Anmeldelse
Elevråd
Gode elevråd
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Birger Saugmann
40 sider, 48 kroner inklusive moms
Ved køb af ti styk ti procents rabat
Kroghs Forlag
'Sælg æbleskiver til jul, lav en fest, en bordtennisturnering, en koncert med et band fra skolen eller sælg gamle bøger fra skolebiblioteket. Det er næsten ligemeget hvad I gør . . . men de andre elever skal opdage, at I gør noget for dem og for skolen'.
Et elevråd skal være synligt, og det kan, hvis det får mulighed for det, være et godt aktiv for en skole.
Det er en vigtig side af folkeskolens 'forberedelse af eleverne til medbestemmelse, medansvar og pligter i et samfund med frihed og folkestyre', men det er selvfølgelig også en løftestang for elevernes direkte medindflydelse på skolen.
Men elevrådsarbejde er krævende, og det er afgørende, at vi bakker op om det og hjælper det på vej.
Birger Saugmann giver fine opskifter på, hvordan man kan holde gryden i kog.
Hæftet bærer tydeligt præg af at være skrevet af en lærer, der selv har gjort erfaringer, og som brænder for at gøre elevrådet til det, som det gerne skulle være.
Der gives mange konkrete ideer til og anvisninger på, hvordan arbejdet kan tilrettelægges.
Hvordan kan man tilrettelægge elevrådskurser, hvordan skal arbejdet i forretningsudvalget gribes an, og sidst, men ikke mindst, hvordan kan hele skolen inddrages i arbejdet.
Saugmann præciserer tillige de opgaver, som klasselæreren, de øvrige lærere og ansatte har, og hvilken rolle skolelederen spiller.
Inspirerende og let læst hæfte for - i det mindste - kontaktlæreren til elevrådet og elevrådets forretningsudvalg.
Ole Jakobsen