Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   2

Afgangsprøven: Når karakter og følelser blandes sammen

Lærerjobbet består af så meget mere end ’blot’ at undervise elever. Gennem samtaler, lejrture, personlige snakke og møder kommer vi meget tæt på mange af vores elever, som ikke kan undgå at komme ind under huden på os. Disse følelser kan være svære at abstrahere fra til afgangsprøverne.

0   1

Hvis er dets?

Brugen af kollektiv genitiv griber om sig og skaber uventede former

1   3

Kunstig nærhed

Kunstmuseet i Aalborg lavet et treårigt projekt, hvor børn skal opleve kunst med kroppen og ikke gennem en skærm. Et godt projekt, men markedsførst som et antiprojekt, hvilket har vagt en del undren.

1   11

Når en praktiker omsætter dannelsesteori -til egen virkelighed

I Folkeskolen kan man i denne uge læse tre bud på dannelse. Det er rektor Stefan Herman, forfatter Knud Romer og Professor Lene Tanggaard, der hver især kommer med vidt forskellige indspark i dannelsesdebatten. Efter læsning, nærlæsning og tankevirksomhed kommer her mit bud på de betydeligste pointer.

0   2

En smuk humanistisk hilsen fra Guldalderen til Natasja

Et anderledes og spændende maleri fra Guldalderen, som jeg mødte i et prøveoplæg til dansk mundtlig i 9. klasse.

0   7

Mod smitter

Vi mister den faglige stolthed, hvis vi ikke kan levere faglighed i både ord og handling

0   13

Hvordan udøves så det transnationale pres på skolen der blev nævnt i forrige indlæg?

Nedenfor vil jeg sige lidt om a) hvorledes EU og OECD i dag udgør knudepunkter i et transnationalt institutionsnetværk. Og b) lidt om hvorledes denne virkelighed når ud til den enkelte skole.

0   16

Hvor er vi så henne i dag? Og hvad er det for sammenhænge der de sidste 25 år har bidraget til at drive skolens udvikling fremad?

I den mere traditionelle, dannelsesbaserede pædagogik og didaktik (der er nævnt i de foregående blogindlæg), der var kernefigurerne dengang tænkere i form af konkrete personer. I dag er tegnes de dominerende kernefigurer ift regulering af skolen (og den øvrige uddannelsessektor) mere af ansigtsløse policy-dokumenter konstrueret af af-personaliserede makro-institutioner med EU og OECD i centrum af et komplekst transnationelt institutionsnetværk.

0   7

Minister til eksamen

Situation: En typisk eksamenssituation på læreruddannelsen, 2018. De tre aktører er: 1) Eksaminand (herefter MR), undervisningsminister, liberal. 2) Eksaminator (herefter Eks) lektor i dansk som andetsprog, og 3) Censor.

1   2

Hvad gør vi? Tørke og sommerferie udfordrer skolehaven

Livet i skolehaven er ikke lutter sommerfugle og spiselige blomster. Der er altid masser af udfordringer. Sommerferien er en af dem og i år kæmper vi også med tørke som giver bålforbud. Lad mig fortælle hvordan vi griber udfordringerne an.

0   3

Forfatternes festtale

Det har været sidste skoledag for flere uger siden. Nu er der snart translokation, dimission og sådan afslutning af virkelig mange uddannelsesforløb. Der bliver holdt taler, der gives gode råd til fremtiden og der sendes mange gode ønsker med alle de unge, hvad enten det er nye uddannelsesforløb, nye oplevelser eller nyt arbejde, der står på kalenderen.

0   0

Konference om interkulturel læring og global dannelse 13/09/18 i Aarhus

Få ny viden fra førende forskere på feltet og find inspiration fra erfarne praktikere, der deler ud af deres guldkorn i seks forskellige workshops.

0   3

”To skridt til højre og to skridt til venstre..."

"…arme bøj og arme stræk og klappe-klappe-klap”

1   27

Leder til censor: ’Hvordan kan mine medarbejdere blive endnu bedre?’

Fire dage som beskikket censor i idræt er igen veloverstået. Under den ene frokost kom skolens pædagogiskeleder hen til vores bord med en kop kaffe og satte sig ned. Han var interesseret i at høre, hvordan hans medarbejdere kunne blive endnu skarpere på faget idræt.

4   4

Karaktergivningen bør dumpe

Der er flere gode argumenter for at give plads til flere eksperimenter med karakterfrie skoleforløb. Det er Alternativets klare målsætning, men også noget, der underbygges af en række cases og tiltag i folkeskolen og gymnasiet.

0   12

Derfor er det så givende at arbejde med børn og unge

Jeg er lærer. Jeg er uddannet folkeskolelærer med mere. Jeg har arbejdet med undervisning og formidling i ca. 36 år i alle mulige og umulige sammenhænge. Jeg har mest arbejdet med unge voksne, men også med børn og teenagere. Faglig formidling, især af naturfag, er mit hjerteblod. Introduktion til og afmystificering af naturfag, synes jeg er spændende. Det lys, der kommer i elevernes og de studerendes øjne, når de har forstået en faglig pointe og kan bruge den i andre sammenhænge, er min drivkraft. Det giver mig kræfter til at fortsætte med udvikling af undervisning, på trods af talrige nedskæringer og alle de nederlag, som også findes. Her vil jeg gerne fortælle om nogle af mine elevers og mine studerendes sejre. Deres sejre, er min største sejr.

0   4

Hvordan ved jeg hvem jeg kan stole på

Mange børn og voksne tror, at når alle andre bruger et værktøj, så er det nok fordi det er ok. Men sådan forholder det sig ikke. Her er en lille guide til hvad du skal spørge dig selv om for at vurdere, om du kan have tillid til en tjeneste, hvad angår dens brug af dine data. Og så er der nye gratis foredrag til dem, der kommer først.

0   2

Tre 'nye' fag

Skolen skal medvirke til at bevare den immaterielle arv. Ingen skal føle sig uden for fællesskabet, dialekterne skal plejes på linje med rigsdansk, og alle børn og unge skal på deres krop føle, at Danmark er en urgammel søfartsnation.

3   108

Borgmester vil slippe skoler ud af spændetrøjen af mål og test

Borgmester i Holbæk Christina Krzyrosiak Hansen vil i dialog med folkeskolens lærere, elever og forældre på baggrund af noget andet end tal og grafer.

0   5

Fulton sejler igen!

Siden 2017 har skoleskibet Fulton sejlet igen. Det sker i et samarbejde mellem Esbjerg Kommune og Lauritzen-fonden med et nyt pædagogisk tilbud målrettet udsatte unge. DPU skal lave følgeforskning til projektet.