Lego fokuserer på familien

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lego-koncernen har valgt at satse på forældre og ikke på skolerne i sin markedsføring af programmet Mindstorms, der lærer børn avanceret edb-programmering af Lego-konstruktioner.

Udviklingschef Tormod Askildsen, Lego Mindstorms, siger, at Lego ikke i dag ser folkeskolen som det vigtigste marked for det nye computerbaserede Lego-program.

- Det er barnet, som står i centrum. Jeg anser det for lige så relevant, at børn beskæftiger sig med IT og lærer noget nyt der hjemme, som at de gør det i skolen.

Mindstorms-programmet henvender sig især til bevidste forældre, som tager ansvar for deres børns uddannelse. Især i USA er der mange, som ønsker, at deres børn skal lære mere end at læse og skrive.

- Forældrene vil give deres børn mulighed for at udvikle kritisk tænkning, bruge deres kreativitet og opfindsomhed, og forældrene er ikke altid tilfredse med skolens tilbud på de områder. Den gruppe findes også i Danmark, og den vokser, siger Tormod Askildsen.

Markedsføringen af Mindstorms over for forældrene vil derfor slå på, at produktet handler lige så meget om at lære som at lege. Til gengæld har Lego haft svært ved at finde de rigtige ord, når det gælder om at få børnenes opmærksomhed.

- Det at lære har udviklet sig til et negativt begreb for børnene. Vi forsøger simpelthen at undgå ord, som vækker associationer til skolen. Derfor bruges sætninger som 'robotten adlyder dine kommandoer' og ord, der giver børnene følelse af, at de får kontrol over computeren, at de selv bestemmer.

Vil I helt lade være med at markedsføre Mindstorms på skolerne?

- Med Lego Mindstorms er det i første omgang forældrene, vi henvender os til. Men Lego Dacta-programmet, som henvender sig til skoler, kommer også med produkter, der baserer sig på den nye intelligente Legoklods.

Mindstorms henvender sig både til drenge og piger. Produktet får sin egen hjemmeside og nyhedsgruppe på Internettet. Her kan børnene udveksle tips og give hinanden gode råd om computerstyret Lego.

Mindstorms bliver det første af Legos produkter, som sælges på Internettet. Det sker fra efteråret 1998.

baagø