Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   1

Skal du være … lærer?

Hvordan kan det være, at jeg så ofte skal forsvare mit valg som lærer overfor andre? Det er jo ikke fordi, man beder sygeplejersker, advokater eller elektrikere om at gøre det samme. Så hvorfor skal vi blive ved med at forsvare lærerprofessionen?

0   12

En kommentar til Marianne Jelved

Politikerne på Christiansborg har et stort ansvar for, at folkeskolen har mulighed for at løfte opgaven

2   4

Feedback på elevtrivselsmålingen – eleverne skal høres

Den årlige elevtrivsel-undersøgelse er igen kommet på dagsordenen på vores teammøde. Hvordan formidler vi bedst muligt ud til eleverne og forældrene, hvad der springer i vores øjne – og hvilke tiltag skal der sættes i værk i klasserne?

2   9

IT i læreruddannelsen

Skolelærere bliver aldrig overflødige - sådan kan det i dag læses i mandagmorgen. Computere kommer ikke til at overflødiggøre læreren. Men kommer de til at styre os? IT på læreruddannelsen skal prioriteres - for alles skyld.

0   12

Imponerende!

Nu og da kan man også som sproglærer blive imponeret. Det blev jeg, da jeg faldt over en videooptagelse på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=qX53zJgqvCQ) , hvor Vladimir Skultety, der stammer fra Slovakiet, taler 19 forskellige sprog heraf 10 sprog flydende. 8 taler han på C1 – C2 niveau inden for den europæiske referenceramme. Niveauet svarer til minimum studentereksamensniveau. På videoen bliver han interviewet af Gabriel Gelman, som jeg tidligere har præsenteret i et blogindlæg: ”Lær fremmedsprog lynhurtigt” (https://www.folkeskolen.dk/591012/laer-fremmedsprog---lynhurtigt) Interviewet er på tysk. Und dig den oplevelse, det er at lytte til et sproggeni.

9   29

Velkommen til virkeligheden og farvel til studietiden

Udvikl så mange undervisningsforløb som muligt i din studietid, for tiden bliver en anden, så snart du træder ind i virkelighedens lærerliv.

2   8

Vi skal makke ret - eller skal vi?

Kundskaber skal der til - eller skal der kun kundskaber til? Jeg har fundet antologien, Med varsomhed og vovemod" frem og det blev til et lille blogindlæg om læring, undervisning, dannelse og ønske om rum for kreativitet i danskfaget.

0   5

Skal eleverne opfinde den dybe tallerken...igen?

I næste uge er der udtræk til året prøver. Det vil være klart for landets niendeklasser, om de har været så heldige at trække en kulturfagsprøve. Der skal formuleres problemstillinger, findes kilder og produceres opfindsomme produkter. Men en problemstilling kan være en tricky størrelse.

3   4

Træerne vokser ikke ind i himlen

Det er jo en fastslået kendsgerning, at it i skolen kun er til for at bidrage til læring af mere af det samme, som eleverne også skulle lære for 50 år siden. It i sig selv er "urørligt".

0   33

Hvorfor?

Når du har matematik, har du matematik. Når du har dansk, har du dansk. Når du har kristendomskundskab har du.... øhhhh religion?

1   7

Hvad er det der specialundervisning egentlig for noget?

Jeg har i dag tænkt meget over, hvad det der specialundervisning, jeg går og laver, egentlig er for en størrelse.

1   3

Kristendommen er voldelig

Hvilken religion er den mest voldelige, kristendom eller islam?

0   22

Hvad er folkeskolelærerens ansvar og opgave - that's the question!

Lærere kan og skal kun være ansvarlige for undervisningen – ikke læring - ellers er de blevet bedt om at hjernevaske.

4   38

Er alt tilladt for magtens overmennesker?

Politikere, topledere og eksperter både i den offentlige og private sektor burde sendes på et obligatorisk højskoleophold til åndelig genopdragelse i stedet for at tage på luksuriøse studieture til udenlandske skolevæsener, som ofte inspirerer dem til propaganda og billig selvpromovering. Her følger en skitse til et sådant læringsforløb.

0   1

Findes der andre ordblinde?

Må jeg låne 2 minutter af din tid til feedback på et fondsprojekt til ordblinde i folkeskolen? Mange tak!

0   1

Materialitet?

Kender I det med, at man har en ting, der betyder meget for en? Det kan være et arvestykke med historie. Noget købt på en ferie. Eller en ting, fået af en helt speciel person.

0   2

Delebørns skolearbejde og pakning af skoletasken – ikke at forveksle med kufferten

Nogle skilsmissebørn tynges af alt det, de skal huske – og slæbe. De voksne kan lette presset.

0   2

Jeg tænker, derfor fejler jeg

Det er menneskeligt at fejle, men gælder det også, når vi arbejder med matematik? Det er katastrofalt, når broer kollapser eller fly falder ned på grund af menneskelige fejl. Men som intelligente mennesker fejler vi, og hvis vi ikke er bevidst om netop det, fejler vi virkeligt. Spørgsmålet er, om det er muligt bevidst at bruge det at fejle, når vi underviser i matematik. Vil processen til at lære matematik blive mere effektiv af, at vi har lov til at fejle og måske ligefrem opfordret til det?

5   12

Kreativitet i matematikundervisningen!

Hvis vi skal løse nogle af de store udfordringer, vi har i vores verden lige nu, så skal der kreativitet til!

1   5

Design dit drømmehjem

Har man svært ved at motivere sine ældre elever fagligt i matematik, så giv dem et byggeprojekt de selv designer