Ministeriet har udgivet en pjece med inspiration til lektiehjælp og faglig fordybelse

Minister: Skoler bestemmer over faglig fordybelse

Det er helt i orden, at nogle skoler vælger at lægge den faglige fordybelse som klumper en eller to dage om ugen, lyder det fra undervisningsministeren. Frihed og fleksibilitet i planlægningen er en fordel, mener hun.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle skoler har valgt at samle den faglige fordybelse på en eller to dage om ugen. Det har fået konservatives folkeskoleordfører Mai Mercado til at spørge undervisningsministeren, om det er hensigtsmæssigt, "når formålet med den faglige fordybelse var at understøtte elevernes læringsmål og undervisning i fagene samt mindske behovet for at læse lektier hjemme?"

Men det ser Ellen Trane Nørby intet problem i. Ændringen i reglerne om lektiehjælp og faglig fordybelse, der blev indført i år havde netop som intention at give skolerne større frihed til at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse med lokale ønsker og behov og med fokus på eleverne.

Frit valg mellem faglig fordybelse og lektielæsning

"Inden folketingsvalget var det på grund af krav fra Det Konservative Folkeparti nødvendigt at lægge lektiehjælp og faglig fordybelse i blokke sidst på skoledagen, da der alene skulle være tale om et frivilligt tilbud, som kunne fravælges. Med de nye regler får skolerne mulighed for at tilrettelægge lektiehjælp og faglig fordybelse på mange flere forskellige måder til gavn for elevernes læring. Indholdet af lektiehjælp og faglig fordybelse kan således have meget forskellig karakter, fordi det netop ikke kun handler om lektier, men også om undervisningsdifferentiering, talentudvikling, turboforløb, fordybelse m.v.", svarer hun.

Frihed og fleksibilitet er godt

Ellen Trane Nørby understreger også, at lektiehjælp og faglig fordybelse nu kan lægges både i den understøttende undervisning og/eller som en integreret del af undervisningen i fagene. Skolerne skal derfor kunne tilrettelægge og gennemføre de konkrete aktiviteter fleksibelt, så de afspejler den enkelte elevs eller elevgruppes behov.

Ministeren har skrevet under: Lektiehjælp obligatorisk

"Hvis det lokalt betyder, at der en hel dag køres intensive læringsforløb for de fagligt svageste elever og tilsvarende talentforløb for de dygtigste, så ser jeg ingen grund til at mene, at det er en uhensigtsmæssig lokal beslutning. Generelt ser jeg friheden og fleksibiliteten i reglerne som en god og nødvendig mulighed for at udvikle og udfordre undervisningen i folkeskolen på en række forskellige områder - alt sammen drevet af lokale kompetencer og idéer".

Læs mere

Se hele ministerens svar til Mai Mercado her

Se ministeriets pjece om lektiehjælp og faglig fordybelseher