Folkeskolens leder:

Fokus på økonomi

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først en gætteleg: Hvilken tekst er udgivet og betalt af Kommunernes Landsforening (KL), og hvilken tekst er fra Fokus - Forum for Kvalitet og Udvikling i offentlig Service, som er et samarbejdsorgan mellem kommunale arbejdsgivere og lønmodtagere?

1: 'Det fordrer opmærksomhed og overvejelser om, hvad skolen bruger sine penge og timer på, og hvad den får for dem. Der er brug for en både bevidst og begrundet prioritering af skolens ressourcer. Det vil sige at skolen behøver resultater, der kan belyse konsekvenserne af de økonomiske disponeringer'.

2: 'Disse forhold tilsammen fordrer kommunal opmærksomhed og overvejelse om, hvad folkeskolen bruger sine penge på, og hvad den kan få for sine penge. Det vil sige, at folkeskolen behøver vurderinger, der kan belyse konsekvenserne af den økonomiske disponering'.

(Se løsningen nederst på siden.)

'Vi ønsker at lægge op til debat, og hvis KTO (Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte) er uenig, så er jeg sikker på, at de forstår at fremlægge deres synspunkter', sagde formanden for Fokus, Niels Groes, i sidste uge til Folkeskolen. Groes er også chef for Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut.

Han har selvfølgelig ret i, at det er fint med debat. Han har måske også ret i, at Fokus-bestyrelsen og KTO's mand i bestyrelsen 'ikke skal behandle hver eneste pjece', Fokus udgiver.

Men spørgsmålet er, hvorfor lønmodtagere skal være med til at finansiere en forkortet udgave af en politisk tekst fra arbejdsgiverne. Og det helt store spørgsmål er, hvordan en pjece, som er ren genbrug fra en KL-udgivelse, kan fremme debatten?

-th

Løsning: Tekst 1 er fra afsnittet 'At kende ressourceanvendelsen' i KL's bog 'Metodekommoden' fra maj 1998. Tekst 2 er fra afsnittet 'At kende ressourceanvendelsen' i Fokus-pjecen 'Kvalitet i skolen' fra forrige uge.