66 procent af børnehaveklasselederne svarer i en undersøgelse, at de oplever, at børnehaveklassebørn i dag er ‘mindre’ eller ‘meget mindre’ klar til at starte i skole, når de sammenligner med de nye skolebørn for fem år siden.
Det viser en undersøgelse, som Danmarks Lærerforening har lavet med svar fra 968 børnehaveklasseledere i folkeskolen.
Børnehaveklasselederne peger på, at børnene især har sværere ved at knytte venskaber, og at de i mindre grad end for fem år siden tager hensyn til hinanden.
I undersøgelsen peger børnehaveklasselederne dog til gengæld samtidig på, at børnene er blevet bedre til at navigere på skærme. Og lidt flere vurderer, at børnene kender bogstaver og tal, når de starter i skole sammenlignet med de børn, der startede for fem år siden.
Ifølge formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen peger undersøgelsen på et behov for at tage en diskussion med daginstitutioner og forældre om, hvad skoleparathed egentlig er.
”De sociale færdigheder er det vigtigste for at skabe et stærkt fællesskab, når man begynder i skole. Man skal kunne tage hensyn til hinanden og vente på, at det bliver ens tur. Det med at kunne skrive og lægge tal sammen, som flere og flere børn kan, det skal vi nok nå i skoletiden”, siger han og fortæller, at Danmarks Lærerforening har taget kontakt til forældreorganisationen Skole og Forældre for at starte en dialog om, hvad skoleparathed betyder i dag.
Øget fokus på faglighed smitter forældre
Formand for Skole og Forældre Regitze Spenner Ishøy er klar til dialogen.
”Vi har brug for at snakke om, hvad skoleparathed egentlig er. Er det, at de kan stave deres eget navn og holde på en blyant, eller er det, at de kan vente på tur og lytte eller at indgå i sociale relationer?”, spørger hun.
Læs også
Hun mener, at fokus over de seneste fem år har rykket sig.
”Både i skolen, daginstitutionerne og blandt forældre er der fokus på, hvad børn kan rent fagligt. Det kan godt være svært for forældrene at finde ud af, hvad er det, at børnene skal kunne”, siger hun.
Hun understreger, at forældrene ikke alene kan løse opgaven med at gøre børnene skoleparate.
”Der er mange ting, som vi forældre kan arbejde med hjemme, men der er også mange ting, vi ikke kan løse. Det med at være i et klassefællesskab med 25 andre elever og sidde stille og give plads – det lærer man, når man kommer i skole”, siger hun.
Mangler resurser til særlige udfordringer
Børnehaveklasselederne er også blevet spurgt om, hvorvidt, der følger resurser med, når børn med særlige udfordringer begynder i børnehaveklassen.
Her svarer 75 procent af børnehaveklasselederne, at det gør der ikke. Det er en virkelighed, som Marianne Giannini godt kan genkende.
“I stedet for, man først skal opdage, hvor slemt det står til, når de starter i skole, så ville det være bedst, at man havde en med fra børnehaven, som kendte barnet, så de kan sørge for, at overgangen er så nænsom som mulig. Det sker nogle gange, men ikke altid”, siger hun.
Lærerundersøgelse: Eleverne er blevet mindre skoleklar
Velkommen til at deltage i debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.