Dansk Industri: Folkeskolen bør også undervise i arabisk

Står det til Dansk Industri, skal elever i folkeskolen have mulighed for at blive undervist i arabisk. DLF mener, det er en god idé, mens undervisningsministeren er afvisende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Dorte Lange glæder sig over DI's forslag:

"Arabisk sprogundervisning i folkeskolen er en god idé, fordi der allerede eksisterer en befolkningsgruppe her i landet, som kan sproget. I det øjeblik vi også uddanner danske lærere til at undervise i arabisk, får vi jo en mulighed for at bruge de arabiske elever som en ekstra resurse", siger hun.

Danmarks Lærerforening har længe haft lyst til at debattere, hvilke fremmedsprog, der er fremtid i, fortæller Dorte Lange. Og det er vigtigt, hvis Danmark skal undgå at blive en nation af tosprogede, i den forstand at vi kun taler engelsk og dansk, mener hun.

Over for Politiken har Tina Nedergaard udtalt, at hun støtter skolernes efterspørgsel på muligheden for at undervise elever i kinesisk, men at hun ikke mener, undervisning i arabisk skal have plads på skoleskemaet. Derved ser undervisningsministeren ikke samme fordel ved forslaget som Charlotte Rønhof, der er forskningspolitisk chef i Dansk Industri.

"Danmark lever af at handle med resten af verden. Derfor er det en fordel med en mangfoldighed af sprog, og det bør blive omdrejningspunktet i fremtidens sprogstrategi", siger Charlotte Rønhof til Politiken. Hun understreger samtidig, at kinesisk og arabisk ikke skal erstatte de nuværende fremmedsprog.

Sprogfagene er klemt

Dorte Lange mener, det er vigtigt for danskere at kunne kommunikere med store dele af verden på en nemmere måde. Derfor får kinesisk sprogundervisning også varme ord med på vejen. Når det gælder de praktiske spørgsmål, mener hun, at der er en kæmpe udfordring, fordi sprogfag i Danmark generelt har dårlige vilkår. De er klemt. Men selvom det er vigtigt at kunne kommunikere med resten af verden, må vi ikke glemme vores egen, mener Dorte Lange.

"Der er en risiko for, at kinesisk og arabisk bliver indført på bekostning af tysk og fransk. Store dele af den europæiske kultur og historie er skabt på fransk og tysk, og det er vi nødt til også at have kendskab til. Desuden er Tyskland stadig en vigtig samhandelspartner, så vi har ikke råd til at miste de europæiske sprogfag", siger Dorte Lange.

Læs mere