Forring ikke efteruddannelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er risiko for, at lærernes efteruddannelse forringes, hvis der åbnes mulighed for, at også de seminarier, der ikke er med i en CVU-dannelse, kan udbyde efter- og videreuddannelsen, frygter Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening (KL).

DLF's formand, Anni Herfort, og KL's formand, Anker Boye, opfordrer derfor i et fælles brev til Folketingets Uddannelsesudvalg til, at der ikke bliver mulighed for, at efter- og videreuddannelserne lægges ud til samarbejdskonstruktioner mellem selvstændige uddannelsesinstitutioner, hvad enten de er af løsere eller mere forpligtende karakter. I denne kategori regner de også den såkaldte I/S-model, der har været nævnt i debatten.

'For de to foreninger er det af afgørende betydning, at en ændret placering af ansvaret for lærernes efter- og videreuddannelse ikke bryder kontinuiteten med hensyn til kvaliteten og bredden i udbudet såvel fagligt som geografisk.

Dette forudsætter, at efter- og videreuddannelse kun udlægges til de institutioner, som råder over en tilstrækkelig faglig og økonomisk tyngde - det vil sige udbyder uddannelser i alle folkeskolens fag - og hvor der er en klar ansvarsplacering i forhold til udbudet af efter- og videreuddannelse og dennes kvalitet. Vi vil derfor også anbefale, at lærerhøjskoleafdelingerne kun udlægges til CVU'er eller kerne-CVU'er', skriver de to formænd.

Hele brevet kan læses på www.folkeskolen.dk