"Hvis signalet er, at det virkelig er konkurrencesystemet, der skal føres ud i folkeskolen, så frygter jeg, at det vil medføre A- og B-skoler. Det er en så forkert udvikling", siger Skoleledernes formand, Anders Balle.

Skolelederne frygter A- og B-skoler

Skolelederne raser over statsministerens udmelding om at lade skolerne konkurrere mod hinanden ved at offentliggøre resultaterne af de nationale test. Det vil resultere i lukkede dagsordener og A- og B-skoler, vurderer Skolelederens formand.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Statsministeren vil offentliggøre resultaerne fra de nationale test og lade skolerne konkurrere med hinanden. Det har han offentliggjort i dag i forbindelse med Marienborg-mødet, som er startskudet for 360 graders eftersynet.

Statsministerens udmelding chokerer Skoleledernes formand Anders Balle.

"Hvis signalet er, at det virkelig er konkurrencesystemet, der skal føres ud i folkeskolen, så frygter jeg, at det vil medføre A- og B-skoler. Det er en så forkert udvikling", understreger han.

Skoler kører sololøb

Hvis de nationale testresultater får tillagt lige så stor betydning som Pisa-testene, så har skolerne ikke andet valgt end at opruste sig i forhold til konkurrencen, vurderer Anders Balle.

"Hvis samfundet fokuseret på den konkurrence, så vil det alt andet lige betyde, at vi holder kortene tættere på kroppen. Det vil betyde, at hver skole skal køre sit eget løb og køre med lukkede dagsordner i forhold til vores konkurrenter, og det vil være en meget uheldig udvikling for folkeskolen", siger han.

Statsministeren har en anden dagsorden

Anders Balle tror ikke, det er tilfældigt, at statsministeren kommer med udmeldingen samme dag, som Marienborg-mødet starter.

"Det bekræfter mig i, at han har en dagsorden, som er en fuldstændig anden end den, stort set alle parter omkring skolen synes, der skal være", siger han.

"Det er en fuldstændig anden dagsorden end den, vi har sat i projektet 'Vores Skole' med Dansk Industri, Kommunernes Landsforening og skolernes nære parter. Vi er nødt til at stå sammen og ruste os til at gå mod den dagsorden, for den er forkert", siger han.

Behov for bredere evalueringskultur

Danske Skoleelever er enige med statsministeren i, at en offentliggørelse af testresultaterne er en god idé, men mener ikke at nationale test er vejen frem.

"Det er ikke bare de nationale test, der er i vejen, men hele evalueringskulturen i den danske grundskole. Vi skal ikke kun vurdere skolerne på, hvordan eleverne regner, læser og staver, men også hvordan de trives på skolen", siger Troels Boldt Rømer, formand for Danske Skoleelever.

Test kan ikke bruges til sammenligning

Forældreorganisationen Skole og Samfund bakker op om kritikken af en offentliggørelse af de nationale test.

"Jeg vil være ked af, hvis de nationale test bliver brugt til at sammenligne skolerne med. Nationale test er ikke tænkt som et sammenligningsredskab mellem skolerne", siger formand Benedikte Ask Skotte.

Hun mener heller ikke, at testene måler de rette færdigheder.

"Skolernes mål skal være mere alsidigt end test. Derfor skal skoler sammenlignes på, om eleverne er innovative, kreative og nysgerrige på det, der skal læres", mener hun.