Rullende indskoling i Fuglebjerg

Publiceret

Fuglebjerg Kommune er i gang med et større udviklingsarbejde for børnenes liv fra fødslen til og med 3. klasse.

Pædagoger og lærere, forvaltningsfolk og forældre har i grupper været i New Zealand for at studere indskoling, skole-hjemsamarbejde og børnepasning. Siden er der dannet arbejdsgrupper, og visionerne er sat på papir. Og nu skal styregruppen redigere resultaterne sammen til det fælles produkt, projekt Væksthus.

Udgangspunktet fra kommunens side er, at antallet af stillinger og budgetrammen er den samme som hidtil. Studieopholdet i New Zealand kostede 250.000 kroner, og derudover har kommunen afsat 200.000 kroner om året i en fem-årig periode til projekt Væksthus. Projektet indeholder blandt andet samarbejde mellem daginstitutioner og skoler, pædagoger i folkeskolen, forældreuddannelse og rullende indskoling.

Den rullende indskoling etableres nok enten i december i år eller til januar næste år. Børnene skal så begynde i skolen på deres seksårsfødselsdag.

Arbejdsgruppen har opstillet mål for, hvad børnene forventes at kunne ved overgangen fra daginstitution til børnehaveklasse. Det er begreber som årstider, op og ned, over og under. Barnet skal kunne tale rent, skrive sit fornavn, kende sin adresse, kende ugedage, kunne holde på en blyant, klippe med en saks, lytte og koncentrere sig.

Gruppen anbefaler, at børnehaveklassen får en femtimersdag delt op i moduler og en lang pause midt på dagen. Leg og læring skal veksle, der skal være to uddannede personer til stede i alle fem timer.

- Indskolingen ruller kun i børnehaveklassen, derefter er man én klasse, siger lærer Ingelise Jensen, der er med i styregruppen.

- Og børnene skal minimum være fire måneder i børnehaveklassen, før de kan rykke op i 1. klasse. Hvis der er behov for det, kan et barn være over et år i børnehaveklassen.

- Vi arbejder hen mod en lang skoledag fra klokken 8 til 14. Den giver nogle muligheder for at tage væk fra skolen med eleverne eller lave temadage, siger Ingelise Jensen.

Samarbejdet mellem daginstitution og hjem og mellem skole og hjem skal udbygges. Børnehaven skal besøge skolen, og man forventer, at forældrene tager en fridag for at kunne deltage i skolens og institutionens liv. Dagplejere, pædagoger og lærere skal også på fælles kurser.

Flere af arbejdsgrupperne nævner i deres konklusioner, at projekt Væksthus ikke kan gennemføres uden ekstra ressourcer. Problemer, som at børnene skal befinde sig i de samme fysiske rammer måske fra klokken 6.30 til 17, er også nævnt.

Når ideerne er på plads, skal politikerne i Fuglebjerg tage stilling til projektet i sin helhed.hela

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.