Ikke plads til nonsens

Viggo Smitt kan lide en velstruktureret opgave i en afgrænset periode

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det passer mig godt at få en konkret opgave i en afgrænset periode. Så kan jeg koncentrere sig om at nå målene«.

Sådan lyder den superkorte version af, hvorfor læreruddannede Viggo Smitt med linjefag i matematik og fysik lige før jul startede på et halvt års vikariat på Højdevangens Skole. Han er udsendt af Pædagogisk Vikarbureau.

»Jeg har fået meget nyttig sparring i samtaler med direktøren, Morten Berg Hansen«, siger Viggo Smitt. Han føler sig dog også godt modtaget på Højdevangens Skole, hvor han har fået vældig god støtte fra både kolleger og ledelse.

»Ikke mindst er samarbejdet med de to dygtige klasselærere nyttigt. De tilhører begge den type erfarne kvindelige lærere, som er folkeskolens fundament og et bolværk mod endnu mere kaos i en del elevers liv«.

Viggo Smitt er ikke begejstret for fagligheden i den danske folkeskole:

»Børn går i skole for at lære noget. Der ligger faktisk en meget stor omsorg i at viderebringe 7.000 års kulturarv og derved hjælpe unge frem til at kunne fungere i en omskiftelig verden. Kundskaber er skolens anliggende, mens egenskaber dybest set er et personligt anliggende«, slår Viggo Smitt fast.

Han kunne godt tænke sig en niveaudelt skole fra 7. klassetrin, fordi han er overbevist om, at det ville løse en del af de disciplinære problemer, folkeskolen slås med i dag.

»De unge mennesker her på stedet er søde nok, men der har været rigelig støj, og koncentrationen har heller ikke været for god. Min facon er nok lidt gammeldags. Men vi har vænnet os lidt mere til hinanden nu, så det går fremad fagligt, og vi er heldigvis kommet til at grine en del sammen, eleverne og jeg«, siger Viggo Smitt.

Han er 47 år og har tidligere arbejdet med edb, inden han tog en læreruddannelse. Hans projekt på Højdevangens Skole er at føre to klasser op til prøverne i matematik og fysik. Det oplever han som en velafgrænset og meningsfuld opgave.

hbjorgensen@dlf.org

Vikarer med overenskomst

Lærernes Centralorganisation (LC) har overenskomst med arbejdsgiverorganisationen Dansk Handel og Service. Den siger, at lærere, som arbejder i de bureauer, der er tilknyttet organisationen, skal arbejde under overenskomst med LC hvis de underviser i folkeskolen.

Der er i øjeblikket fem-seks vikarbureauer, som tilbyder at sende lærervikarer ud. Overenskomsten siger, at en lærer skal have omkring 251 kroner i timen (60 minutter), hvis hun er uddannet lærer. Arbejdstiden er maksimalt 37 timer om ugen og omfatter alle normale læreropgaver.