Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   1

Fra Ritter Sport til kanelgifler

Onsdag, den 2. maj henholdsvis efter kl. 12.30 og 17.30 lander en stor stak skriftlig fremstilling fra en masse håbefulde, gnistrende og svedende 9. og 10.klasses elever landet over på bordet hos en gruppe beskikket censorer. Dansklæreren er forsvundet i denne rejse fra afgangsprøvens stille altopslugende timer til censorens "røde" pen.

0   3

Nationalt netværk for tidligere sprogstart i engelsk, fransk, tysk og flersprogethedsdidaktik

Her på denne blog inviterer vi lærere, undervisere, forskere og andre med interesse i fremmedsprogsdidaktik til at blive del af det nationale netværk for tidligere sprogstart i engelsk (1. klasse), fransk/tysk (5. klasse) og flersprogethedsdidaktik.

0   6

Biestas modstand i ny bog om tidens skoleopfattelse: Tænk jer om – opdrag ikke børn og unge til robotter!

Gert Biestas nye bog ”Undervisningens genopdagelse” udkommer på Forlaget Klim d. 15. maj/18. Bogen giver modstand til tidens skole som en instrumentel og topstyret læringsanstalt.

0   2

Forår og spin

2   11

Udtræksfag afsløret: Stor forskel på fagenes massefylde

I mandags fik 9. klasses eleverne besked om, hvilke to udtræksfag deres klasse skal op i. I min klasse var der glæde og stor tilfredshed at spore, mens jublen i parallelklassen var knap så højlydt.

4   1

Undervisningsfaget historie?

Studerendes forsøg på at forklare historiefaget formål

0   7

“Do you teachers realise how boring you are?"

Kritisk kommentar til Alexander von Oettingens kronik i Skoleliv om udsendelsen "Blachman på skemaet".

2   12

"Kvik..., det er en tysker!"

"Er du tysklærer? - er du så helt vildt skrap, sur og terper verber i en uendelighed?" Ikke kun mig, men også andre i mit tysk-netværk synes at "tysk" - og ikke kun faget - ind imellem omtales mere eller mindre negativt, sådan lidt "åh nej"-agtigt, ikke kun af forældre (og dermed også af elever) men også af mennesker i ens omgangskreds.

0   18

Begrænse skaden?

En strejke er de offentlige lønmodtageres eneste rigtige våben. De opnår næppe ret meget ved at begrænse styrken af deres våben for ikke at gøre 'skaden' for stor.

0   14

Ouverture til afgrunden

Vi ser os ikke omkring. Vi ser os ikke tilbage. Vi vil bare se resultater.

1   9

Mens vi venter

Jeg har tjekket nyhederne hver halve time de sidste par dage. Skal jeg eller skal jeg ikke på arbejde i næste uge? Kan eleverne komme til prøver? Skal jeg lave planerne om for resten af skoleåret?´

0   15

Goethe – mere end en stor poet

”Vi har på vores skole i Løgumkloster mulighed for at vælge linjefag. Et af linjefagene er ’Goethe-Tysk’.  Med valg af dette får eleverne i 9. klasse 90 minutters ekstra tysk om ugen.” Udsagnet stammer fra en samtale med lærer Lillian Jensen, Løgumkloster. Udsagnet gjorde mig nysgerrig. Linjefag i 9. klasse og hvilken sammenhæng måtte dette have til Goethe? Udsagnet uddybes i nedenstående blog.

1   4

Gode råd inden den skriftlige prøve i engelsk

Den skriftlige prøve i engelsk er nært forestående. De fleste lærere har sjældent elever til den skriftlige prøve i engelsk. Hvilke gode råd kan man give eleverne her tæt på prøven?

0   13

Hvem ejer børnene?

Hvem ejer børnene(s data) og hvem har kontrollen over børnene(s data)?

0   8

Din støtte betyder noget!

Hvorfor er det vigtigt, du støtter din faglige forening?

6   11

Hvorfor går Sophie Løhde i rødt?

I en periode har medierne været fyldt med rødt. Røde faner og Sophie Løhde i rødt, men hvorfor går hun i rødt? Er det et ubehjælpeligt forsøg på, at camouflere sig mellem de mange røde faner eller er det en helt anden farvesymbolik, som ligger bag hendes farvevalg?

8   101

Blachmans tv-program er et pædagogisk overgreb!

Thomas Blachmans DR-program om skolen viser en forfører, der intet ved om skolen. Det er pædagogisk idioti.

0   10

Er sidste halvdel af 9.klasse meningsløs?

9.klasser, afgangsprøver og en elevarbejdsindsats, der er vidt forskellige. Hvad sker der med de unge mennesker i det sidste halvår af 9.klasse? Hvorfor taber vi elever lige på målstregen? Og måske mest interessant, sker dette i alle sociale lag?