Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Naturfagligt forløb med fokus på modelleringskompetencen

I de næste 10 biologitimer har jeg planlagt et forløb, hvor eleverne skal arbejde med modeller i forbindelse med carbonkredsløbet

0   50

De tavse børn

Jeg er vokset op med angstlidelsen "selektiv mutisme", som kommer til udtryk ved at barnet har angst for at tale i bestemte situationer. Ofte i skole og børnehaven. Jeg er nu kommet ud af den, og har uddannet mig til lærer og arbejder også som dette. Jeg vil gerne gøre opmærksom på at der sidder flere børn derude, som skal have rette hjælp og forståelse.

1   14

Principper lukker fornuften ude!

Kommentar til den strandede lokalaftale i Roskilde

1   8

Regnehistorier… hvad er det egentlig for en størrelse?

Hvad er en regnehistorie? Og hvad er forskellen på en ”almindelig” historie og en regnehistorie? Hvornår bliver en historie egentlig til en regnehistorie? Spørgsmålene er mange, og det samme kan svarene være. Blandt elever har jeg hørt svar, der spænder lige fra ”det er historier, der handler om regnvejr”, til ”det er vist noget med tal” eller ”det er de historier, der står i matematikbøgerne”.

0   3

Sikken voldsom trængsel og alarm

Om musikaktiviteter og arbejdstid

0   2

Dannelse i naturvidenskabeligt og humanistisk lys

På Sophias Vartov-konference om dannelse efter gymnasiereformen lagde vi vægt på at belyse, at tanken om dannelse ikke er et eksklusivt humanistisk fænomen, men en dimension i både science og humaniora. Hør og se her indlæggene af Signe Nepper Larsen og Tue Juelsbo.

2   13

''Når den understøttende undervisning fungerer godt'' - Firebanden

DSE, BUPL, Skolelederforeningen og KL har været ude at kommentere på understøttende undervisning, som de gerne vil beholde på grund af, at den understøttende undervisning ''der hvor den fungerer godt'', inddrager alle inklusionsbørn! Skrevet af formand for elevernes organisation De Danske Folkeskoleelever, Mathias Bach

0   5

Bedsteforældre-stalking

“Hvilken type dyr er en bænkebidder?”. “Det kan jeg da ikke svare på!”. “Ved man godt det i 4. klasse?”. Spørgsmålene var mange, da bedsteforældre kastede sig ud i en Woop skattejagt til “Åben Skole” arrangementet.

0   16

Matematik med hjælpemidler

Til prøven må eleven anvende alle de hjælpemidler, som eleven har anvendt i den daglige undervisning!

0   14

Redesign-projektet

Video fra forløb med lav dit eget stativ til opbevaring af nøgler, medaljer, armbånd, halskæde i håndværk og design.

1   8

Lysten til at lære

Som lærer i snart 13 år ser jeg en stor forskel på især drengenes lyst til at lære i skolen. Jeg har haft en klasse med et klart undertal af drenge, som trak hinanden ned, når det gjaldt flid og indsats. Det var tydeligt, at kulturen blandt drengene i klassen var, at det at lave lektier hjemme eller bruge tiden fornuftigt i timerne ikke lå højt på deres ”to-do-liste”.

1   44

Musikfagets krise er folkeskolens krise

Musiktimerne er kanariefuglen i kulminen. Når den falder af pinden, er luften giftig.

0   25

Design dit eget futtog...

Video fra forløb med design af tog i håndværk og design. Materialer: Fyrretræ, krydsfiner, dekupørsav, geringssav, papir, blyanter, maling, sandpapir, stof, søm, lim, rundstok, mm

0   2

Kunst og kultur, nyt fag ?

Kritik, refleksion, nye perspektiver, provokation og nytænkning. Tror Alternativet ikke at disse elementer indgår i de nuværende fag?

0   19

Alternativets forslag er som at tage brillerne fra en svagtseende

Måske kommer det ikke som en kæmpe overraskelse, at en faglig forening for historie og samfundsfag mener, at netop de fag repræsenterer en værdi i sig selv, men det mener vi i Falihos. Fagene udgør på hver sin måde et sæt briller, eleverne skal lære at bruge, for på den måde at skærpe sine holdninger og blive aktive spillere i sit eget og andres liv.

0   24

Hvad handler al den ståhej om Alternativet og nye fag om?

I Alternativets nye skoleudspil foreslår vi nye fag – eller nye fagligheder, kunne man nærmere betegne dem – på skoleskemaet. Konkret handler det om ’Medborgerskab’, ’Klima og bæredygtighed’, ’Erkendelse’ og ’Kunst og Kultur’. For ikke bare at fylde på et i forvejen for langt skoleskema, foreslår vi at de nye fag til dels omfavner eksisterende fag. Det har fået visse medier til at kreere overskrifter, som kunne give anledning til den tanke, at Alternativet ønsker at afskaffe eksisterende fag. Konkret har særligt historie og samfundsfag været nævnt.

0   16

Til Alternativet: Nej, elevernes skoleskemaer skal ikke ændres fuldstændig

Alternativet vil sløjfe/decimere/ændre naturfag, geografi, fysik-kemi, madkundskab, biologi, kristendomskundskab, historie, samfundsfag, musik, billedkunst, sløjd og håndarbejde fra folkeskolens skema. Det er en meget dårlig ide.

2   16

Alternative sandheder og statistiske hjerter

Der er tre slags løgne: løgn, forbandet løgn og statistik. Citatet er tilskrevet Mark Twain og bruges gerne, hvor statistik på en eller anden måde viser noget, der er meget bias eller direkte ukorrekt - men svært gennemskueligt. Spørgsmålet i denne blog er, hvordan man reagerer før man har opdaget at det er forkert, og efter man har opdaget det.

0   5

Det globale og det bæredygtige i dannelsens lys

På Sophias januarkonference om Dannelse efter gymnasiereformen blev der også sat ord på globaliseringens og bæredygtighedens influeren på dannelsesbegrebet. De to indlæg blev filmet og kan ses her.

2   8

Det gode fotografi

World Press Photo har netop kåret vinderen af årets pressefoto. Hvad er det, der gør et fotografi godt? Hvad er det, et godt fotografi i særlig grad kan fortælle? Politikens fotochef har nogle bud, som vi kan lære af til undervisningsbrug.