"Problemet med en kanon er, at den forenkler og vil blive tagetbogstaveligt, mens de nuancerede anbefalinger og retningslinjer,som ligger gemt i betænkningen vil blive glemt i iveren for at leveop til kanonkravene."
Forskningschef Steffen Heiberg, Det NationalhistoriskeMuseum, Frederiksborg Slot, 2006
…det (er) decideret forvrøvlet, når der i kritikken fremføreskonspiratoriske teorier om, at kanonlisten afspejler skjultedagsordener; f.eks. en bevidst nedtoning af det globale i etønske om at fremhæve det nationale og gøre eleverne stolte af atvære danske…
Keld Grinder-Hansen, ph.d., medlem af udvalget til styrkelseaf historie i folkeskolen, 2006
En historiekanon er et eksempel på, at der er noget viden, sompolitikerne mener er mere rigtig end noget andet. Men det er ivirkeligheden en falsk nytænkning fra Undervisningsministerietsside
Helle Bjerresgaard, lektor på UC Syddanmarks afdeling forudvikling og forskning, 2009
Filosofien bag kanonen er jo, at hvis man starter medskalsamlerne i 1. klasse og slutter med 11. september i 9., så gårbarnet ud med en kronologisk sammenhængsforståelse i hovedet.Selvfølgelig gør de ikke det!
Sten Larsen, Lektor på Læreruddannelsen Zahle,2009
Kanon lyder hyggeligt, men det er en kronologisk ørkenvandring,som man ved ender i oliekrisen. Den er en den del af den tankegang,der ødelægger lærernes mulighed for at uddanne kritisk reflekteredeborgere. Historie og samfundsfag er dér, hvor elevernesbevidstgørelse burde finde sted, men nationalismen, som blandtandet kommer til udtryk i kanonen, forhindrer det.
Knud Romer, forfatter, 2016