Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   1

Pacman holder stadig!!!

Religionslæreren gik amok og i barndom og pyntede 10. klassesdøren med det bedste spil.. ever! 🤪

0   6

Hvordan redder vi folkeskolen?

Det spørgsmål er at finde på forsiden af Dagbladet Information, mandag d. 20. august. Anledningen er, at et stigende forældre vælger fri- og privatskoler til deres børn.

0   3

Er H.C. Andersen litteratur eller historie?

Alt afhænger af øjnene der ser. Det må være svaret på spørgsmålet i overskriften. I diskussionen for tværfaglighed er det ofte et argument, at virkeligheden ikke er inddelt i fag, så derfor skal skolen heller ikke være det. Men fag kan lære os, at vi altid kun oplyser en del af virkeligheden – det er H.C. Andersen et eksempel på.

0   0

Cph Pride 2018

FLF og KLF til Priden

0   0

Lærerstart og fodfæste

Det er ikke uden betydning, hvordan praksis møder de nye lærere, når vi ved, at lærerkvalitet er den mest afgørende faktor for elevers præstation og læringsudbytte, og når både forskningen og virkeligheden peger på adskillige udfordringer i forbindelse med det at begynde som ny lærer, udfordringer der bl.a. kan afhjælpes ved en god lærerstartsordning.

0   4

... og om lidt er kaffen klar!

Nu har Benny Andersen skrevet sit sidste digt, men heldigvis kan man citere ham for, at ”kun de døde vender altid tilbage.” Hans digte vil altid vende tilbage for at minde om, at sproget er vejen til forståelse mellem mennesker, og sproget er lige så mangfoldigt som menneskeheden.

0   7

En stråmand i fødselsdagsgave

Dansk Sprognævns direktør, Sabine Kirchmeier, gav Den Danske Sprogkreds en fin stråmand i fødselsdagsgave

1   25

Skolens dannelsesopgave er ikke primært pædagogernes

Pædagogernes rolle i folkeskolen debatteres livligt for tiden. Bør de undervise alene eller ej? Bør de læse vikartimer eller ej? Bør de have lektiecafé-timer eller ej? Ikke sjældent hører man debattører fremføre, at pædagoger hører til i skolen, fordi de varetager skolens dannelsesopgave. Men det er en fejlagtig opfattelse. Skolens dannelsesopgave ligger primært i fagene.

0   6

Glemt tøj skal ikke være lig med sidelinjen

Jeg er sikker på, at mange idrætslærere står med det evige problem med elever, som gang på gang glemmer idrætstøjet. Hvilke rolle kan vi lærere give eleverne, så de stadig bliver en del af idrætsundervisningen, og hvilke betydninger kan elever på sidelinjen få for de aktive elever?

1   26

Skoledage fra kl. 8.00 – 17.30! Giver det bedre læring?

Min ældste søn som nu går i 9. klasse skal gå i skole hver anden onsdag fra 8.00 – 17.30, andre dage fra kl. 8 – 16.00, kan vi virkelig som samfund være det bekendt? Grundideen bag reformen var at øge elevernes faglige præstationer. Der er bare ingen entydig evidens for, at elever kommer til at præstere bedre, ved at gøre mere af det samme – blot i længere tid.

0   2

En enkelt pegefinger eller hele kroppen?

Har du også oplevet de mange positive sidegevinster ved at lade dine elever/kursister bevæge sig? Eller har du lyst til at prøve det? Tror du på, at de skal flytte mere end deres pegefinger for at udnytte deres fulde læringspotentiale? Så læs med her.

0   14

Kan man få praksischok efter 10 år i folkeskolen?

Uge 1 af skoleåret er gået. En uge, hvor nyuddannede lærere er blevet budt velkommen på skoler rundt i hele Danmark. En uge med nye elever, nye fag, nye indtryk og alt for få timer i døgnet. Men også en uge fuld af liv, glæde og kollegaer.

0   6

Skoleårets første to uger

Skoleårets første 14 dage er gået og jeg trænger allerede til en ny lang ferie. Heldigvis kan jeg trække på lidt over 6 års lærererfaring, og det svarer jo, som I ved, til omkring 18 år i menneskeår. Alligevel har det været hårdt, både for nye og garvede kolleger.

0   12

Studiestart: Faglighed og fest i fællesskab

Det må være en glæde som studerende at sidde sammen med 282 andre, der også synger med på Per Krøis Kjærsgaards ”Kloden har mange forskellige slags. Alle må leve og dø. Glæd dig – du er her alligevel nu! Meningen er vel at så sine frø, på en overladt stjerneø.”

0   9

Første idrætstime efter sommerferien

En lille beskrivelse af en idrætstime i indskolingen - første idrætstime efter sommerferien.

0   15

Løsningen på folkeskolens vikarproblem

Berlingske har beskrevet, hvordan brugen af uuddannede og ukvalificerede vikarer i folkeskolen får forældre til at flytte deres børn til privatskoler. Nærværende indlæg blev bragt i Berlingske fredag d. 17. august, som "Dagens brev".

0   10

Hvor er læreruddannelsen mon på vej hen?

Med den omfattende uddannelsesreform LU 13 underlægges læreruddannelsen en accountabilitytænkning samt en uddannelsesforståelse, der ikke interesserer sig for pædagogikkens normative karakter. Hvordan kan det være kvalificerende for lærerprofessionen?

3   5

Politisk varm luft i skolekøkkenet

Regeringen vil oplyse for bedre madvaner!

0   22

Metafor 4. At være fra snøvsen

I går døde Benny Andersen, der i 1967 var med til at løfte dansk børnelitteratur op til hidtil usete højder med romanen om Snøvsen. Og han selv var en snøvs i alle det ords betydninger. Tak for Benny!

0   3

Stort fokus på unges valg slukker deres nysgerrighed omkring uddannelse og job

Så snart eleverne har besluttet sig for, hvad de vil efter folkeskolen, synes de ikke længere, at uddannelsesvejledning og brobygning er relevant - og det har vidtrækkende konsekvenser, beskriver ph.d. Randi Skovhus.