Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   8

Skal vi starte en revolution?

Implementering af teori i praksis sker ikke af sig selv og derfor er det på tide, at vi hjælper hinanden med at gøre noget ved det.

1   6

Læringsplatforme og tidsrøveri

På skolerne i min arbejdskommune indførte man for tre år siden en læringsplatform. Alle lærerne kom på kursus i tre dage. Læringsplatformen var under udarbejdelse, så vi famlede os frem og faldt i det ene hul efter det andet. I løbet af skoleåret – måske ret hurtigt – arbejdede vi mindre og mindre på platformen.

1   4

Hvordan lærer man at spise grønt?

Grøntsager er sunde og klimavenlige, men det kan være udfordrende at lære børn at spise grønt. Forskningsprojektet Smag For Livet har undersøgt, hvordan børn lærer at kunne lide grøntsager og nye smage. Anbefalingerne går hånd i hånd med et skolehaveforløb hos Haver til Maver.

0   2

Hvem har ansvaret?

1   4

Når håndværk-og-design-lokalet ikke spiller max

Da faget håndværk og design kom til, lavede vi vores lokaler om selv. Det har fungeret ok. Men ok er ikke godt nok.

0   5

Vor verden er en tumleplads

På læreruddannelsen i Aalborg er der også ”første skoledag” for knap 300 lærerstuderende, der nu går ind til en fireårig læreruddannelse. Det indledes med tre dages introduktion, hvor faglighed opgaver følges med en sociale tiltag og en generel indføring i lærerprofessionen. Der er tradition for, at introforløbet styres af tutorer i samarbejde med underviserne, og det er et forløb med fokus på det helt særlige ved lærerrollen og god undervisning.

0   6

Flere og flere…og endnu flere timer!

Forleden sad jeg til et oplæg med en skoleleder, der prædikede flere timer på skemaet. Argumentet var, at man uden flere timer hos dem ikke kunne nå de faglige mål, som den tidligere udfordrede skole havde sat. Men kan man argumentere for flere timer på skemaet, blot fordi det virker i et udsat skoleområde?

0   0

Nyt skoleår

1   11

Det første indtryk sætter spor

Indenfor den næste måneds tid inviteres forældrene rundt om i landet til klassens første forældremøde. Dette er for mange forældre det første møde med nye lærere i klassen. Hvilke ting er vigtige at holde for øje, når man som ny eller erfaren lærer møder forældre for første gang?

0   10

Brobygning til den gode skolestart

Nogle gange er der bare noget, der er så godt, at man har lyst til at dele det med resten af verden. I Næstved bliver vi ofte begejstrede og inspirerede, når vi hører om gode projekter rundt om i landet, og derfor vil vi også meget gerne fortælle om et stort samarbejdsprojekt hos os, der bygger bro på flere niveauer i overgangen mellem børnehave og skole. Vi håber, det kan være til inspiration.

1   2

"Stærkt samarbejde" i København og mange andre kommuner

NY START er kommet godt fra start. Konkrete resultater af samarbejdet bliver afgørende.

0   2

Kultur-trip

"Sprog er kulturfag og sprog er indgang til det fremmede" , sagde en professor bl. a. i en af de seværdige udsendelser "Perspektiv", som er en samtaleserie lavet i samarbejde med TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. "Vi skal kunne tale andre sprog end engelsk" hedder denne samtale, der kan ses her; www.engerom.ku.dk

0   6

Bootcamp blev en stor succes

I løbet af sommeren har 11 unge brugt 10 dage af deres ferie på at blive klogere på dansk og matematik, i et samarbejde mellem Brøndby Strand skole, Edulab, Brøndby Kommune og Brøndby strand projektet

0   5

For stort et ansvar

Der er en grundlæggende forventning om, at det er læreren (og pædagogen), som skal opdage og italesætte, hvis der problemer i hjemmet. Dette ansvar er for stort at bære alene, hvis vi oprigtigt vil hjælpe børn som har det svært, og ikke bare placere ansvar og skyld et andet sted for at dække os selv fri.

18   7

Læringsplatforme: “Kunne jeg friste med et stykke med spild af tid?”

Sådan er der mange af mine kolleger, der har det. Selv er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg skal være for eller imod.

1   2

Lærerstyring eller dialog - om digitale medier i skolen

Lærernes professionelle dømmekraft er afgørende for, hvordan undervisnignen afvikles. Men dømmekraftens skal udøves i dialog med eleverne, og den må også gerne udfordres.

1   2

Har du styr på dine kildetyper?

I ferien stillede jeg ovenstående spørgsmål til en ung lærer, der skal have 9. for første gang. Hun så uforstående på mig. Hvad skal man have styr på?

2   8

Innovation: Et nyt hurraord eller en del af Fremtidens Skole?

Nye hurraord og nye projekter. Sådan er det for os lærere næsten hvert år ved skolestart. Jeg bliver lidt træt. Og skeptisk, ikke mindst. I år hedder det nye sort i min kommune ’innovation’, og arbejdet med det skal give vores elever det 21. århundredes kompetencer. Jeg kaster næsten lidt op, men samtidig må jeg også indrømme, at jeg bliver nysgerrig. For måske er det her ikke bare endnu en døgnflue?

2   2

Første skoledag i et stærkt samarbejde

Det er første skoledag for alle 0. klasser i København – men også første skoledag for en ny start for folkeskolen. Folkeskolen har for længe været en kampplads mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. I København vil vi stå sammen om fælles løsninger for fremtiden