Statens Pædagogiske Forsøgscenter i Rødovre, der deltager med en 8. klasse. Målet for skolerne er at finde ud af, hvad det pædagogiske udbytte af den massive hardwareindsats er, og om den får betydning for skolernes IT-indsats på længere sigt.

'Vi er blandt andet interesserede i, om der er fremtid i at bruge tynde klienter, altså computere, hvor en væsentlig del af datakraften ligger på en central computer. Måske vil den model gøre det muligt på længere sigt at give alle elever en computer, så de kan være 'instant on anywhere', siger børne- og kulturdirektør Jens Grønne, Birkerød Kommune.

'Indtil nu har vi set dem bruge den til at hente billeder og materiale til opgaver og rapporter, men de finder også på anvendelsesformer, som ingen havde tænkt på i forvejen', fortæller Johan Jacobsen, Ballerup, der er en af de tre ledere af projektet.

Eleverne på Hedelyskolen har for eksempel fundet på at filme en rundvisning i den lokale svømmehal med et webkamera og lægge billederne ind på en computer, så de bagefter kunne huske, hvad de havde set.

j