Forskning

Når Lillian Buus selv underviser, tænker hun bevidst i samspillet mellem den synkrone og asynkrone læring.
Når Lillian Buus selv underviser, tænker hun bevidst i samspillet mellem den synkrone og asynkrone læring.

Fjernundervisning: Forskerens fem gode råd

Klasserumsledelse udfordrer læreren i det virtuelle klasserum. Lillian Buus forsker i virtuel undervisning og har gode råd til, hvordan lærere motiverer eleverne bag skærmen i denne coronatid.

Publiceret

CORONA SENDER LÆRINGSFESTIVALONLINE

Sidste år blev de faste årlige arrangementer Læringsfestival ogSkolemessen aflyst på grund af coronapandemien. I år er Skolemessenog Danmarks Læringsfestival gået sammen om et fælles digitaltarrangement med fokus på faglig kvalitet, trivsel og erfaringernemed fjernundervisning.

Udstillingsdelen med oplæg fra pædagogiskeundervisningskonsulenter og præsentationer fra udstillerne aflæremiddel og læringsresurser er gratis at klikke sig ind påonline, mens den faglige del af konferencen med oplæg fra danske oginternationale forskere samt den efterfølgende debat kræverbillet.

Læringsfestival online 2021 finder sted den 1.-4. marts.

Læs mere på laeringsfestivalonline.dk

OM FORSKEREN

Lillian Buus er forskningsleder og ph.d.på Forskningscenter for pædagogik og dannelse på Via UniversityCollege. Hun har særlig viden om digitalt understøttetundervisning, design af digitalt medieret undervisning,onlineundervisning, anvendelse af teknologier i uddannelse ogteknologiforståelse.

Lillian Buus oplever, at mange lærere er rigtig gode til at dele deres erfaringer med fjernundervisning med hinanden. Hun opfordrer lærere til at lade sig inspirere af hinandens læringsmaterialer så meget som muligt i denne tid.
Lillian Buus oplever, at mange lærere er rigtig gode til at dele deres erfaringer med fjernundervisning med hinanden. Hun opfordrer lærere til at lade sig inspirere af hinandens læringsmaterialer så meget som muligt i denne tid.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er ingen hemmelighed, at det er rigtig svært".

Ordene kommer fra forskningsleder, ph.d. Lillian Buus, som forsker i, hvordan man bruger digital teknologi i uddannelsessektoren, på Via University College. På den digitale Læringsfestival i år holder hun et oplæg om digitale læringskompetencer. Hun er især optaget af, hvordan man understøtter relationen mellem lærer og elev og mellem eleverne indbyrdes, når undervisningen er virtuel.

Lillian Buus har ligesom mange lærere oplevet, at det kan være svært at motivere, når det skal ske via en skærm. Hendes forskning bygger på, at lærerne kan lave en vekselvirkning mellem undervisning i klasserummet og digital undervisning. Men hendes pointer kan også godt bruges i en tid som nu, hvor det er blevet forbudt at mødes på skolen.

Derfor er det vigtigt for hende at understrege, at den nuværende fjernundervisning er endnu mere udfordrende, fordi lærerne har haft så kort tid til at omstille sig til, om de skal undervise på skolen eller over nettet. Men selv om det er svært, mener forskeren, at lærerne med få justeringer kan trække på mange af de redskaber, de allerede har i deres didaktiske værktøjskasser.

Hendes fornemmelse er, at mange lærere er gode til at udveksle læringsmaterialer og erfaringer, og hendes opfordring er, at alle deler så meget som muligt.

"Lad os inspirere hinanden, for der er sindssygt mange initiativer i gang. Der er mange, der har tænkt rigtig meget godt, og mange har allerede fundet ud af, hvad der fungerer".

Powered by Labrador CMS