Forskning

Forsker: Rollespil virker – også i folkeskolen

Professor og ph.d. Lisa Gjedde fra Aalborg Universitet har gennemført et forskningsprojekt i læringsrollespil på Østerskov Efterskole og efterfølgende på folkeskolen Skolen ved Gurrevej i Helsingør.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her påviste hun en positiv effekt af læringsrollespil, der kombinerer faglighed med spilelementer og et stærkt narrativ.

»Det taler til fantasi, følelser og krop i en holistisk tilgang til læring, og det trækker på elevernes verden uden for skolen«, siger hun.

»Når man bliver tændt på et fiktivt læringsunivers, så frisætter man nogle store kræfter. Man bliver grebet af nysgerrighed, utrættelighed og en enorm evne til fordybelse. Børn, der spiller liverollespil, ved ofte de mest utrolige ting og kan bruge en hel vinter på en ringbrynje«.

Samme effekt så hun, da man i forskningsprojektets anden fase afprøvede læringsrollespil i to treugersforløb på Skolen ved Gurrevej i Helsingør, hvor hverken lærer- eller elevgruppen havde nogen særlige forudsætninger i forhold til rollespil.

»Rollespil er ikke altid ansigtsmaling og træsværd« 

»Eleverne blev simpelthen gladere for at gå i skole og følte sig mere motiverede. De glemte at holde pauser og gav udtryk for nogle af de ting, man forbinder med at være i flow«, siger hun.

Rollespil viste sig på både efterskolen og folkeskolen som et godt redskab til inklusion bedømt på elevernes egne vurderinger.

»Elever med diagnoser blomstrer op og kan komme ud af de negative positioner, de befandt sig i inden. De påpeger selv, at de lærer at indgå i et fællesskab«, siger hun.

Det hænger ifølge professoren sammen med, at man får lov til at indtage andre roller end som den fagligt svage eller den, der stikker ud.

»Fællesskabet får en anden form, når man hele tiden skifter roller. Det var meget tydeligt, at der ikke var tale om, at nogle venlige mennesker skulle inkludere folk, der stikker ud, men at alle faktisk passer ind, fordi der var brug for alle. I rollespil er det underlige tit spændende og brugbart, og så bliver det en styrke at være anderledes«, siger hun.

I forhold til den faglige gevinst forsøgte forskerne at isolere rollespil som faktor ved at sammenligne afgangskaraktererne på Østerskov Efterskole med andre efterskoler og folkeskoler med sammenligneligt elevgrundlag.

»Vi sammenlignede afgangskarakterer med både efterskoler og folkeskoler, og der lå Østerskov Efterskole i langt de fleste fag på eller over landsgennemsnittet«, siger hun og tilføjer:

»Det kunne give bias i forskningen, at man måler på nogle elever, der får deres livs chance for at bruge et år på deres fritidsinteresse, men holder man det op imod en folkeskole, hvor hverken elever eller lærere har nogen særlig forudgående erfaring med rollespil, så ser man mange af de samme resultater«.

Lisa Gjedde har gennemført sin forskning i et Egmontfond-støttet projekt, og resultater og gode råd om læringsrollespil i undervisningen findes på rollespil.nu.