Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Løkke-lotto, en del af noget større

Stemme er ikke bare noget med at sætte kryds til et kommunalvalg. Det er også at lade sin stemme høre - med argumenter og erfaringer fra virkeligheden.

0   0

Loma gør Tved Skole attraktiv

Loma er med til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft

1   3

Bald werden wir Deutschlehrer!

Erst vor einer Stunde haben wir den letzten Deutschunterricht auf Metropol  gehabt. Es sind drei inhaltsreiche und sehr interessante Semester gewesen.

0   6

Folkeskolereformen bør også være de frie skoles kamp.

Hvornår har det nogensinde været en Højskoles opgave ikke at kæmpe mod teknokratiet, abstraktionen, konstruktionen, systemmagten, testfixeringen, individualisme, det u-folkelige, det u-menneskelige osv? Det som i dag går under navnet Folkeskolereformen!

0   4

Vi skoleelever kræver bedre ungdomsuddannelsesvejledning

En ordentligt UU-vejledning sikrer, at vi elever vælger den rigtige uddannelse første gang. Alt for mange elever ender med at gå i gymnasiet for derefter at tage en ny ungdomsuddannelse. Det er spild af elevernes og samfundets ressourcer.

1   1

Niveaudeling i engelsk: Hot eller not?

Flere undersøgelser peger på, at eleverne på ingen måde har gavn af niveaudeling i folkeskolen. Faktisk kan en placering på et lavt niveau ligefrem ende med at blive en form for selvopfyldende profeti, så svage elever kan blive endnu svagere. Derfor har jeg grebet niveaudelingen i engelsk anderledes an og fokuseret på min største udfordring i faget: Elevernes utryghed ved at sige noget højt i klassen.

2   11

Læringsmålsfrihed?

Forligskredsen omkring folkeskolereformen tog et stort skridt i sidste uge, med aftalen om at gøre de mange tusinde videns- og færdighedsmål vejledende. Det sandsynlige scenarie er dog, at der stadig vil blive arbejdet læringsmålstyret i landets kommuner efter aftalens ikrafttræden.

0   4

Når forældre kærligt og omsorgsfuldt forsømmer deres børn

Deleforældre vil gerne nyde tiden med deres børn uden besvær og konflikter. Hvordan kan forældre stille krav og alligevel udnytte den dyrebare tid med børnene?

4   129

Kære lærere: Luk så munden op!

Reformpolitikerne, navnlig dem til venstre for midten, har brændt fingrene så eftertrykkeligt på 2013 og hvad deraf fulgte, at de frygter en åben konfrontation omkring skolepolitikken lige nu. Sådan konkluderede Lars Trier Mogensen på bloggertræffet på Gl. Avernæs.

0   14

SKAT & skole

Reformerne i SKAT blev indført for hurtigt og hen over hovedet på de erfarne medarbejdere, lyder det nu i tidligere skatteminister, nuværende finansminister Kristian Jensens overvejelser ved udsigten til at blive undersøgt. Er der mon ligheder med folkeskolereformens tilblivelse? Ja, og den nuværende undervisningsminister bløder op, mens den forhenværende Antorini stadig forsvarer sit (hast-/mak-)værk med tale som speed fra en spædkalv!

2   2

Læreren og pædagogen

Først forlænger man skoledagen for at hindre lærerne i at gå hjem. Så indkorporerer man skolefritidsordningen i lærerne undervisningstid for at hindre, at for mange pædagoger bliver arbejdsløse. Og så konstruerer man en passende pædagogisk begrundelse for ordningen.

1   16

Matematikvejleder skal, skal ikke?

Det er altid en spændende tid for matematikvejlederne, når der skal fagfordeles!

0   9

De passive faglige foreninger

Den er der stadig – passionen for idrætsfaget. Jeg oplever den dagligt blandt mine kompetente kollegaer i udskolingen samt på kurser. Tiden er dog knap til de mere frivillige fagforeninger som f.eks. for idrætslærerne, hvilket i sidste ende rammer eleverne.

0   14

Juhu, målene blev annuleret

Der diskuteres på Frydenlundsskolen, hvad forligskredsens aftale betyder.

0   2

Faglig og træningsorienteret arbejde i indskolingen

Har du brug for et forløb til en ekstra idrætslektion, eller skabe lidt hype om et idrætstræningsforløb, så kan eleverne måske træne som astronauter.

0   5

iPrøvens mange øjne

Opgavekommissionen har afviklet deres første landsdækkende iPrøve i skriftligt dansk. Hvordan tilgodeser man 65.000 elevers forskellige behov, hvordan godkendes prøvesættet og sker der en evaluering af prøven efterfølgende? Efter selv at have haft prøven inde på livet, er min nysgerrighed vakt omkring den, og derfor har jeg talt med Charlotte Rytter (medlem af opgavekommissionen) om tilblivelsen og de mange øjne, der kigger med i processen.

0   3

Ser man det…..

Mens vi i Danmark fortsat i forlængelse af skolereformen i 2014 drøfter vigtigheden og nødvendigheden af sammenhængen mellem teori og praksis, lange skoledage, mere bevægelse i skolen etc., så efterlyser unge fra udvalgte OECD lande lige netop nogle af disse perspektiver i fremtidens udvikling af OECD læreplaner.

0   7

Authenticity means: “It’s gotta be real!”

This is a reworking of my last blog, but this time in English. I have added more to topic. This blog recounts some of the most exciting and astonishing events in my English lessons. I was genuinely shocked at how simple it was to make contact with extraordinarily interesting people.

0   10

Giv de nationale test dødsstødet

Debatidnlæg i Politiken 18 maj 2017

0   2

Erhvervsuddannelse – er det noget for mig?

Vi har brug for at omtale og se de folkeskoleelever, som ikke umiddelbart tager en ungdomsuddannelse, med nye briller. Det er sejt, at at tage en erhvervsuddannelse, det er ikke uddannelsen for en restgruppe.