Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   1

Trofæer -idé til løvsavskørekort.

Et forløb til det første løvsavs-bekendtskab.

0   0

Den sproglige skævhed i de nationale test

Udover de mange øvrige svagheder i de nationale tests, har de også en indbygget uretfærdighed overfor tosprogede elever.

0   1

Gå op imod spin og svineri

For Aristoteles var troværdighed en af de vigtigste dyder; den troværdighed, der udspringer af ordentlighed, moral - areté. Her kunne vi starte i skolen, når vi hylder ytrinsgfriheden.

0   2

Styrk folkeskolen - Skrot budgetloven

Det er på tide at skrotte budgetloven, så kommuner får mulighed for at give folkeskolen, og andre dele af den offentlige sektor, et tiltrængt løft. Det er der brug for

0   11

Derfor vil jeg være lærer

At studere til lærer er komplekst – og handler i den grad om menneskesyn, som det handler om faglighed

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

0   11

Hvordan ændrer gode intentioner hverdagens undervisning?

Lempelse af bindingerne i fælles mål, ny (bindende) læseplan, evaluerings-koncept i naturfag, Naturfagenes ABC, en ny naturfagsstrategi, nyt EMU.dk teknologiforståelse mm. Alt sat i verden for at højne elevernes interesse og viden. Men hvordan ændrer det vores dagligdag?

0   7

Sæt pris på litteraturen

På Læreruddannelsen i Aalborg besluttede vi derfor i 2014, at vi ville give ”særligt talentfulde litteraturlæsere” et sted at mødes for at tale om litteratur. Som underviser på læreruddannelsen er det den slags eftermiddage, (to hvert semester) der får dansklærerens hjerte til slå venligt. Også vel-læste bøger bliver nye, når unge læser med. Og nye bøger får særlige vinkler, når vi i fællesskab taler os ind i teksten.

1   21

Stop den "føler"-retorik, Anders Bondo Christensen!

Og fri mig for Mette Frederiksen!

2   7

DANSKTIMEN - disciplineret pjæk - #2

Ferien er slut. Hverdagen melder sig med susende støvsugere på gangene, barnlig tumult og et øjebliks eftertænksomhed, inden dagens dansktime sætter i gang. Disciplineret pjæk, kalder jeg det.

0   4

Indretning af det kreative faglokale

Jeg er altid på jagt efter den optimale indretning af skolens billedkunstlokale. Vi er desværre ikke beriget med særlig meget plads på min skole, og jeg kan ikke forestille mig, at vi er de eneste med dét problem. Måske kan du finde inspiration til optimering af billedkunstlokalet på din skole.

0   3

Har Albertslund Kommune fat i den lange ende?

Faglige resultater fylder meget i den danske folkeskole, mener to lærerstuderende, der er brug for en sidestilling med elevernes sociale liv. Derfor har de kastet et blik på det nye pædagogiske koncept “Genoprettende Praksis”, som stiller skarpt på det sociale samspil mellem eleverne og den enkeltes selvrespekt. Konceptet bliver for første gang afprøvet i Danmark på samtlige skoler i Albertslund.

0   19

Kan jeg tillade mig at melde mig syg?

Jeg har ofte stillet mig selv ovenstående spørgsmål. Og hvor er jeg dog træt af det! Det burde ellers være simpelt, for som lærer kan man ikke have en off-day. Børn hverken kan eller skal tage hensyn. Derfor skal jeg melde mig syg, når min underlivssygdom giver mig (menstruations)smerter, der ikke kan tages med almindelige smertestillende piller. Men hvorfor er det så svært?

4   6

De nye synder

Synder kan inspirere - til nye undervisningsforløb

1   8

Jeg håber…

Hvad håber jeg, at eleverne har fået ud af deres skolegang. Hvad tager de med sig videre i livet, og hvordan har skolen bidraget til deres personlige udvikling.

0   3

Fra barn til barn - når den materielle legekultur går i arv

Peter Hersted har rundt i verden set eksempler på genstande fremstillet af børn, hvor der ikke nødvendigvis er voksne involveret, men hvor den materielle legekultur er givet videre fra barn til barn.

0   2

Opråb til skoleledelser og naturfagsvejledere i kommunerne fra Big Bang 2019 vdr. folkeskolens største naturfag

Natur/teknologi er folkeskolens største naturfag i forhold til antal timer. 1/3 af lærerne er ikke uddannede i faget. Ved mit oplæg på Big Bang om ”Dannelse og uddannelse i natur/teknologi” bad jeg deltagerne om gode ideer til, hvad vi i fællesskab kan gøre for natur/teknologi i folkeskolen. Der var 38, der deltog i oplægget. Det var praktikere fra folkeskolen og eksterne læremiljøer. De kom med mange gode ideer.

0   1

Hvem bestemmer egentlig, hvad der er mest kreativt?

Det tænker jeg tit over, når jeg planlægger og evaluerer kreative workshops. Jeg sigter nemlig efter at skabe rammer, der stimulerer til mest mulig kreativitet, men hvad er det egentlig?

0   19

Undskyld er det dig eller mig, som skal til prøve?

Problemstillinger til den mundtlige naturfagsprøve bliver formuleret i disse dage. Vores rolle skifter fra at være lærer til at blive vejleder. Men hvem formulere problemstillingerne? Hvem har ansvaret for problemstillingen?

2   2

De kommende elever #tirsdagstip nr:3.

Fra jer til mig.

0   3

Punk for begyndere

Fjorten korte, hurtige sange om livet i gaderne i et New York, langt fra det glamourøse æble, vi kender idag.