Indeklimasag gav faglig aktivitet

Fagforeningen betragtes som forsikring, men når noget går galt, er det godt at vide, at der er hjælp at hente, mener tillidsrepræsentant på Skårup Skole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores indeklimasag har faktisk betydet, at vi har oprettet en faglig klub på skolen, så en konkret sag kan godt sætte gang i den faglige aktivitet', fortæller Leif Bjørkskov, tillidsrepræsentant på Skårup Skole på Fyn.

I januar 1996 nedlagde lærerne på skolen arbejdet og gik til fagligt møde på grund af de uacceptable arbejdsforhold, der var på skolen i forbindelse med en stor indeklimarenovering. Der var simpelt hen for meget støv, møg, støj og svampe til, at det var muligt at undervise, mente lærerne. De optog arbejdet igen dagen efter. Selve den faglige sag blev senere løst med et forlig, som Svendborg Kommune tog initiativ til. Det betød, at sagen kostede lærerne en dags arbejdsløn, men til gengæld blev de ikke idømt nogen bod.

Skårup Skole blev renoveret og fik nyt tag, men faktisk blev sagen ikke afsluttet med det. Senere er endnu et lokale blevet lukket på grund af skimmelsvampe, men det er taget i brug igen i januar i år. Der har også været problemer med støv på lofterne efter renoveringen - og i støvet var der stadig svampesporer, så selve indeklimasagen er faktisk ikke overstået endnu.

Behov for faglig klub

'Vi besluttede i forbindelse med indeklimasagen, at vi havde brug for en faglig klub, hvor vi kunne tale sammen uden ledelsen', siger Leif Bjørkskov.

'Det skete ikke på grund af mistillid til ledelsen, men det er forskelligt, hvad der bliver sagt på et møde i Pædagogisk Råd, hvor ledelsen er med, og så hvad der bliver sagt i den faglige klub. Derfor var det nødvendigt. Under indeklimasagen mødte alle 30 lærere op til møderne i den faglige klub, nu er det omkring halvdelen, der kommer til møderne'.

Her i den senere tid har lærerne på nogle af møderne besluttet, at de ikke ville tale mere om indeklimaet, så det seneste møde handlede udelukkende om arbejdstiden.

Det faglige engagement på skolen har til gengæld ikke fået afsmittende virkning, når det gælder kredsgeneralforsamlingen for nylig. Her var kun seks af skolens lærere tilmeldt.

'Jeg tror, det er sådan med det faglige engagement, at det er afhængigt af sagerne på dagsordenen. Man betragter nok fagforeningen nogenlunde ligesom en forsikring'.

'Men under indeklimasagen har flere da sagt, at det er godt, vi har en fagforening. Især da Lærerforeningens arbejdsmiljøkonsulent kom ud, oplevede vi, at der endelig var nogen, der ville lytte til vores problemer, og lærerne talte om, at han rykkede utroligt hurtigt ud. Mine kolleger var også meget glade for at blive lægeligt undersøgt i forbindelse med sagen. Dér betød fagforeningen noget', siger Leif Bjørkskov.

Konflikt mellem unge og ældre

Alle lærere på Skårup Skole er i øvrigt medlem af Lærerforeningen. Det tjekker deres tillidsrepræsentant.

'Hvis der kom én, der ikke var medlem, ville jeg spørge vedkommende om hvorfor'.

Men tillidsrepræsentanten kan godt forestille sig en fremtid med konflikter mellem de unge overenskomstansatte lærere og de ældre tjenestemænd.

'Hvis de unge oplever, at det er de gamle overlærere, der sidder på sulet, så bliver der ballade. Så kan jeg godt frygte en splittelse af foreningen', siger Leif Bjørkskov.

Han nævner i forbindelse med overenskomsten en konflikt omkring klasselærerfunktionen. Der var tale om, at hvis man ændrede timetallet i klasselærerakkorden fra 75 til 70 timer, så kunne man få funktionstillæg, og dér kom kommunen med et udspil om, at lærere på ny løn skulle have 8.000 kroner, mens lærere på gammel løn skulle have 2.000 kroner.

'Det var et forhandlingsoplæg fra kredsen som led i den nye aftale. Jeg forklarede mine kolleger, at de unge lærere skulle hente en del af deres løn på de særlige tillæg, og det var der forståelse for hos os, men det var der sandelig ikke på hovedparten af skolerne i Svendborg. På én skole satte de ældre lærere en underskriftsindsamling i gang, fordi de syntes, det var forargeligt, at der skulle være så stor en forskel. Det endte med, at vi ikke får funktionsløn for at være klasselærer', fortæller Leif Bjørkskov.

'Det betyder, at de unge ikke fik noget, og hvis det sker for tit, så frygter jeg en splittelse. Da vi skulle stemme overenskomsten hjem, anbefalede vi et ja, men specielt de unge lærere blev sure og sagde, at vi ikke tog hensyn til dem. Først da ændringsforslaget om de 30 timer mere til dem med mange undervisningstimer kom med, sagde de ja. I dét forløb var der da nogle af de unge, der sagde, at det i det hele taget var et spørgsmål om, hvorvidt det nu også var deres fagforening'.

hela