Anmeldelse

Pædagogik

Pædagogik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En lille bog med et stort indhold. Ud over at ville favne såvel læringsteori som dannelsesteori og didaktisk teori henvender bogen sig til både pædagoger og lærere. De nyeste formålsbeskrivelser inden for daginstitution og skole præsenteres i sammenhæng med kendte og aktuelle pædagogiske teoretiske diskurser om netop formålet med at ville opdrage og undervise vores børn i institutioner.

Fakta:

Titel: Pædagogik

Forfatter: Stig Broström og Mogens Hansen

Pris: 160 kroner

Sider: 229 sider

Type: Bog

Forlag: Forlaget Frydenlund

Bogen fortsætter herefter sin relativt korte præsentation af centrale emner som "læring", "dannelse", "didaktik" og "leg". Til hvert emne introduceres læseren til en lang række væsentlige forfattere og teorier, som har været centrale i de diskurser, som knytter sig emnerne. I flæng kan nævnes Løgstrup, Ziehe, Bauman, Luhmann, Ålvik, Herbart, Rousseau, Freire, Vygotsky, Gardner, Klafki og mange flere. Bogens hensigt er at skitsere et pædagogisk og didaktisk grundsyn, som ud fra en europæisk skoletradition lægger vægt på pædagogens og lærerens professionalisme set i relation til børns aktive læring. Det er i sig selv interessant, og det lykkes rigtig godt. Det siger sig selv, at en bog på 160 sider og med så mange emner må udmærke sig i "bredde" frem for "dybde". Denne bog udmærker sig i bredden. Velskreven og godt disponeret er her en anbefalelsesværdig bog til alle, som vil introduceres til væsentlige temaer og teorier inden for både pædagogik og didaktik.