Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   3

Når de ordblinde elever støtter hinanden

På vores skole samarbejder de ordblinde elever med hinanden. Eleverne bliver sat sammen to og to og bliver et ”it-makkerpar”. Her hjælper de ældre elever de yngre med alt fra tekniske computer-fif til generelle gode råd fremover i et liv med dysleksi.

0   5

Nissearkitektur og plads til fantasi

Inspiration og kreativ fordybelse. Det kan man få, hvis man benytter sig af de Åben skole tilbud der er i kommunerne.

0   7

Rum til fordybelse, formidling og feedback – og fantasi

De fysiske rammer spiller ind, når man skal lære noget. Det betyder noget, at man har indesko, at man har plads, at der er fleksibilitet og at der er rum til de tre ting: Formidling, fordybelse og feedback. Grindsted Skole har valgt noget andet end de gængse to-personers borde med stabelstole.

0   4

Inklusion handler vel også om menneskesyn

Med denne artikel vil jeg blot lufte nogle tanker omkring inklusion og hvordan jeg ser på spørgsmålet.

0   15

Jeg lærer også af elevernes fejl

Eleverne glemmer. De er forvirrede. Der er masser af misforståelser i matematik. Derfor tester vi. Men det giver kun mening at tage en test, hvis man bruger testen til at forstå elevernes matematiske udfordringer.

0   4

Sæt pris på litteraturen

Der læses også klassisk litteratur på Læreruddannelsen i Aalborg. En tyve-mands gruppe (dansk)studerende mødes to gange hvert semester for at tale om en bog, der udmærket sig ved at være en prisvinder. Nordisk Råds Pris, DR-prisen, De gyldne Laurbær og Nobelprisvindere har givet titler til ”Sæt pris på litteraturen”, som projektet kaldes.

0   6

"Hvilken diagnose har han mon?"

Der bliver smidt om sig med diagnoser i den danske folkeskole, i særdeleshed ADHD-diagnosen. Mentaltræner Erik Østergaard mener om denne sag, at "Problemet er, at så snart du giver en diagnose, giver du en identitet. Så er du syg og sygeliggjort (...) Det er et problem, fordi vi symptombehandler i stedet for gøre noget ved vores livssituation"

0   2

Skolegården som politisk slagmark

Jeg har gennem mange år, især som gårdvagt, skulle lægge øre til lidt af hvert. Udvekslinger mellem børn, der ikke har meget med kroneskjul at gøre, men mere lyder som noget, der kommer hjemmefra.

0   11

Konge dansk

Giv nu de studerende mulighed for at blive konge gode til danskundervisning

0   9

Engelsklærerens ønskeliste til jul

Julen nærmer sig og dermed også den tid, hvor vi skriver ønskelister. Også jeg som engelsklærer har tilladt mig at nedskrive mine ønsker for julen 2018. Tænk, hvis der opstod et mirakel, og jeg fik opfyldt bare ét af mine ønsker? Læs med og bliv selv inspireret til at drømme dig lidt væk for en stund.

0   7

Hvorfor gider du overhovedet at beskæftige dig med danskfaget?

Lider danskere af et sprogligt mindreværdskompleks?

0   12

Åh...det er hos Asger!

I dag har jeg været i gang med at teste elever i 7A på Sønderbroskolen i forbindelse med projektet i tysk med husketeknikker. Sjældent har jeg været så glad som tysklærer i over seks timer i træk!

0   9

Pædagogikken strikes back

Ja sådan slutter en artikel i det seneste nummer af Magasinet Asterisk.

0   2

Origami. Sådan laver du en bog ud af papir (video lektion)

Origami video tutorial. I denne video lærer du, hvordan du laver en bog ud af papir med egne hænder.

0   0

Store byggeprojekter kan bruges som læring i mange fag

Odense Letbane har sammen med to folkeskolelærere udviklet opgaver om Odense Letbane til mellemtrinnet og overbygningen. Opgaverne skal give eleverne viden om projektet, der påvirker elevernes dagligdag, og er en del af byens store transformation fra Stor by til Storby. Opgaverne kræver få minutters forberedelse fra læreren og lægger op til at eleverne kommer ud i byen og løser opgaverne i nærheden af letbanebyggepladsen, der snor sig igennem Odense. Hver opgave afsluttes med et produkt hvor eleven formidler sin indsamlede viden. Opgaverne kræver et minimum af forberedelse fra læreren, indeholder en elev- og lærervejledning samt info om tegn på læring, kompetencemål, færdighed- og vidensmål.

0   6

Kan vi modvirke antisemitisme i skolen?

Jøder i Eu-lande oplever, at antisemitisme er stigende. Det kan man i dag læse på dr.dk. Kan religionsundervisningen være med til at afhjælpe det?

0   31

Hjælp, vi når det ikke

Eleverne når det ikke, men lærerne når det heller ikke. Vi kommer ikke i mål. Det er svært at holde balancen for os alle.

0   2

Prøv det!

Så er muligheden der igen for at få kontakt med både europæiske og amerikanske lærere.

0   10

Når faglighed og dannelse smelter sammen

De mest succesfulde undervisningslektioner er, når jeg kan mærke på mine elever, at stoffet har rørt sig så meget i dem, at det trækker spor ind i andre sammenhænge. Én af de oplevelser havde jeg i fredags, da jeg ’patruljerede’ på min gårdvagt.