Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   2

Samtaler om matematik i udskolingen. Små kneb, stor effekt

De fire nedslag herunder er eksempler fra matematikundervisning i 9. kl. hvor læreren bruger klasserumssamtalen til at stilladsere både faglige og sproglige kompetencer hos klassens fler- og etsprogede eleverne. Jeg observerede undervisningen, og eleverne fortalte mig efterfølgende hvor meget de lærer hos denne lærer. De kom ind på hvordan de samarbejder og kredsede om at samtalen står centralt: ”Så taler vi lige om det. Det er super. Du får diskuteret det og får snakket om det og så kommer du frem til noget: To hoveder tænker bedre end et”, sagde en af eleverne.

0   3

Min tro

Hvordan arbejder man med "min tro" uden at gå eleverne for nær?

0   3

Faktor X med tilbehør

Hvordan kan jeg i et enkelt svar opsummere opskriften på popmusikkens dybe tallerken?

0   3

Halloween – udnyt den amerikanske højtid i din undervisning

Halloween er vist kommet til Danmark for at blive. Det bliver naturligvis udnyttet af alle, der kan score en økonomisk gevinst ved det. Detailhandlen og forlystelsesparker er allerede godt med på bølgen. Personligt himler jeg lidt med øjnene, men faktisk må jeg indrømme, at engelsklæreren i mig klapper i hænderne. For jeg kan også udnytte højtiden i min undervisning.

8   98

Hvor lang tid tror Skaarup, det kommer til at tage, før lærerne har tillid til reformpolitikerne?

Lærerne er skyldige, indtil det modsatte er bevist. Og bevist er det først, den dag lærerne kysser den støvle, der sparkede dem i 2013.

0   16

Problemløsning er matematik og matematik er problemløsning 2

Hvad kendetegner en god problemløsningsopgave i matematikundervisningen?

0   2

Sociale medier - Selviscenesættelse

Et skoleforløb for unge omkring sociale medier.

2   15

Intet husket - intet lært

Kan man lære elever i 6. og 7. klasse 100 tyske ord på tre uger? Kan eleverne også huske både ord og deres grammatiske værdi tre måneder senere?

0   7

100 myter om mad

”Du skal stege grøntsager til aftensmad og skal nu vælge hvilket fedtstof, de skal steges i. Du vil gerne prøve at lave dem lidt sundere og har hørt, at olie skulle være bedre end smør. Men kan du bruge alle olier, eller er der nogle, der egner sig bedre?” Enten tænker du slet ikke over hvilken olie du bruger eller også lytter du til de mange myter, der florerer på internettet. Det gælder ikke kun valg af stegeolie, du kan komme i tvivl i køkkenet. Hvad med at genopvarme persillen eller lade vandet løbe, mens du piller løg for at undgå at tårerne løber. Mange tænker slet ikke over deres vaner i køkkenet, men fortsætter bare barndommens lærdom og rutiner og gør som deres mor: lader stegen hvile efter den har været i ovnen.

0   13

Ferietid: Når normer og værdier bliver sat på prøve

Ferie kalder ofte på samvær med ens nærmeste. For nogles vedkommende kan det betyde dage på en campingplads, i diverse forlystelsesparker eller måske sågar på en udlandstur. Fælles for feriemålene betyder mødet med mange mennesker på samme sted, og det kan i nogle tilfælde udfordre familiernes normer og værdier.

0   12

Er lærergerningen lagt på hylden i ferien?

Efterårsferien går på hæld. Har du koblet helt fra? Eller ligger jobbet konstant i baghovedet? Glæder du dig til at komme tilbage på skolen eller ville du ønske at ferien ville vare ved?

1   3

Gensplejsning af kassava-planten

Fælles fagligt forløb i naturfag på 9. årgang

0   3

Alle tiders mad.

Efterårsferien er forbi. Jeg skal have madkundskab mandag klokken 10.00, så jeg har brugt lidt af min søndag på indkøb efter den indkøbsseddel, jeg havde lavet inden ferien i min forberedelsestid.

0   4

Ordforråd

30 - 40% af det danske ordforråd stammer fra tysk, hvilket egentlig skulle gøre det forholdsvis nemt for mine elever at tilegne sig et nogenlunde ordforråd på tysk i en vældig fart. Men det lykkes ikke altid.

0   5

Shhh... Tavs billedkunst

For mange ord kan dræbe den gode undervisning. For få ord kan efterlade eleven frustreret, fordi den manglende erfaring spænder ben. Ikke alt kan forklares og ikke alt skal forklares ihjel . Nogle gange, skal vi bare skabe rammerne for, at eleverne kan eksperimentere og afprøve nye materialer og teknikker, imens vi står klar til at uddybe og hjælpe til at sætte ord på det de oplever.

0   3

Alle børn fortjener en chance.

Alle børn har brug for relationer til voksne. Alle børn har brug for at blive lyttet til. Desværre er det langt fra alle der har de muligheder, men er det rimeligt?

0   10

Folkeskolen og fjellvettreglerne

Kan man holde til det? Har man valgt ret? Sådan kan man tænke mange gange. Med min erfaring fra mange års undervisning og mange nye kolleger (ja, nu er det mere end 30 år som lærer og i læreruddannelsen) kan jeg give den opmuntrende regel: Hvis du fortsat har godt humør og mod på arbejdet, når du rammer den længe ventede efterårsferie, så ved du, at du kan magte opgaven resten af året og i tillæg mange år frem.

1   10

Folkeskolen er et vigtigt element i processen til at blive mønsterbryder

Jeg har brudt med min belastede barndom, men den vil altid følge mig, som en tung sky, der hænger over mig.

0   7

Man er aldrig for garvet til en øjenåbner

Der skal ofte ret enkle virkemidler til at gøre undervisningen mere fængende og tilmed lærerig for vores elever. Jeg havde bare lige glemt det.