Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Skolestart

Lærerundersøgelse: Eleverne er blevet mindre skoleklar

To ud af tre børnehaveklasseledere oplever, at børnene er mindre skoleparate, når de starter i skole, end de var for fem år siden. Tiden er inde til en diskussion af, hvad skoleparathed er, mener lærernes formand.

Foto: iStock djedzura
Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
2 kommentarer
12. august 2025, kl. 06:00
2 kommentarer

66 procent af børnehaveklasselederne svarer i en undersøgelse, at de oplever, at børnehaveklassebørn i dag er ‘mindre’ eller ‘meget mindre’ klar til at starte i skole, når de sammenligner med de nye skolebørn for fem år siden.

Det viser en undersøgelse, som Danmarks Lærerforening har lavet med svar fra 968 børnehaveklasseledere i folkeskolen.

Børnehaveklasselederne peger på, at børnene især har sværere ved at knytte venskaber, og at de i mindre grad end for fem år siden tager hensyn til hinanden.

I undersøgelsen peger børnehaveklasselederne dog til gengæld samtidig på, at børnene er blevet bedre til at navigere på skærme. Og lidt flere vurderer, at børnene kender bogstaver og tal, når de starter i skole sammenlignet med de børn, der startede for fem år siden.

Ifølge formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen peger undersøgelsen på et behov for at tage en diskussion med daginstitutioner og forældre om, hvad skoleparathed egentlig er.

”De sociale færdigheder er det vigtigste for at skabe et stærkt fællesskab, når man begynder i skole. Man skal kunne tage hensyn til hinanden og vente på, at det bliver ens tur. Det med at kunne skrive og lægge tal sammen, som flere og flere børn kan, det skal vi nok nå i skoletiden”, siger han og fortæller, at Danmarks Lærerforening har taget kontakt til forældreorganisationen Skole og Forældre for at starte en dialog om, hvad skoleparathed betyder i dag.

Øget fokus på faglighed smitter forældre

Formand for Skole og Forældre Regitze Spenner Ishøy er klar til dialogen.

”Vi har brug for at snakke om, hvad skoleparathed egentlig er. Er det, at de kan stave deres eget navn og holde på en blyant, eller er det, at de kan vente på tur og lytte eller at indgå i sociale relationer?”, spørger hun.

Læs også

Featured image for Børnehaveklasseledere: Sådan imødekommer vi børnenes nye behov
Skolestart

Børnehaveklasseledere: Sådan imødekommer vi børnenes nye behov

Hun mener, at fokus over de seneste fem år har rykket sig.  

”Både i skolen, daginstitutionerne og blandt forældre er der fokus på, hvad børn kan rent fagligt. Det kan godt være svært for forældrene at finde ud af, hvad er det, at børnene skal kunne”, siger hun.

Hun understreger, at forældrene ikke alene kan løse opgaven med at gøre børnene skoleparate.  

”Der er mange ting, som vi forældre kan arbejde med hjemme, men der er også mange ting, vi ikke kan løse. Det med at være i et klassefællesskab med 25 andre elever og sidde stille og give plads – det lærer man, når man kommer i skole”, siger hun.

Mangler resurser til særlige udfordringer

Børnehaveklasselederne er også blevet spurgt om, hvorvidt, der følger resurser med, når børn med særlige udfordringer begynder i børnehaveklassen.

Her svarer 75 procent af børnehaveklasselederne, at det gør der ikke. Det er en virkelighed, som Marianne Giannini godt kan genkende.

“I stedet for, man først skal opdage, hvor slemt det står til, når de starter i skole, så ville det være bedst, at man havde en med fra børnehaven, som kendte barnet, så de kan sørge for, at overgangen er så nænsom som mulig. Det sker nogle gange, men ikke altid”, siger hun.

2 kommentarer

Læs også

  • Ny i job: Det har de lært efter at have startet deres allerførste børnehaveklasse op

    Ny i job: Det har de lært efter at have startet deres allerførste børnehaveklasse op

  • Skoler indfører korte dage, som slutter ved frokosttid
    Skoledagens længde

    Skoler indfører korte dage, som slutter ved frokosttid

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lærerundersøgelse: Eleverne er blevet mindre skoleklar

Velkommen til at deltage i debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS