Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   4

Er variation lig med bevægelse i undervisningen?

I fredags afsluttede vi en anderledes uge på vores skole. En uge hvor elevernes almindelige skoleskema er sat på standby, og hvor mulighederne for ture ud af huset og undervisningsdage på tværs af årgangene bliver en realitet. Variationen af ugens indhold kan mærkes på motivationen hos eleverne.

0   7

Har vi tabt slaget om kernefaglighed?

I mandags var landets 9.klasser til prøve i udtræksfagene biologi, geografi og fysik/kemi. Tre års faglighed skal afprøves på 30 minutter i en multiple choice test. En test, der ikke er kompetence vendt, men hardcore faglig viden.

0   3

Glæden ved (u)nyttig viden

Kerneopgaven for skolen ikke kun er fagrækken, det er også alt, der følger med det forpligtende fællesskab: evnen til at kunne kommunikere, samarbejde, medborgerskab, evne til kritisk tænkning, digital dannelse, kreativitet, innovation og derudover skal skolen understøtte den enkelte elevs alsidige udvikling og give eleverne en vis robusthed, så de magter at fejle uden at falde ud over kanten.

0   25

Guide: Sådan ødelægger du en folkeskole

Gennem de sidste fem år er folkeskolen blevet destrueret af tiltag, der har sat en stopper for folkeskoleelevernes motivation til at gå i skole. Derfor har jeg lavet et indlæg med fem råd til, hvordan du en dag kan ødelægge folkeskolen yderligere, hvis det er i din interesse.

0   7

En trebenet gris

Lige før pinse fik jeg en trebenet gris fra Chile - og med den fulgte den fantastiske beretning fra en ildsjæl, som giver gadebørn adgang til at læse litteratur.

0   3

Myten om 7-7 ordningen

MYTEN: 7-7 er skidt ♦ MYTEN: 7-7 er godt

6   23

Stemmer man ja med hjernen og nej med hjertet?

Den opfattelse kan man let få, hvis man læser Politiken idag. Som nej-siger føler jeg mig sat tilbage til debatten om kvindernes stemmeret for mere end 100 år siden. Dengang skulle vi ikke have stemmeret, fordi vi var i vores følelsers vold og ikke kunne overskue konsekvenser af vores mening.

0   34

Jeg undrer mig over....?

Jeg undrer mig over....?

0   14

Det har jeg selv læst i en jumbo-bog

Man kan godt blive lidt træt i ansigtet af alt det litteratur-snobberi, der gør, at litteraturformidling endelig ikke må være banal. Eller populær...

0   3

Giv sproget krop

Et samarbejde mellem Aarhus Teater og seks lokale skoler har vist sig at være 'Ej blot til lyst' - det kan vise veje ind i en danskundervisning, der får flere af de stille eller læsesvage elever med, fagligt og socialt.

0   4

Kære Undervisningsminister - læs venligst denne bog

Er prøver i faget vejen til genoprettelse af prestigen omkring håndværksfag?

3   8

Det der med grammatikken

Sig "grammatik" til eleverne (eller vis dem Houken og Stensbjerre's "Elementære tyske Stiløvelser"!) og de fleste ville nok ønske, at det ikke rigtig fandtes. Men det gør det.

0   8

Hvad med livsglæden?

Kunne vi med fordel vælge en anden målestok end PISA når vi evaluerer hvor god vores skole er?

2   8

Relationen er magisk

Og altafgørende, det ved enhver lærer.

0   34

Matematiklærere er seje

Matematikbøger, matematikportaler, GeoGebra og Excel, CAS og små tabeller, trigonometri og problemløsning, matematikvanskeligheder, positionssystemer, tallinjer, 3D og matematiklærere

1   19

Læreren eller læringen?

Der er brug for mere elevcentreret og dialogisk pædagogik i skolen. Ikke mindre som en række fremtrædende pædagogiske tænkere ellers er fortalere for.

0   4

What's your name?

’What’s your name?’ ’My name is Susanne!’ Jeg husker tydeligt min første engelsktime i folkeskolen, selv om den ligger tilbage til starten af 1980’erne. Vi elever kunne fra dag ét have en lille samtale med hinanden på et fremmedsprog i en tid, hvor vi nok havde kendskab til engelsk fra monopol-tv-kanalen, DR, men ikke var udsat for samme sprogbad på engelsk, som børn i dag er det.

1   2

Sæt valgrets­alderen ned til 16 år

Det har betydning for udskolingen, hvis valgretsalderen sættes ned. For samfundsfag vil få en endnu større betydning i de øverste klassetrin. Skrevet sammen med Trine Hertz, lærer ved Skolen ved Sundet og medlem af Alternativet.

3   26

Jeg var den elev der kastede med genstande efter læreren

Alt for mange springer til de letforståelige løsninger, når det kommer til den stigende vold mod lærere i folkeskolen - men volden mod lærerne er noget meget mere komplekst, der kun kan løses med økonomiske midler.

0   6

Indledning

Velkommen til min blog. Nedenstående er et bud på en overordnet ramme for blogserien. Jeg håber det kan blive et interessant mødested for udveksling af synspunkter omkring nogle af de grundlagsproblemer folkeskolen er konfronteret med i de disse år.