Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   9

Fyraften og små magiske stunder

Dette er et indlæg om at lade op ikke mindst efter en travl arbejdsdag.

0   0

Brobygning AFLYST!!!

Smider vi de kommende skolebørn ud på dybt vand?

1   7

Sig det med blomster: nu også på tysk

Tysk er et transparent sprog også når det gælder botanikken. Taler man floromvunden på tysk, så hedder det ”durch die Blume sprechen”, men modsat kan man også sige tingene uforblommet (”unverblümt”). Både på dansk og tysk kan der være noget i busken og på begge sprog er ingen rose uden torne. Går det rigtig skidt for en, ja så bider man også på tysk i græsset. Hvorom alt er, så er lighederne mellem danske og tyske blomsternavne let at få øje på. Her lidt inspiration til en tysk undervisning ”for fuld flor”.

0   16

Ghettopakken. Sprogprøverne er ikke for børn

Det er noget udansk over, at man i børnehaveklassen har skabt en præstationskultur, hvor børn fra bestemte områder allerede fra starten skal kunne præstere i forhold til sprogprøver og kan risikere allerede inden første klasse nå at dumpe!

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

0   11

Regnestrategier i division – Kan man nu også det?

Er du også en af dem, der gerne vil arbejde med regnestrategier i division, men ikke helt ved hvordan? Sådan havde jeg det også. Jeg vil i denne artikel beskriver mine erfaringer med arbejdet omkring regnestrategier og regnemetoder i division.

1   7

Jeg føler mig mere kreativ.

Oplever I det samme?

1   18

HEIMAT – om at finde sine rødder og forstå sin egen historie

For ca. 14 dage siden kom min datter Mathilde, der underviser i tysk på Egå Gymnasium til mig, der er født efter 2. verdenskrig, og som har undervist i tysk i mange år i Folkeskolen, og: ”Far, jeg tror du vil finde denne bog – Hun rakte mig bogen ”Heimat” af Nora Krug – særdeles interessant. Hun fik ret, hvorfor jeg i dette blogindlæg vil anbefale bogen til kolleger, der underviser især i tysk og historie.

0   18

Årsopgave – tilpasset pga. corona

Efter 7. og 8. årgang afholder vi årsopgaver med faste emner. Dette års opgave er afstemt Corona-forholdene, og eleverne er i gang. Læs med her og bliv inspireret til årsopgaver. Det kan godt nås i år, og det giver måske god læring i denne tid med nødundervisning.

0   60

Skomager, smid din læst ad helvede til

Var vi ikke allerede kendt som dukseelev i flinkeskolen af KL, så har vi været det lige siden lockout'en og lovindgrebet

0   11

På besøg i kunstnernes karantæne-atelier

Mange børn glemmer måske helt, at der bag hvert kunstværk, står en kunstner af kød og blod, og de kunstnere lever lige nu og her, og fortjener endnu mere opmærksomhed i denne underlige tid.

0   12

Bør nødundervisningen være mere ensrettet?

Det er op til den enkelte skole at lægge lodderne på vægtskålen og få fordelt timerne mellem eleverne. Alligevel undrer det mig, at der kan være så stor forskel på, hvor mange antal timer eleverne skal være i skolen - selv for skoler indenfor samme kommune og med blot 10 minutters afstand til hinanden.

0   10

Corona-krisen har gjort det danske sprog danskere

Piben har fået en anden lyd. Når vi taler om noget alvorligt, ryger de amerikanske buzz- og keywords i baggrunden til fordel for danske ord.

3   88

Normalisering af lærernes arbejdstid - hvad vil det sige?

Vi må tilbage-erobre normaliserings-begrebet, vise frem hvad lærerjobbet består af og holde fast i at kræve det, der i årevis har været NORMALE standarder inden for lærerfaget - nemlig et loft over det ugentlige antal lektioner og en sikring af tilstrækkelig egen tid og teamtid til forberedelse af undervisningen.

0   19

Kære kollega. Husk den kritiske tænkning. Også i en coronakrise

En kerneværdi for lærere og for folkeskolen er kritisk tænkning. Det er ikke mindre vigtigt at huske på under en krisekrise.

7   12

Tvang og undertrykkelse af information om covid19 er hverdag i de svenske skoler

Forældre trues med bøder eller tvangsfjernelse, hvis de hjemmeunderviser deres børn

14   180

Vi trækker folkeskolen med os ned i faldet

Det er ikke en trussel men en skræmmende tanke. Folkeskolen er bygget på skuldrene af lærere og hvis vi bukker sammen under presset, så falder den ned om ørene på hele samfundet, og det er lige så stille ved at ske. Vi har brug for tid og overskud, både til forberedelse af vores undervisning, men også for at hænge sammen som mennesker.

0   16

Pippilotta Viktualia Rullegardenia Krusemynte Efraimsdatter Langstrømpe

Pippi er først og sidst et barn, der ikke ligger under for de ydre autoriteter. Hun har sit indre moralske kompas, som hun følger. Det viser en stærk kurs mod godhed, tolerance og livsglæde. Hun er stærk, den stærkeste pige i verden, men hun formår at have styrke uden at misbruge magten. Pippi er en del af vores fælles kulturelle ballast. Hun er altid ni år og ejer af en hest, en abe og Villa Villakulla. Til lykke med de femoghalvfjerds år til Pippilotta Viktualia Rullegardenia Krusemynte Efraimsdatter Langstrømpe.

0   9

Når indholdet banker på

I en tid med Covid-19-sundhedskrise er der rigeligt at arbejde med i kristendomskundskab.

2   24

Kære uddannelsesledere: Tag den rigtige beslutning om eksaminerne

Vi kæmper i Lærerstuderendes Landskreds for en hurtig og positiv afklaring ift. afholdelse af eksaminerne på læreruddannelsen. Vi har drøftet sagen med censorerne på læreruddannelsen og har på den baggrund udsendt nedenstående mail i går fredag sammen med censorformand på læreruddannelsen Hans Krab Koed til alle uddannelsesledere på alle professionshøjskolerne. I mailen opfordrer vi uddannelseslederne til at gøre brug af ministeriets nye rammer og gøre alle eksaminer på læreruddannelsen fysiske fra d. 8. juni.