Debat

Kredse er et problem for lederne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er besynderligt at læse, at Niels Jørgen Borgholm (Folkeskolen nummer 1-2) på samme tid kan hævde, at skolelederne hører hjemme i DLF, og undre sig over, at Lederforeningen understøttes af de øvrige medlemmer. Jeg vil i den forbindelse undlade at gå ind i det faktuelle, som Lederforeningens sekretariatschef, Birgitte Nybo, gjorde rede for i nummer 3.

Det er langt mere interessant at se på udtalelsen om understøttelse. Jeg havde nær sagt: selvfølgelig understøttes Lederforeningen af DLF's øvrige medlemmer. Det er vel princippet i en fagforening. Eller tager jeg fejl?

Jeg opfatter udtalelsen som en svipser, der i virkeligheden er dækkende for forholdet mellem lokalkredsene og skolelederne. Kredsene vil gerne bevare kontrollen med skolelederne - så at sige holde dem i kort snor - men i virkeligheden er der ikke den store interesse for og viden om de forhold, der gør sig gældende i skoleledelsen i dag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derfor er det også meget uheldigt med den kasketforvirring, der hersker eksempelvis på lønområdet. Der er i visse kommuner lagt op til en decentralisering også af lønaftalerne, og det indebærer, at kredsstyrelsen skal forhandle lærernes løn med skolelederen. Dernæst skal samme kredsstyrelse forhandle lederløn med forvaltningschefen.

Ud over at kredsstyrelsen kun kender til ledernes forhold på anden hånd, kan man med rette frygte, om kredsstyrelserne, når det bliver rigtigt vanskeligt, er i stand til at skille tingene ad.

Der er noget, der tyder på, at Niels Jørgen Borgholm i hvert fald har det problem.

Kai Aabrandt

skoleinspektør på Jyllinge Skole

Powered by Labrador CMS