Jamen, det passer jo ikke

De hurtige afklikningssystemer har både spøjse og alvorlige konsekvenser, mener mor til elev i 4. klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Malene Bruhn for nogle uger siden så sin søn Mortens elevplan, undrede hun sig såre.

I feltet om elevens alsidige personlige udvikling stod der blandt andet, at Morten ikke altid havde spist morgenmad, før han kom i skole. Det var notorisk forkert, hvilket Malene Bruhn og hendes mand fik bekræftet ved skole-hjem-samtalen. Lærerne oplyste, at der kun skulle have stået, at Morten og en række andre elever ikke altid virker udhvilede om morgenen.

»Sætningen om morgenmaden var kommet med, fordi den stod ved den smiley i deres afklikningssystem, som lærerne mente var passende«, siger Malene Bruhn.

Skolerne i Roskilde Kommune, hvor Morten går i skole, har af tidsmæssige årsager i dette skoleår kun haft mulighed for at udarbejde elevplaner ved hjælp af et afklikningssystem. Malene Bruhn er fuld af forståelse for, at opgaven har skullet klares hurtigt, men hun mener, at der på sigt er tale om en dårlig løsning.

»Hvis man bruger afklikning, vil statusdelen af elevplanen resultere i, at der indføres karakterer ad bagvejen. Eleverne bliver ganske vist ikke bedømt med tal, men de får nogle udsagn, som placerer dem ind på en skala. Derfor synes jeg, at skolerne næste år skal finde ud af, hvordan de udarbejder rigtige elevplaner, der viser, hvor barnet har sine potentialer, og hvordan man kan komme videre herfra«, siger hun.

Lærerne på Mortens skole har brugt det web-baserede system Eplaner, men Kasper Schmidt Engberg, en af initiativtagerne til Eplaner, afviser, at det er systemets skyld, at der kommer forkerte sætninger med. Afklikning er heller ikke det samme som at give karakterer.

»Lærerne har med Eplaner mulighed for at se alle udsagn, før de klikker dem på. Så må de vurdere, om udsagnet passer. Hvis en sætning er forkert, kan man oprette et andet punkt, der særligt omhandler det, man gerne vil have frem. Hvis lærerne bruger Eplaner med omtanke, og hvis de selv tilføjer udsagn, er der ikke nogen form for karaktergivning i det«, siger Kasper Schmidt Engberg.

Folkene bag Eplaner er af andre skoler blevet gjort opmærksomme på det fænomen, som Malene Bruhn peger på. I en ny version af Eplaner, der er på trapperne før sommerferien, vil man forsøge at tage højde for problemet.

Folkeskolen@dlf.org