Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

In what way are you going to use English this summer?

Endelig blev det sommerferie for vores elever, men hvem siger egentligt, at det behøver at betyde en pause fra engelsk? Læs mit sidste indlæg før ferien og find ud af ud, hvordan jeg fik overbevist i hvert fald et par af mine elever om, at engelsktræning og afslapning sagtens kan gå hånd i hånd.

0   0

Kompetenceudvikling som løsning og nødvendighed

Denne artikel er nummer 2 i en artikelserie bestående af i alt 21 korte artikler. Artiklerne formidler tilsammen resultaterne fra den forskningsoversigt, som jeg udarbejdede i forbindelse med min Ph.d. afhandling med titlen ”Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb – med inklusion som eksempel”. Forskningsoversigten er omfattende og indebærer analyse af 316 forskningsrapporter, ud af i alt 7886 kvalitetsvurderede rapporter. Dette betyder, at kun 316 fund blev vurderet relevante og af tilstrækkelig høj kvalitet til at blive medtaget i denne del af studiets analyse. De overordnede og gennemgående temaer for artikelserien er kompetenceudvikling, professionelles læring og inklusion. Du kan finde den samlede forskningsoversigt i afhandlingens kapitel 2, side 32 til 79. Her finder du i øvrigt også beskrivelser af fremgangsmåder og metoder, ligesom du også her finder alle studiets referencer.

0   2

Med fagbegreberne i orden er special-eleverne klædt bedre på til afgangsprøve

Elever med udfordringer kan sagtens lære begreber som sagprosa, teaser, nyhedskriterier og byline – og det hjælper dem til deres afgangsprøve.

0   3

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

0   2

2. dag på Cykelløbet Challenge med 100 km, solskin og 'Vi-værd'

I aften udfylder cykeldrengene et spørgeskema, der måler selvværd. Det samme gjorde de i begyndelsen af forløbet. Har det flyttet sig? På landevejen viser de det jeg vil kalde for 'Vi-værd'...

2   23

Så enkelt kan det siges

Ved en sommermiddag talte jeg med en, der er ansat inden for realkreditten. Han havde skiftet arbejdsplads og fået et nyt liv - og han var helt klar over årsagen.

1   9

Glad lærer

Klap på skulderen giver glæde og energi

7   34

Her på falderebet

En tilståelsessag: Vi skred, Undskyld!

0   7

Yes, nu vil KL prioritere H&D!

Kommunernes Landsforenings nye uddannelsesudspil tilgodeser de praktiske fag i hele skolen, for at skabe flere ansøgere til erhvervsuddannelserne.

0   1

Første dag på årets intensive cykel-læringsforløb Challenge

48 unge drenge har kørt 1. etape på det fem dages 'Rundt i Danmark' cykelløb, som varer 5 dage frem til onsdag, hvor de krydser målstregen ved Bellacenteret efter 16 uger træning. Hvad får de mon ud af det?

0   10

Fixvoresbanner.dk

Når man ser bannerne på studenternes køretøjer, må man forundres. De er jo dårligere end de fleste håndværkerrim. Måske skulle rektorerne give klasserne penge til fixvoresbanner.dk - for at styrke uddannelsens anseelse.

0   2

Organisatorisk læring i forbindelse med inklusion

Denne artikel er en del af en artikelserie bestående af i alt 21 korte artikler. Artiklerne formidler tilsammen resultaterne fra den forskningsoversigt, som jeg udarbejdede i forbindelse med min Ph.d. afhandling med titlen ”Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb – med inklusion som eksempel”. Forskningsoversigten er omfattende og indebærer analyse af 316 forskningsrapporter, ud af i alt 7886 kvalitetsvurderede rapporter. Dette betyder, at kun 316 fund blev vurderet relevante og af tilstrækkelig høj kvalitet til at blive medtaget i denne del af studiets analyse. De overordnede og gennemgående temaer for artikelserien er kompetenceudvikling, professionelles læring og inklusion. Du kan finde den samlede forskningsoversigt i afhandlingens kapitel 2, side 32 til 79. Her finder du i øvrigt også beskrivelser af fremgangsmåder og metoder, ligesom du også her finder alle studiets referencer.

0   3

Det er ikke kun børnelokkere der har andre navne online

Man kan godt lære børn at bruge et andet navn end deres eget og dermed beskytte deres rigtige navn, indtil de forstår hvad det vil sige at være et offentligt menneske.

2   30

Kære Marianne Jelved

Men Marianne,, nu kan jeg pege på, at du opfordrer til, at lærere nu gør det, som de mener er fagligt forsvarligt og ikke påtager sig opgaver og metoder, som ikke har en pædagogisk og didaktisk kvalitet? Ik'?

1   5

Naturfagsprøven: Det osede af lyst

Oplevelsen af elevernes høje engagement både før og under prøven gør indtryk på Jesper, der som geografilærer for første gang har ført elever til den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

0   3

Elevernes sidste skoledag!

Der er fest på skolen, eleverne har sidste skoledag og derefter ferie, men i næste uge rydder lærerne op

0   4

Lærerglæder

0   3

Sidste skoledag – en dag med traditioner

I morgen får landets folkeskoleelever sommerferie i syv hele uger. Sidste skoledag er ofte lig med mange traditioner på den enkelte skole – og vores skole er ingen undtagelse.

0   24

Slip kvælertaget på lærerne og skab en bedre skole

Vores skolelærere er den mest oversete ressource, når vi taler om skoleudvikling. Overalt i landet er der masser af tavs viden og værdifulde erfaringer, der ikke anvendes uden for klasselokalerne, fordi lærernes tid udelukkende går med alt for højt antal undervisninstimer, forberedelse og møder. Både Undervisningsministeriet og eksperterne ved, at det er en kæmpe fejl. Men hvad gør vi ved det?

0   3

Hvis velfærdssamfundet skal bestå

Vi asfalterer mens vi kører(ud over afgrunden)