Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   17

Giv de svageste børn de dårligste værktøjer

Så kom den politiske handling på den efterhånden lange saga om de nationale test endelig. Efter at eksperter har påvist, at testene er ubrugelige for lærerne og tæt på skadelige for eleverne, har man naturligvis valgt at afskaffe dem… bortset fra på de 20 % dårligst præsterende folkeskoler. Dermed tvinger man de svageste elever til at bruge det dårligste værktøj.

0   4

AI midt i mellem mennesker

Vil mødet mellem mennesker fremover kunne indrettes bedre gennem kunstig intelligens? Og er det i mødet mellem mennesker, at vi skal skabe AI-modeller, så vi sparer tid, og derved bliver mere effektive?

0   3

Mit stormfyldte forhold til Tabulex … min Bridget Joneske dagbog. Sæson 2.

Jeg brugte hele januar på at blive skarp på Tabulex, og synes egentligt selv, at jeg var en uovertruffen it-haj til sidst. Med indlægget ”Mit forhold til Tabulex … min Bridget Joneske dagbog”, tænkte jeg, at nu var den ged barberet godt og grundigt skaldet. Men sådan gik det ikke. Lavinen ruller stadig som en anden soap opera. Vi kører nu på sæson to, og hovedpersonen lever stadig!

3   9

Skriftlig dansk: Skal genrer vige for teksttyper?

Det er tilsyneladende udbredt blandt læringskonsulenter at have den holdning, at der ikke længere skal undervises så meget i genrer i folkeskolen, men i højere grad i teksttyper. Forklaring til gammel rotte udbedes.

0   2

Forstå den virkelige verden

Med undervisningsforløb, valgfag og læringsteknologier i fag som matematik og fysik giver Svend Åge Andersen eleverne på Kirsebærhaven virkeligheden mellem hænderne. Herefter beder han dem om at skille tingene ad, for at få dem til at forstå, hvordan det fungerer. Han vil gerne udvide deres chancer, når de er færdige i folkeskolen.

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

0   5

Historie og samfundsfag i skøn (Gen)forening

Genforeningen er et kanonpunkt i historie, men hvorfor egentlig ikke bruge det til at arbejde med temaer som kultur, identitet, stat og nation i både historie og samfundsfag?

0   14

Nej, Iversen …. Børn skal have ansvarsfølelse!

Børn skal have RESPEKT, hr. rektor. Nej, Iversen… de skal have ansvarsfølelse! Respekt er ofte udslag af en slags slavisk frygt for den ældre og mere myndige… men det barn, der besidder den rette ansvarsfølelse skal nok gøre sig pænt her i livet. Her på skolen har vi oprettet et elevråd, og vi voksne forhandler med rådsmedlemmerne på lige fod… og De kan være trygt forsikret om, at ingen af rådets medlemmer føler trang til at stikke deres rektor eller lærere på torsken! Vi har appelleret til elevernes ansvarsfølelse, og de sætter en ære i det bedst mulige samarbejde.

0   13

Ick bin een Berlina!

I denne blog bliver du præsenteret for ideer til arbejdet med berliner dialekt – Berlinerisch – i den daglige undervisning. I tilgift får du også den undervisningsministerielle baggrund fra Faghæfte Tysk for, hvorfor det er vigtigt også at beskæftige sig med den side af sproget.

0   7

Dræber skoler kreativitet? I Danmark ser man stort på forskernes advarsler

Vi er styret af en idé om, at undervisning i boglige fag garanterer børn et job senere i livet. Succesfulde virksomheder som Apple, Amazon og Google har dog bevist, at succes også hænger sammen med en arbejdskultur baseret på innovation, leg og kreativitet.

2   2

Musikfagets identitetskrise

Trods min glæde ved musikfaget kan jeg godt se, hvad det er ved rammerne, der forvirrer.

6   23

Er alt fryd og gammen med loft over undervisningen?

Forestil jer, at Michael Ziegler smilendede bøjer sig ind over forhandlingsbordet og siger til Bondo: "Hvis I nu får loft over undervisningen på 700 timer? Er I så tilfredse?" Så skal der virkelig tænkes! For vi er enige i en væsentlig ting, som Bondo pointerer: Hvis der først kommer et loft, kan det blive dyrt at forhandle aftalen bedre en anden gang, og loftet løser ikke alle problemer.

1   7

Make Denmark great again!

Det er de voksnes ansvar.

0   13

Dannelse til demokrati

”Alene det, at demokrati, deltagelse og dannelse ikke er færdige former, gør, at dannelse til demokrati må være eksperimenterende og åbent”. En bogomtale.

0   11

Min yndlingslærer

De fleste husker uden besvær deres barndoms og ungdoms yndlingslærer (e). Men hvor meget husker du ud over navnet og nogle enkelte episoder? Det er muligt at komme til at huske meget mere, hvis man undersøger og bearbejder sine egne erindringer. Samtidig kan man finde værdifuldt råstof til at forfatte sine egne personlige fortællinger om sin barndoms/ungdoms yndlingslærer. Det er oplæg til en hyggelig leg med venner og kollegaer, til et personligt studie - og udviklingsarbejde eller til et brugbart oplæg til samtale og dialog med dine elever eller studerende. Vil I høre en historie om min barndoms eller ungdoms yndlingslærer?

1   6

Den praktiske undervisning må gerne fylde mere

Da jeg arbejder på en specialskole, hvor mange af de elever vi har er præget af at have skolevægring, trivselsproblematikker, dårlig selvværd, osv. Det kræver ofte en lidt anderledes tænkning at få disse elever til at komme på banen igen.

0   10

Flæskemandag og hvide tirsdag

På søndag er det fastelavn. Mine elever kender næppe den egentlige baggrund for fastelavn. Gør du?

0   31

Undersøgelses-udfordringen

Mit nytårsforsæt i 4.c er ingen timer uden undersøgelser. Eksperimenter, forsøg, hypoteser, gentagelser, naturvidenskabelig arbejdsmetode, udstyr, grej og en håndfuld spændte, energiske elever. Tilsæt dertil en lærer uden en rygsæk fyldt med erfaringer i natur og teknologis undersøgelsesverden, samt manglen på et faglokale.

2   7

Klassens time #7: Larm går i kroppen

I UNICEFs podcast-serie er vi nået til Larm i klassen, og her får vi både fine udsagn om problematikken og gode råd om at forbedre akustikken.

1   5

Hvordan kan Alexander erobre das große Ganze

Et eventyr om to brødre fra Berlin

0   28

Hvad skal vi med tysk?

Forlaget Alinea har udsendt en podcast i rækken Didaktor. Nedenstående podcast beskæftiger sig med spørgsmålet ”Hvad skal vi med tysk?”  I udsendelsen medvirker lærere og elever fra Hårup Skole ved Aarhus samt centerleder ved Det Nationale Center For Fremmedsprog, Vest Hanne Wacher Kjærgaard Endvidere medvirker forfatter Knud Romer, der er med på en telefonsamtale.  Han uddyber, hvad han mener, når han siger, at vi får verden foræret på ny, hver gang vi lærer et fremmedsprog.