Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   51

En hørm af løgn

Når partitoppene rotter sig sammen i en musketéred og beslutter at gå hele vejen, hvorefter de benægter alt og pressen ikke magter at åbne sprækkerne, så står den bedragne befolkning magtesløs tilbage.

0   50

Kære forældre, lærere og pædagoger

Da nærvær holdt op med at være moderne, blev børns vilkår i Danmark truede. Pludselig tog verden en drejning, og alt med ro og ordentlig nærværende omgang med børn, blev erstattet af telefonsælgermetoder.

0   5

Hvis sandheden skal frem

Jeg har skrevet lidt om folkeskolen og vores til tider ret seje undervisningsminister Merete Riisager. Udover at være en sej kvinde med politisk mod, ser vi meget forskelligt på, hvordan skolesystemet i Danmark skal finansieres.

0   1

Det nye element i skolen: Implementatoren

Et nyt stillingsindhold til skolelederne under vejs

0   11

Deutschunterricht in Dänemark

”Deutschunterricht in Dänemark” er titlen på en netop udgivet bog. Bogen giver et indblik i fagets situation i Danmark netop nu med særligt hensyn til den danske folkeskole – et kik ind i folkeskolereformen fra 2014 med dens konsekvenser for faget tysk. Læsning af bogen er et "muß" for alle tysklærere i grundskolen, men tysklærere fra de øvrige skoleformer kan også roligt læse med.

0   3

Digital læring vs. praktisk læring

Ministeriet har nedsat en rådgivningsgruppe, der skal sparre med ministeren om digital læring i skolen. Hvorfor er der samme ikke sket med den praktiske læring i skolen?

0   5

Røste og stemme

Om kort tid er der kommunalvalg, og så skal vi påvirke den lokale folkeskoles vilkår ved at røste eller stemme. De to verber betyder det samme, men fortæller alligevel forskellige historier.

0   0

Læringsrelationens helt grundlæggende betydning

Jeg har undret mig over det manglende fokus på læringsrelation, som selvstændigt begreb, og har gjort meget for at skærpe dette fokus i mit arbejde med uddannelsesforskning gennem de sidste tre år.

0   4

Formidlingskompetencer

Formidlingskompetencer er geniale! Men hvad er de?

4   2

Hvorfor fylder de mundtlige eksamener så meget?

Nu er det endnu engang ved at være eksamenstid for studerende. Vi bruger lang tid på at skrive opgaver, som vi skal op og forsvares mundligt. Men hvorfor er det, at vi gang på gang skal op og forsvare vores opgaver til en mundtlig eksamen? Hvorfor skal den skriftlige opgave sjældent bedømmes alene?

0   3

Sort blandt hvide lærere

I Dansk Skolemuseums gemmer finder man fotografier af en mørkhudet seminarist, der startede sit liv under sydlige himmelstrøg på Sankt Croix i slutningen af 1800-tallet og endte som lærer i Nakskov. Han var én af få sorte, der levede i Danmark igennem det meste af 1900-tallet, som et direkte resultat af kolonitidens Danmark.

0   5

Konkret eksempel på elevudveksling med tysk skole

Formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen, Tine Jespersen har netop skrevet en blog: ”Hvad får tyske skoler ud af samarbejde med danske skoler?” https://www.folkeskolen.dk/608578/hvad-faar-tyske-skoler-ud-af-samarbejde-med-danske-skoler I herværende blog belyses med konkrete eksempler, hvad elever og lærere fra henholdsvis Johan Rist Gymnasium i Wedel og Molsskolen i Knebel har fået ud af elevudvekslingen mellem de nævnte skoler, der har fundet sted hvert år i mere end 25 år. Som en elev udtrykker det: ”Det var fedt at komme ned og opleve, hvordan en tysk skole fungerer.”

0   2

Nye vinde blæser på læseområdet

Siden 2010 har centeret stået bag HOT. En lille undersøgelse, der tager temperaturen på læsefeltet, ved at spørge et panel bestående af danskkyndige fagpersoner om, hvad de mener er hot og hvad der burde være hot når det handler om læsning, skrivning og sprog. Panelet udgøres af fagpersoner fra grundskole, lærer- og pædagoguddannelse samt forskningsfelt. Sara Hannibal, der både er lektor i dansk i læreruddannelsen, UCC, og konsulent på nogle af centerets projekter, har samlet deres mange svar og inddelt dem i en række kategorier, der tegner dette års HOT-liste. Centeret mødte hende til en snak om de områder på listen, som hun finder mest interessante.

6   17

Hvad får tyske skoler ud af samarbejde med danske skoler?

Samtale med den tyske ambassadør Claus Robert Krumrei

2   10

Velkommen til den grå skole

Når det kommer til musikundervisningen, skal der også være rum for den klassiske dannelse og skønsangen. Noget er gået tabt fra den gamle skole, og dette noget, kan vi give en renæssance.

0   6

Løkke-lotto, en del af noget større

Stemme er ikke bare noget med at sætte kryds til et kommunalvalg. Det er også at lade sin stemme høre - med argumenter og erfaringer fra virkeligheden.