Børnespor

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn, lærere og pædagoger i alle børnehaverne og skolerne i Villamarina, Cesenatico ved Adriaterhavskysten i Italien, arbejder med det, de kalder 'den integrerende baggrund'. Der er tale om en pædagogisk arbejdsmetode, som går ud på at integrere børnenes eget perspektiv og egen historie i en målrettet og fleksibel pædagogisk planlægning, der skal være med til at skabe kontinuitet i barnets liv fra børnehaven og videre op i skolen. Ved løbende at undersøge, hvad børnene er optagede af, og hvad der har betydning for dem - deres 'spor' - skaber pædagogerne i børnehaven og senere lærerne i skolen sammen med børnene en fælles 'baggrund', som udvikler sig i takt med den aktuelle børnegruppes tanker, følelser, motiver og interesser. Blandt de pædagogiske redskaber, der indgår i den integrerende baggrund, er den kuffert, som børnene udstyres med den dag, de starter i børnehaven, og som følger dem op igennem skoleårene. I denne kuffert lægges barnets mest betydningsfulde 'spor' - ting, som afspejler dets udvikling og har betydning for barnet selv, barnets egen historie og de 'varme ord', som har optaget barnet i børnehavetiden, og som lærerne bruger som udgangspunkt for læseundervisningen i 1. klasse.