Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Udeskole som motivationsfaktor

Læs denne spændende artikel om, hvorfor og hvordan udeskole kan være en motivationsfaktor i folkeskolens fag og emner.

0   0

PBL er fantastisk leg og dyb alvor

Trods voksende anerkendelse af den kreative tænknings betydning, er der imidlertid fortsatet presserende behov for både strategisk og praktisk udvikling af læringsmiljøer, som understøtter udviklingen af børns kreativitet. På den baggrund har jeg udviklet en række modeller som kan understøtte dit arbejde med børns kreativitet. I det følgende kan du få et indblik i mine tanker om didaktik, modeller og praksiserfaringer med PBL i børnehaveklasse og indskoling.

0   6

YTR? YTR! YTR?

Ombudsmanden har gjort det klart: Lærere har ytringsfrihed, som alle andre, når blot de ikke bryder tavshedspligten omkring elever og kolleger. Men derfor kan man jo godt tænke sig om.

0   5

Kan I hjælpe min elev med at finde en god prøvetekst?

Hen over de sidste par uger har der fra lærere på de sociale medier været stor efterspørgsel vedr. gode prøvetekster til eleverne. Vi undervisere må bare ikke glemme, at den proces, hvor eleverne selv søger, er værdifuld.

0   11

En hyldest til alle jer lærere, som betyder alverdens for børn og unge … og deres fortsatte voksenliv

Lærere er nogle gange netop dén ’betydningsfulde anden’, som kommer til at spille en afgørende rolle for en elev med socialt ulige betingelser

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

0   8

Hvorfor læse

Hvis din bog var en rugbrødsmad. Hvad var så det vigtigste ved den? I det tidlige forår var vi en lille gruppe tysklærere som mødtes virtuelt for at tale om bogen "Hvorfor gør jeg det jeg gør". Det var de samtaler, der helt uventet sparkede gang i et udviklingsarbejde omkring en anden prøveform til tysk.

0   13

Lad matematikfesten starte

Vupti så var folkeskolen åben på fuld tid. Vi skal tilbage. Ikke af sundhedsmæssige årsager, men af politiske årsager. Håber det allerbedste for alle deltagerne i eksperimentet.

0   13

Ordblindelærer i grundskolen

Nu er det muligt at uddanne sig til ordblindelærer i grundskolen ved alle seks professionshøjskoler i Danmark. Og det er der brug for.

0   13

Kan læreruddannelsen og folkeskolen berige hinanden lidt mere?

Er det muligt at mindske gabet mellem læreruddannelsen og folkeskolen ved at samarbejde mere i kortere forløb?

0   8

Dannelse - udsat pga. covid 19!

Når vi nu bliver lukket ud i virkeligheden igen, er der tilsyneladende noget, vi skal være opmærksomme på, noget vi måske har aflært, for at få øje på det, der rækker ud over os selv.

0   66

Menneskelig frihed til at sige nej: Nu!

Gert Biestas   ”Verdens-centreret Uddannelse: En Udsigt for i Dag” udkommer på Routledge 13. juli 2021 og er også antaget til udgivelse i Danmark. Den hollandske professors verdensberømte bøger om menneskelig frihed i uddannelse er indtil videre oversat til 18 sprog.

0   12

Sprog på spil

Sprog skal være på spil og nærværende - også i andre fag.

1   28

Snit en kanin, en elefant eller hvad I har lyst til at snitte?

Lav din egne unikke figurer af træ.

1   17

Læselyst: Prøv lykken

- Træk en bog

0   6

Billedkunst: Hug med arme og ben...

... For nu skal vi bare trygt og sikkert igennem de næste par måneder, så vi lærere kan komme på en veltjent sommerferie.

11   12

Er lærernes ytringsfrihed truet?

Eksempler efterlyses

1   3

Ytringsfrihed såvel for Loke som for Thor

Det er ikke så enkelt, at det bare er et spørgsmål om at have ret til at ytre sig, som Niels Chr. Sauer skriver, men et spørgsmål om, hvordan man bruger denne ret!

0   3

Tanker om årets trivselsundersøgelse i folkeskolen

Det er igen tid til trivselsundersøgelse i folkeskolen. Det er ikke nyt, men som alt andet side marts 2020 bliver det anderledes. Anderledes at gennemføre og anderledes at bruge.

4   9

Prøven i mundtlig dansk: En begrænsende regel i prøveform B.

I mellem de mange retningslinjer for prøveform B, er der særlig et sted, hvor dansk kunne lære noget af kulturfagene. Lærerens valg af bestemte genrer sætter begrænsninger for elevernes valgmuligheder op til den mundtlige prøve.