Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   13

Løgnens og læringens tidsalder

Den kloge journalist chefredaktør for Zetland, Lea Korsgaard, har udgivet en minibog om mediebrugerens manual i løgnens tidsalder. Læsningen af den kan give associationer til situationen for skolebrugerne i læringens tidsalder.

2   6

Bliver undervisningsplaner brugt i praksis?

Er undervisningsplaner kun til for at kunne dokumentere og bevise, at man er en kompetent lærer, og fylder det for meget i forhold, hvad man reelt kan nå at udføre i praksis?

0   5

Didaktik i Dolomitterne

På en vandretur kan man få større viden om alpefloraen, gemser og murmeldyr, om stenarter, vandløb og den italienske kogekunst. Man kan også få en lang række gode didaktiske læresætninger bekræftet.

0   0

Hvad skal Norge lære om innovation og kreativitet fra Danmarks grundskole?

Naturfagkonferansen 2017 har inviteret mig til Oslo. Her skal jeg med udgangspunkt i KlimaZirkus Building Workshop holde et oplæg om innovation og kreativitet i den danske grundskole.

0   13

En "kempedåd" om Paul Ricoeur

Filosoffen Peter Kemp har samlet de værker af hans franske kollega, Paul Ricoeur, der er oversat til dansk. Det er en præstation, som indbyder til læsning og overvejelser, nu, hvor hjernen står til genopladning.

4   50

Læringsmål – proces og resultat

”Det er resultatet, der tæller ”, siger man ofte, men i matematik er det mindst lige så vigtigt at fokusere på processen.

0   12

Ferie, ferie, ferie

Ferie er livgivende og kan bringe en i den slags afslappede situationer, som er for sjældne i hverdagen. Nogle af dem kan tilmed fremkalde faglig latter - og eftertanke.

1   6

Er demokratisk dannelse vigtigt? - Debat på Lærermødet 2017

Demokratisk dannelse – er det noget, man underviser i? Spørgsmålet blev stillet på Lærermødet på Ryslinge Højskole i sidste uge – Læs, hvad vi debatterede

6   67

Ændring af skolens formål kan være en bombe under demokratiet og det frie, oplyste menneske

KL’s Arne Eggert lagde i den forgangne uge op til debat om en revurdering af folkeskolens formålsparagraf, så den i højere grad kunne centreres om samfundets kompetencebehov. Sammenkoblet med toneangivende røsters forsøg på at reducere skolens dannelsesopgave til blot at handle om udvikling af særlige ”dyder” hos eleverne, kan det være en sprængfarlig bombe under skolens demokratiske og pædagogiske opgave.

0   30

Almansur mod Ylva og munkemændene i Ryslinge

En lille kritisk tekst om kritik i anledning af Lærermødet 2017 på Ryslinge Højskole.

0   26

Lærermødet i Ryslinge, en kamp mod teknokrati?

Højskolen har to sider: det interne nærværende samvær og den eksterne offentlige politiske diskussion. Sammen kan Højskolen og Folkeskolen udøve en afgørende kritik af det teknokrati, der breder sig i Folkeskolen.

0   4

Kreativitet og Kristendom

At tilegne sig dannelse på det etiske, eksistentielle og religiøse område er en kreativ proces. Med inspiration i Lene Tanggaards model om kreativitet gives et bud på, hvordan man som underviser i kristendomskundskab kan hjælpe denne kreative proces godt i vej.

1   27

Vi skal være stolte af vores danske folkeskole

Jeg vil gerne fortælle om mine 2 års erfaringer som skolelærer i USA. Jeg har lavet det som et aktuelt læserbrev.

1   1

To eller flere sprog er en ressource. Hvordan bidrager folkeskolen til at styrke elever, med et andet modersmål end dansk?

Sproglig udvikling og ressourcesyn som indgang til at skabe trivsel og faglig udvikling for alle elever.

0   9

Chat og skam

iPhonen fylder rundt og brugen af den eller dens mange kloner har på mange måder sprængt klasserummet. Men det afhænger stadig af os selv, om teknikken bruges på en god eller en dårlig måde.

0   4

Manden på dannelsessporet fylder 70

Chresten Sloth Christensen havde valget imellem at blive togfører og lærer - og det blev lærer, han valgte. Men få har som han formået at holde sig på dannelsessporet i hele sin filosofiske tænkemåde og i sine praktiske handlinger.

0   7

Flersprogethed som ressource?

Hos mange skaber betegnelsen to- eller flersproget associationer med at være ressourcesvag eller manglende integration. Desværre. Flersprogethed er at have brug for flere sprog i sin hverdag. Sprog er nemlig en gave, som alle har med sig uanset baggrund. Den gode undervisning skal handle om sprog og sproglig udvikling.

0   4

Fostres teknologiforståelse i en analog skole?

Hvorfor sender teknologigiganterne i Silicon Valley deres børn i Rudolf Steiner-inspirerede skoler? Et forsøg på at argumentere for det kontraintuitive.